Wat vinden jullie van dit FPV Setup voor een beginner?

Goeden middag,

Ik ben al een paar jaartjes aan het vliegen.
Vooral zwevers en multicopters vlieg ik het meest.
Nu wil ik een éérste stap richting FPV zetten en zou jullie willen vragen of de spulletjes die ik heb uitgezocht ook goed genoeg zijn voor een beginneling.

- Skyhunter FPV van Hobbyking
- Boscam 5.8GHz 600mw TX + RX set
- Boscam 5.8GHz Cloud Spirit Circular Polarized Antenna Set RP-SMA
- Fieldview 777 TFT LCD Monitor for FPV 800x480 LED Backlight (7.0 Inch)
- Boscam Cobra HD FPV camera with Integrated Video Recorder 1080P
- Super Slim GoPro 3 A/V Cable And Power Lead For FPV

Motor, ESC, Servo's, Lipo en ontvanger heb ik alles hier liggen voor de Skyhunter.
De GoPro 3 moet ik nog kopen, maar het kabeltje zou ik alvast maar kopen.
Ontbreekt er nog iets in mijn "Beginners-Set" of heb ik iets verkeerds uitgekozen (antennes, monitor?).

Alvast bedankt.
Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt:
Dit is persoonlijk maar: ik zou meteen voor een bril gaan. Ik vond een monitor waardeloos en heb deze nauwelijks gebruikt. Fpv voelt voor mij (op oriëntatie in het begin na) erg natuurlijk en ik vond de bril erg prettig. Ik gebruik een fatshark dominator.

Wat ga je gebruiken voor control?

Laatst bewerkt door een moderator:
Even kort door de bocht: ik kan het mis hebben maar dit vliegtuig lijkt geen dihedral te hebben zodat het niet zelf stabiliserend is. Als je beeld een tijdje weg zou vallen, dan crash je waarschijnlijk. Met een stabiel toestel kun je in principe nog lang doorvliegen zolang je nog besturing hebt.

Verder ben ik niet zo gecharmeerd van camera's met geïntegreerde recorder. Er kan wel "FPV" op staan, maar de grote vraag is wat het ding doet bij een volle sd-kaart of een bad-sector. Maar het is slechts mijn mening.

Hoe ga je de camera (5V) voeden?

Martin

Hoi,

Bedankt voor de input.

Dit is persoonlijk maar: ik zou meteen voor een bril gaan. Ik vond een monitor waardeloos en heb deze nauwelijks gebruikt. Fpv voelt voor mij (op oriëntatie in het begin na) erg natuurlijk en ik vond de bril erg prettig. Ik gebruik een fatshark dominator.

Wat ga je gebruiken voor control?

Ik heb ook over een bril lopen nadenken, maar ik ga meer in de richting van een Ground-Station.
Dat is goedkoper en ik kan later alsnog een bril erbij kopen mocht dat nodig zijn.
Control? bedoel je de zender?
Ik gebruik een Jeti DC-16 voor al mijn modellen.
Als ontvanger komt er een Jeti R8 in te zitten en voor de telemetrie gebruik ik een UniSens-E (Volt, mAh, Ampère, hoogte etc..)
Werkt zeer goed met mijn zender.

Even kort door de bocht: ik kan het mis hebben maar dit vliegtuig lijkt geen dihedral te hebben zodat het niet zelf stabiliserend is. Als je beeld een tijdje weg zou vallen, dan crash je waarschijnlijk. Met een stabiel toestel kun je in principe nog lang doorvliegen zolang je nog besturing hebt.

Verder ben ik niet zo gecharmeerd van camera's met geïntegreerde recorder. Er kan wel "FPV" op staan, maar de grote vraag is wat het ding doet bij een volle sd-kaart of een bad-sector. Maar het is slechts mijn mening.

Hoe ga je de camera (5V) voeden?

Martin

Hoi Martin,

Ook jij bedankt voor de input.
Dit model schijnt toch wel een soort van standaard in de FPV wereld te zijn als ik het goed heb gelezen.
Ook behoorlijk eigen stabiel en makkelijk te vliegen.
Ik zou bij beelduitval de Failsafe optie van de ontvanger/zender gebruiken zodat het model een grote ronde blijft draaien totdat er weer ontvangst is.
Dat gebruik ik zo bij al mijn zwevers, maar die kan ik natuurlijk wel de hele tijd zien...

