Wat vinden jullie van de Saito 4-takt motoren

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ga waarschijnlijk mijn eerste 4-takt aanschaffen, na wat rond kijken lijkt mij een Saito 100 een goede keuze, echter ik heb een paar vragen

- zijn de Saito's betrouwbaar
- hoe presteren de motoren t.o.v. O.S.
- hoe is de prijs kwaliteit verhouding
- welke s de beste keuze voor een extra van 1600mm

Ik heb diverse Saito's en heb er veel plezier mee. Ze lopen betouwbaar en zijn ook makkelijk te starten.
De prestaties zijn uitstekend in sommigegevallen zelfs iets beter dan de OS motoren. Helaas maken ze wel duidelijk meer geluid, voor een stil model moet je dus voor een goed uitlaat systeem zorgen.
Ik vind de prijs/prestatie verhouding goed. OS is ook prima maar Saito is net iets goedkoper.
Als je echt "fel" wilt vliegen met je extra dan is de Saito FA100 een goede motor maar wel erg sterk. Persoonlijk hou ik het liever op een iets minder felle motor dus de FA80 of maximaal de FA91. Ik vermoed dat je met de FA91 je model ook nog verticaal omhoog kan laten gaan. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe zwaar je model is.
Succes.

Ik heb mijn O.S. viertakt motoren geleidelijk aan vervangen door Saito's. Reden: verhoudingsgewijs (iets) goedkoper, waarschijnlijk doordat de import rechtstreeks is en er dus geen extra kosten komen door allerlei tussenpersonen, die er uiteindelijk ook van moeten leven. (In de V.S. zijn de Saito's trouwens iets duurder dan hier, dus dit zegt wel iets. Ze zijn veelal, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen, compacter en lichter dan de O.S. motoren van gelijke cilinderinhoud. De service is optimaal, reserveonderdelen zijn practisch altijd bij de importeur op voorraad en goedkoper dan de overeenkomstige onderdelen van O.S. De opmerking over het geluid klopt tot op zekere hoogte, dit is vooral een kwestie van keuze van de juiste propeller. De Saito's kunnen zeker als ze ingelopen zijn, in het algemeen een iets grotere (diameter en/of spoed) propeller dan door de fabrikant is opgegeven. De meest stille en met het beste rendement werkende propellers zijn die van APC., de enige echt goede viertaktplug blijft nog steeds de O.S. viertakt plug. Ik gebruik de bij de Saito's geleverde Hangar 9 viertaktpluggen (V.S.) alleen tijdens het inlopen. Ze willen namelijk bij het inlopen nog wel eens defect raken door loslatende kleine metaaldeeltjes, een probleem dat trouwens bij practisch alle nieuwe motoren kan voorkomen. Ik heb zo'n 20 Saito viertaks in gebruik dus ik weet waarover ik praat. De grootte van je motor moet je kiezen aan de hand van de grootte /zwaarte van je model, een vuistregel is ongeveer 1,5 maal de cilinderinhoud van de aanbevolen 2-takt motor.

En, o ja, ik neem aan dat je de ARTF "Patty Wagstaff" wilt gaan uitrusten met een Saito. Ik heb er zo een met de Saito 100, die vliegt als een "kanonskogel" ,niet bepaald voor beginners, maar mij toch wel veel voldoening gevend. Een 80 of 91 zou inderdaad voldoende vermogen geven, maar onvoldoende voor echte "vertical performance", zoals bij prophangen enz. Omdat de viertakts zich erg lenen voor "throttle management", dus voor het gebruik van de juiste gasstand onder de juiste vliegpositie (horizontaal vliegen halfgas, verticaal overeenkomstig meer, omlaag flink gas terugnemen), is er geen bezwaar tegen wat overmotorisering.

