Don
Heb het volgende te melden over Saito.
2x een kapotte nokkenas tandwiel (tandjes afgebroken) tegengekomen, beide van een FA 80, deze blijkt een te hoge compressie te hebben, dit is op te lossen door de cilinder 1mm te lichten.
2x een kapotte tuimellaarbrug van de uitlaat(houder waar de tuimelaar tussen zit gemonteerd) van de cilinder afgebroken tijdens de vlucht, beide van een FA 90.
Zelf heb ik een FA 50 gehad hierin is 2x de drijfstang vervangen onderste big-end was uitgelubberd, ook de lagers diverse malen vervangen ik denk zo'n 3x.
De genoemde FA 80 heb ik gehad, en deze liep pas goed nadat ik de cilinder 1mm had gelicht, deze liep toen mooi smeuig en betrouwbaar, en kon toen ook een 13x6 APC aan.
Een FA 65 heb ik gehad en hier is echt niets op aan te merken deze motor loopt perfect.
Een FA 150 gehad en hier was niets op aan te merken, behalve dan dat tie wel wat luste.
Ik gebruik al jaren 10% carbolin met 5 %klotz en 10% nitro voor al mijn viertacten.
Bij ons op de club vliegen diverse FA72 rond en hiervan geen negatieve berichten te melden.
Heb OS26 2x, OS48 4x, OS52 2x, OS90 1x, OS91 1x gehad en hiervan heb ik zelfs de lagers niet van hoeven te vervangen na jaren intensief gebruik, uiteraard nooit het maximale toerental uit de motoren geperst, nergens voor nodig, stel ze af op max toerental en dan zo'n 4 tot 6 tandjes rijker.
Heb hierdoor wel een bepaalde voorkeur voor een 4 tactmotor gekregen.
OS is mijnsinziens kwalitatief iets beter, wel duurder, heb nog nooit onderdelen voor een OS hoeven te kopen, weet dus niets over de levering of de prijs van losse onderdelen.
Groet Ger Kovacs.