Voor de voeding van de GoPro ga ik een Castle 10A Bec gebruiken.
Die kan je van 4,8V tot 9V instellen en zuigt de stroom direct uit de Lipo van de aandrijving.
Maar als ik het goed heb begrepen heb ik voor de Boscam Camera 12V nodig.

Groetjes,

Jordy

Verder ben ik niet zo gecharmeerd van camera's met geïntegreerde recorder. Er kan wel "FPV" op staan, maar de grote vraag is wat het ding doet bij een volle sd-kaart of een bad-sector.

Sluit ik me bij aan. Neem het voorbeeld "gopro". Als een van de volgende scenario's zich voor doet:

-het is warm
-het is koud
-de kaart is vol
-de accu is leeg
-de software crashed
-leesfout kaart

Dan valt je beeld weg. Foetsie.

Als je dan sowieso al een losse fpv camera gaat nemen, gebruik dan een fatsoenlijke board cam. Heeft al die problemen niet, heeft een 4:3 beeld dat beter overeen komt met de rest van een fpv systeem en kan veel beter presteren onder verschillende omstandigheden (weinig licht, recht in de zon kijken, etc).

Heb nog nooit iemand met een gopro nacht zien vliegen bijvoorbeeld :rolleyes:

En ja, een skyhunter is een redelijk goed fpv platform. Let wel, gevorderd platform. Kun je best mee beginnen, maar iets dat uit zichzelf vliegt is wel erg prettig als je je eerste fpv vluchtje doet... Zou ik aanraden ;)

Ander alternatief is een autopilot met een stabiliser, maar dat is weer een beetje de moeilijke methode en daarmee maak je het alleen maar complexer terwijl dat nou ook weer niet nodig is. Maar ik kan je garanderen dat de mogelijkheid om je zender los te laten en iets anders te doen (multitasking, best belangrijk) erg prettig is als je fpv vliegt ;)

Heb je al eens een skywalker oid overwogen?

Goeden morgen,

Een Skyhunter heb ik ook al lopen bekijken.
Denk je dat die meer geschikt is voor een beginner?
Ik heb hier ook nog een DJI F550 Hexacopter liggen met GPS.
Dat zou ook een optie kunnen zijn.
Dat "ding" is stabiel genoeg en heeft een RTH functie.

Ok, dus als ik het goed heb begrepen is het beter een "echte" FPV Camera te gebruiken die alleen maar voor het beeld op je display/bril verantwoordelijk is.
Een 2de (betere) Kamera (GoPro) zou dan voor de opnames zijn.

Wat vinden jullie van het Boscam TX/RX setje met de extra Antennes?

Bedankt voor de input.
Groetjes,

Jordy

Nog iets.

Ik heb nog een Twinstar van Multiplex met Brushless motoren hier liggen.
Dat toestelletje gebruik ik sinds 3 jaar als "fun model" en is één van de weinige schuimpjes die ik nog heb.
Ik zou de Twinstar toch kunnen gebruiken voor FPV of is dit ook minder geschikt?

Nogmaals bedankt voor de input.
Groetjes,

Jordy

Het model dat je in je eerste post hebt staan is een skyhunter :p

Dat boscam setje doet het wel. Ken zelf iemand die het ook gebruikt, werkt prima. Then again, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van 5.8, maar je kunt er prima mee vliegen :)

Een hexa zou ook kunnen, maar waarom zou je dat willen? Is zeker makkelijker om even de sticks los te laten en je bril af te zetten oid, maar vliegt héél anders dan een vliegtuig. Ik vind fixed wing persoonlijk leuker, maar dat zul je toch echt zelf moeten kiezen.

En ja, je kunt inderdaad beter een losse board cam nemen. Kijk eens naar een PZ0420H van securitycamera2000 (runcam versie), is een erg goede camera en kost nog geen 40 euro. Gebruik ik zelf inmiddels bijna exclusief voor al mijn toestellen. Dan de gopro er naast voor je HD opname :)

En een twinstar is juist een erg geschikt fpv platform! Zijn genoeg mensen die ermee vliegen. Nog een voordeel overigens: je hebt waarschijnlijk al heel wat flight hours op die twinstar. Dat betekent dat je precies weet hoe je model zich gedraagt in bepaalde situaties, je hebt een goede "feel" voor het model. Ik zou zeggen dat dat het ideale fpv platform voor je is op dit moment :)

Ik ben zelf begonnen met een swift. Niet het beste beginnersmodel dat er is, maar ik vloog dat ding al jaren LOS, en dat maakt fpv vliegen een stuk makkelijker :)

Hoi Reliku,

Bedankt voor je hulp!