DeepSpace heeft een saito FA65. Hij heeft er nog nooit echt grote problemen mee gehad, en hij is erg betrouwbaar.

heb een FA-91S, super motor als je't mij vraagt.
Zeer soepel, easy te starten, simpel te tunen, en meer dan genoeg kracht!!!
Wat wil je meer.... :D

laten we voor het gemak zeggen dat ik nog nooit een saito slecht heb zien lopen.

os-en 4 takt wel.
ik vind de saitos ook stiller als de os-en

Mechanisch zijn die Saito's volgens mij ook superieur, geen minuscule lagertjes op de nokkenas maar glijlagers. Heb ooit een OS voor een paar maanden weggelegd, zonder after run olie (eigen schuld natuurlijk), en ik had gelijk problemen met die lagertjes. Met die Saito lijkt mij dit minder een probleem door gebruik van glijlagers. Al doe ik er nu wel WD 40 in als ze lang niet gebruikt worden. En die cilinderkop, hoe die dat in één stuk gemaakt hebben, geen gepruts met inbusvijzen aan de bovenzijde, geen koppakking, niets.......zalig

Wereldmotoren!! Ik heb eigenlijk niets maar aan te vullen dan wat de heren hierboven hebben verwoord :wink: alleen nog één ding, dat Saito het oog ook pleziert want het zijn fantastisch mooi ge'engineerde motoren qwa uiterlijk. Zet er maar een Pratt&Whitney naast... en vergelijk de opbouw van de cylinders maar eens.. vrwijel hetzelfde, ook uit één stuk!

Geweldig stuk techniek!

(vraag maar eens bij Quartel om een saito, kun je lachen......
Whatever_anim.gif
.....)

8)

De Saito,s zijn bovendien bijzonder goed zelf te repareren , draaien relatief grote propellers [13 x6 master oldtimer prop op een .45 ] , mijn .45 heb ik al tweemaal gereviseerd .
Voor de geluidsreductie en efficientie moet je hem beneden de 10000 rpm houden , dan zijn ze zeker stiller als O.S. .
Met mijn .56 draai ik ook een 13 x6 10000rpm thrust 3.88kg snelheid bereik 90 km/uur .
Grote motoren zijn lang niet altijd nodig .

ik heb zelf ook een saito fa 65 nu al drie jaar nog nooit problemen mee gehad . Het is een wereld motor. Draait soepel slaat makkelijk aan en slaat nooit af.

Ik heb een FA100 en een FA72. Dit zijn beide wat nieuwere motoren en verhoudingsgewijs licht.
De FA72 is nog nooit in de lucht afgeslagen en is mijn meest gebruikte motor. Super ding wat altijd goed start en uitstekend loopt.

Echte aanrader!

p.s. FA100 ligt nog nieuw in de doos dus geen slechte ervaringen 8)

Don

Heb het volgende te melden over Saito.
2x een kapotte nokkenas tandwiel (tandjes afgebroken) tegengekomen, beide van een FA 80, deze blijkt een te hoge compressie te hebben, dit is op te lossen door de cilinder 1mm te lichten.
2x een kapotte tuimellaarbrug van de uitlaat(houder waar de tuimelaar tussen zit gemonteerd) van de cilinder afgebroken tijdens de vlucht, beide van een FA 90.
Zelf heb ik een FA 50 gehad hierin is 2x de drijfstang vervangen onderste big-end was uitgelubberd, ook de lagers diverse malen vervangen ik denk zo'n 3x.
De genoemde FA 80 heb ik gehad, en deze liep pas goed nadat ik de cilinder 1mm had gelicht, deze liep toen mooi smeuig en betrouwbaar, en kon toen ook een 13x6 APC aan.
Een FA 65 heb ik gehad en hier is echt niets op aan te merken deze motor loopt perfect.
Een FA 150 gehad en hier was niets op aan te merken, behalve dan dat tie wel wat luste.
Ik gebruik al jaren 10% carbolin met 5 %klotz en 10% nitro voor al mijn viertacten.
Bij ons op de club vliegen diverse FA72 rond en hiervan geen negatieve berichten te melden.
Heb OS26 2x, OS48 4x, OS52 2x, OS90 1x, OS91 1x gehad en hiervan heb ik zelfs de lagers niet van hoeven te vervangen na jaren intensief gebruik, uiteraard nooit het maximale toerental uit de motoren geperst, nergens voor nodig, stel ze af op max toerental en dan zo'n 4 tot 6 tandjes rijker.
Heb hierdoor wel een bepaalde voorkeur voor een 4 tactmotor gekregen.
OS is mijnsinziens kwalitatief iets beter, wel duurder, heb nog nooit onderdelen voor een OS hoeven te kopen, weet dus niets over de levering of de prijs van losse onderdelen.