Het model dat je in je eerste post hebt staan is een skyhunter :p

Ok, ich bedoelde de Skywalker die je had aangesproken ;)

En ja, je kunt inderdaad beter een losse board cam nemen. Kijk eens naar een PZ0420H van securitycamera2000 (runcam versie), is een erg goede camera en kost nog geen 40 euro. Gebruik ik zelf inmiddels bijna exclusief voor al mijn toestellen. Dan de gopro er naast voor je HD opname :)

Zie ik het goed dat deze Kamera van Fatshark:

Fatshark 600TVL High Resolution FPV Tuned Pan/Tilt CMOS Camera

praktisch dezelfde is als de "PZ0420H die jij bedoeld?

En een twinstar is juist een erg geschikt fpv platform! Zijn genoeg mensen die ermee vliegen. Nog een voordeel overigens: je hebt waarschijnlijk al heel wat flight hours op die twinstar. Dat betekent dat je precies weet hoe je model zich gedraagt in bepaalde situaties, je hebt een goede "feel" voor het model. Ik zou zeggen dat dat het ideale fpv platform voor je is op dit moment :)

Super, dan heb ik al een goed platform om mee te beginnen.
Ja, de Twinstar ken ik heel goed.
Heeft veel power, kan ook heel rustig met met 1/6 gasstick gevlogen worden en laat zich erg makkelijk landen.
Dan neem ik dus mijn Twinstar en bespaar zo weer wat geld.

Alvast bedankt voor jouw antwoorden.
Ik ben er al bijna uit.
Alleen nog een goede Kamera en dan ga ik alles bestellen.

Als ik zou moeten kiezen tussen deze Kamera's, welke zou je dan nemen?
Qua prijs maken die niet heel zo veel uit en de eerste optie heeft zelfs nog pan & tilt.

Fatshark 600TVL High Resolution FPV Tuned Pan/Tilt CMOS Camera

Fatshark 420L CCD PilotCAM V2 FPV (PAL)

1/3-inch SONY CCD Video Camera (PAL)

Alvast bedankt.

Groetjes,

Jordy

Nee. De fat shark camera waar jij naar linkt is een CMOS camera, is iets heel anders. Werkt slechter in lagere lichtintensiteit bijvoorbeeld, kan niet zo goed tegen lager voltage, genoeg redenen om een CCD camera te prefereren. De 420TVL "pilot cam" lijkt er in zekere mate op, maar heeft nog steeds niet dezelfde beeldkwaliteit als de PZ0420 varianten (andere chipset) en ook nog eens een lagere resolutie. De laatste camera is een super HAD sony cam maar AFAIK een oudere versie met aanzienlijk slechtere beeldkwaliteit. De eerste heb ik persoonlijk nooit gebruikt, de tweede wel, en de derde heb ik nog steeds maar gaat binnenkort vervangen worden. Ik vind ze echter allemaal niet zo mooi qua beeldkwaliteit. Ik bedoel deze camera:

RunCam 600TVL Plastic Housing FPV Camera - SecurityCamera2000.com

Zoek maar eens naar videos met de desbetreffende camera's, je zult zien dat de beeldkwaliteit aanzienlijk minder is. Met die 520TVL cam bijvoorbeeld kun je de grond zien en is de lucht een grijze massa, of precies andersom, je kunt de lucht zien en de grond is een donkergroene massa. Dat is een simpel kleuren probleem. De PZ0420 heeft dat niet. Overigens heeft de PZ0420 de mogelijkheid om vele instellingen aan te passen waardoor ie geschikt is voor zowel dag als nacht vliegen en een breed scala aan andere omstandigheden :)

Dit is de hobbyking camera (de laatste die je linkte):

Ook een mooie vergelijking is dit... sony 420TVL pilot cam (de tweede op jouw lijst):

Maar als je dan naar een super HAD II chipset kijkt (PZ0420/PZ0420H):

Heb je echt een betere camera aan ;)

WoW !

Wat een verschil!
Dan is het duidelijk dat ik de RunCam 600TVL Plastic Housing FPV Camera moet hebben ;)
Welke lens neem ik? De default 3.6mm. of toch liever (zoals in de video) de 2.8mm.?

Bedankt voor je hulp, ik ga vanavond alles bestellen en dan maar kijken wanneer het aankomt (en of de douane het doorlaat ;))

Groetjes,

Jordy

Gewoon vragen of ze de waarde als onder de 22 euro aan willen geven (bij hobbyking kunnen ze dat automatisch doen, bij SC2000 kun je er om vragen en dan doen ze 't ook wel). Heb zelf nog nooit een pakketje van daar gehad dat tegengehouden werd ;)

Ik gebruik zelf 2.8mm, 3.6 vind ik een akelig smal beeld, maar is natuurlijk ook maar net waar je aan gewend bent. Bij 2.8 kun je nog lekker veel om je heen zien, vrij grote FoV, maar als je lager gaat dan wordt het inschatten van afstanden heel erg moeilijk. Heb zelfs wel eens met 2.1 gevlogen, maar was geen pretje (denk je dat je op 2 meter hoogte vliegt, klap je ineens tegen de grond aan :/).

Je kunt ook nog de standaard PZ0420 nemen, maar dan krijg je er geen behuizing bij. Als je 'm bij trimt is de normale PZ0420 wel iets compacter, maar het verschil is minimaal. Ook heeft de standaard PZ0420 standaard al een IR filter geïnstalleerd, de PZ0420H heeft dat niet (maar je krijgt 'm er wel bij voor als je 'm wilt gebruiken ;)).

(IR filter = mooiere kleuren, geen IR filter = betere low light performance)

Ok, bedankt!

De spulletjes zijn bij hobbyking besteld.
Het tegenhouden door de douane gaat meer om de 600mw TX/RX. ;)
Ik heb trouwens stiekem toch een Skyhunter besteld. :p
Voor $104.- is dat geen geld en het versturen naar Zwitserland wordt er niet echt veel duurder door.
Dan kan de Twinstar verder door het leven als een fun vlieger.

Helaas is natuurlijk vandaag het 7" schermpje op Backorder gegaan...
Eventjes kijken waar ik een fatsoenlijk schermpje kan kopen.
De Kamera ga ik nu ook bestellen.
Nogmaals bedankt voor je hulp.

Groetjes,

Jordy

Hi

Twin star is top kist voor fpv
Altijd aparte fpv camera gebruiken
Ga je voor 12 volt. Vlieg je op 3s lipo. Kijk na of test thuis of je cam
Het nog doet op 9 a 10 volt

Je twin opbouwen als les kist ( eerste fpv kist ). Jaartje spelen. Goed idee

Welke osd ga je gebruiken?????
Kijk is op you tube naar filmpjes van osd
Kan je naar data kijken. Zie je welke je duidelijk vindt
Altijd fpv maat als je gaat vliegen

Have fun

Gr rob

Deze cam is 12v, maar heeft weinig te maken met op hoeveel cellen je vliegt. Je kunt altijd een step up of step down gebruiken of een losse aux accu. Leeg vliegen moet je sowieso niet doen. En op zich heb je een OSD nergens voor nodig als je begint, zoiets begint pas essentieel te worden als je buiten VLOS gaat vliegen :)

Als je 1 lipo gebruikt en geen storring heb
Altijd 1 lipo gebruiken.
Een osd is dus wel heel belangrijk
Een step up is leuk maar kan vaak heel laag mah vermogen aan. ( let op )
Het is heel fijn om te weten op welk voltage je 12 volt cam op zwart beeld gaat.

Rob

Ik denk wel dat ik een aparte Lipo ga nemen voor de FPV spulletjes.
Dat word een 4s Lipo die dan naar 12 volt wordt geregelt.
Dat doe ik met dit dingetje.
Ik heb er 2 van in m'n Octocopter zitten en die werken heel erg goed en regelen van een 6s Lipo naar 12 volt zonder echt warm te worden.

De Skyhunter gaat met een 3s2p 5000mAh (dus 3s 10000mAh) Lipo vliegen.
Met mijn motor (Hacker A30-10 XL v3) en servo's (3x Hitec HS-82MG) zou ik dan theoretisch op zo'n 45 minuten vliegen moeten kunnen komen.

Een OSD zou ik later dan ook wel willen, maar dan ga ik zeker ook long range FVP doen.
Dat duurt nog wel eventjes... ik wil eerst kijken of het me wel bevalt en dan ga ik verder investeren in de spulletjes.

Groetjes,

Jordy

Als je 1 lipo gebruikt en geen storring heb
Altijd 1 lipo gebruiken.