Groet Ger Kovacs.

Is een 13x6 niet wat klein voor een FA-80? Een FA-65 kan al een 13x6 rondslingeren. Liet je de Saito's misschien te veel toeren draaien?

ik heb zelf ook een saito fa 65 nu al drie jaar nog nooit problemen mee gehad . Het is een wereld motor. Draait soepel slaat makkelijk aan en slaat nooit af.

Alleen jammer dat Onno zelf wel eens afslaat :? en dan wel richting aarde met de kist :wink:

dat was een beetje off-topic maar ff serieus weer:
Ik vlieg geregeld met de Piper van Onno met de Saito en ik moet zeggen die motor loopt gewoonweg perfect.
Lekker rustig tuffend met een mooi geluidje, de afstelling is niet super kritisch en eenmaal afegsteld dan hoef je er eigenlijk niets meer aan te doen en loopt die altijd.
Starten doet ie ook zonder problemen, even choken, gloeiplug erop, kleine tik tegen de draairichting in en broemmm, lopen...

Groeten,
Berto.

DualdudE zei:
Is een 13x6 niet wat klein voor een FA-80? Een FA-65 kan al een 13x6 rondslingeren. Liet je de Saito's misschien te veel toeren draaien?
Gebruik je een te grote prop, dan wordt je motor temperatuur veel te heet en de smering laat dan te wensen over.
Tuurlijk kan de FA65 een 13x6 draaien maar dan durf je de motor niet beet te pakken na een stevig vluchtje, (wel eerst de motor stoppen).
Een 4 tact motor moet wel in zijn ideale koppel gebied werken anders is IEDERE motor zo naar de KL@#*N. ongeacht OS of Saito.

Groet Ger.

die 13x6 was prima hoor, zat tegen het 9000 toeren aan. Liep heerlijk. Heel veel kracht. had er een kist van 3 kilo aan. ding ging gewoon oneidig recht omhoog :P

Ik heb ook een .45 Saito zeer stille motor. heb der nu een 12.5x5 op staan. haal ook zo'n 8 a 9000 toeren, stationair zo'n 1600. Zeer zuinig ook. heb er een 300 ml tank aan hangen. kan der met die zelfde 3 kilo kist half gas een uur mee in de lucht hangen :) Ik vlieg wel met 5%.

Ik kan ze niet vergelijken met os, omdat ik geen os heb, maar ik weet wel dat je met die saito's geen miskoop doet.

edit:

Saito geeft zelf aan voor de .65:

Sport: 12x6 12x8 13x8
Scale: 13x6 14x5 14x6
Aerobatics: 11x9 11x10 12x8 12x9

Heb zelf een Saito 150 S van 10 jaar oud.

Draait weer super, heb inmiddles lagers vervangen en na 9 jaar is de krukas gebroken maar deze onderdelen zijn veel goedkoper als bij een gelijkwaardige os!

Verder issie gewoon heel betrouwbaar, doet t gewoon altijd.

Met OS viertakters heb ik zelf geen ervaring..

Saito geeft in zijn motor beschrijvingen precies aan waarvoor de motor geschikt is , en dat op basis van drie ideeen sport , scale , aerobatics.
Maar bij die ideeen hoort ook een gewicht en een vleugeloppervlakte en niet alleen een propellor maat !
Laat je dus goed voorlichten bij je keuze.
Alleen bij lagere vleugel belastingen kan je van propmaat veranderen [een grotere diameter is dan mogelijk] , je kan het dan met minder HP af .

Ik heb zelf nu nog 2x Saito 91s en heb een Saito FA-300t gehad en al deze motoren zijn echt heel erg goed.

Wat me ook opviel, 1 van mijn 91s`jes heeft al heel wat draaiuurtjes erop zitten en toen hij een keertje uitelkaar moest viel mij op dat de zuiger en cilinder nog echt als NIEUW waren.... cilinder is echt KEIhard verchroomd en verslijt je dus niet.

Goede motoren!

Ik ken overigens wel 1 iemand met problemen met een 100... loopt warm, is alles al aan gebeurd... onbegrijpelijk, majah dat heb je denk ik bij elk merk... rotte appel :cry:

Cheers,

Rich 8)

Back