Totdat die lipo leeg is natuurlijk. En wat nou als je toestel een vermogen van 2kW heeft? Dan kun je dat echt niet zomaar aansluiten zonder LC filter.

Een osd is dus wel heel belangrijk

Want...? Noem eens iets waar je een osd echt beslist nodig voor hebt? Is een leuke toevoeging en handig om te weten wanneer je accu leeg is of welke kant je op moet vliegen om terug te komen, maar dat zijn allemaal dingen waar je je in het begin toch geen zorgen om hoeft te maken. Tenzij je op je eerste vlucht meteen 3km gaat vliegen natuurlijk :rolleyes:

Een step up is leuk maar kan vaak heel laag mah vermogen aan. ( let op )

En hoeveel amperes trekt zo'n hele setup nou? Niet meer dan een halve ampere zolang je niet met 1W video zenders gaat spelen. Het zou werkelijk belachelijk zijn om op 3s te gaan vliegen omdat je camera op 12V werkt. Dat slaat werkelijk nergens op. Dat zou betekenen dat je in jouw beeld niet met een ZII, skyhunter, X8 of wat voor 'n vliegtuig dan ook kunt vliegen, want het gros van alle grote serieuze fpv toestellen vliegt toch echt op 4s of hoger.

Jordy, een goed idee is misschien wel zo'n mini osd van hobbyking. Kun je je voltage op zien en is op zich nog wel handig, maar zeker niet nodig. Je zou ook meteen een gps osd kunnen kopen, maar ik zou het vooral niet te complex maken met je eerste toestel. Eerst gewoon eens lekker vliegen :)

Lipo
Rob heeft wel een punt vind ik. Als je geen storing in beeld hebt met 1 lipo, waarom zou je dan een tweede lipo gebruiken? Voor een beginner is 1 lipo gewoon veiliger, zelfs al zou je storing krijgen. 2kW lijkt me als beginner niet de bedoeling maar dat doet eigenlijk niet eens ter zake. Ik vlieg zelf (als beginner) met zo'n 100W op 2s. Op 3s krijg ik bij vol gas wel wat storing, maar niets ernstigs. Liever eventueel een beetje storing dan compleet neerstorten omdat m'n 2e lipo leeg raakt. Bovendien hoef ik dan geen 2 spanningen in de gaten te houden op de OSD. Voor een gevorderde is het misschien anders, maar daar gaat dit draadje niet over.

Osd
Smaken verschillen, maar ik ben toch ook heel blij met een OSD. Met m'n lichte setups kan ik niet lang vliegen, dus de accuspanning kunnen zien is wel heel handig. 't is ook net wat je doel is. B.v. die gasten van Flighttest vliegen volgens mij niet vaak met OSD's want regelmatig valt er een toestel (bijna) uit de lucht vanwege een lege lipo. Maar zij moeten het hebben van het spektakel en de mooie beelden. Daarom vliegen ze ook door hun GoPro's i.p.v. met aparte FPV-camera. Hun doel is heel anders dan van een doorsnee FPV-er die rustig wat rondjes wil draaien en de zaak heel wil houden.

Step-up
De kleine step-ups b.v. die speciaal voor camera's, kunnen vaak maar een paar honderd mA leveren. Dus een halve ampere is dan teveel. Volgens mij doelde Rob daar op. Als je weet waar je mee bezig bent, is er natuurlijk niets aan de hand. Je kunt ook een 5V camera nemen en die voeden met een UBEC. Tegenwoordig heb je ook CCD camera's op 5V, kijk b.v. maar eens bij surveilzone: Search 5V

Martin

Bedankt allemaal voor de input's die ik heb gekregen.

Ik ben geen beginneling meer als het om het vliegen gaat, alleen FPV heb ik nog nooit gedaan, dus ik ben wel blij met een beetje advies van jullie "cracks".

In ieder geval ga ik met een aparte stroomverzorging voor de FPV spulletjes beginnen.
Een OSD heb ik (nog) niet nodig.
Ik krijg alle relevante Telemetrie data via mijn zender per voice.
Dus Spanning, Volt, Capaciteit in mAh, hoogte etc..
Dat alles doe ik met een UniSens-E en mijn Jeti DC-16
Natuurlijk is het fijn om zoiets in je display te zien, maar ik vlieg met een 7" FPV screen en de eerste tijd zeker nog LOS.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.

Groetjes,

Jordy

Back