Wat voor AA NIMH cel voor een gloeiplug stekker?

Mijn Hype 3000MAh gloeiplug stekker is helaas compleet versleten. Nu gloei ik dus weer even met een kabeltje vanuit mijn startbox, maar heb inmiddels wel een nieuwe gloeiplug stekker bij HK gekocht, waar een AA cel in kan.

Echter....met alles (Varta, Ansmann) wat ik hier aan NIMH AA formaat heb liggen, krijg ik geen plug aan het gloeien. Heeft iemand een tip voor een AA NIMH cel, die een lagere inwendige weerstand heeft en daardoor mijn gloeipluggen kan laten gloeien?
Of moet ik op zoek in het buitenland naar een AA NiCad cel o.i.d?

Alternatief is dat ik weer zo'n Hype 3000MAh stekker koop, maar omdat die alleen met lader compleet worden verkocht leek me dit vooralsnog een economischer oplossing.

Groeten,
Hans

Laatst bewerkt:
AA's kunnen nooit voldoende stroom leveren voor een gloeiplug...
Hooguit dat je een heeeel heet plugje met heel dun gloeidraadje aan het gloeien krijgt ;)

Standaard zijn gloeiplugstekkers niet voor niks voorzien van minimaal een Sub-c cell , D cell of loodaccu.

Ergens een Sub-c cell scoren en de oude van de stekker slopen en vervangen ;)

Ergens een Sub-c cell scoren en de oude van de stekker slopen en vervangen ;)

Juist de stekker zelf was door het vele gebruik helemaal versleten, en door de kortsluiting die daar weer het gevolg van was was de cel ook kliko waardig.

Ik ga alvast nadenken of/hoe ik hier een grotere accu in gebouwd krijg.

Als de stekker bedoeld is voor een AA blijft er weinig ruimte over voor iets anders...
De huidige generatie penlites zijn gewoon niet gedoeld voor dergelijke toepassingen waarbij je over stromen van enkele ampères gaat praten.

Zelfs de oudere cellen waarbij er minder capaciteit in dezelfde behuizing zat zullen het hier moeilijk mee hebben.

Bij werkt het HK ding prima op een 1,5 v Duracell batterij.
Heb wel de indruk dat je snel en nieuwe bat nodig hebt.

Ik gebruik hier ook een Duracell batterij in de Turnigy opsteekplug, en dat werkt prima !

Heeeeel misschien je bij HK nog tussen de lipoly round cells kunt kijken...
Maar dan zul je heel goed op moeten letten.

Een gloeiplug is gemaakt voor maximaal 1.5 volt voor zover ik als electrovlieger dat weet.
Een Lipoly is 3.7 Volt waarmee een plug direct doorbranden zal.

Rick

AA oplaadbare batterijen kunnen die 2 tot 3A wel leveren, ze moeten immers ook Nikko auto's kunnen aandrijven. De ervaring met Varta 2000mAh lag de grens ergens bij een 8 tot 9A.

Aan te bevelen is om geen hoge capaciteits accu's te pakken, deze hebben vaak een hogere interne weerstand en is hun capaciteit alleen gegarandeerd bij lagere stromen.

Hans,

Ik gebruik voor mijn onboard glow een gewone Nicad accu. Ik koop ze voor weinig gewoon bij Conrad. Daar verkopen ze nicads zoals je die in oplaadbare boormachines tegenkomt. Ik kan hier probleemloos mijn motor mee starten, werkt ongeveer een dag lang. Let op hij werkt dan alleen tot een derde van het gas daarboven is ie uit. Het formaat hiervan is sub-c dus wat groter dan AA. Verder als je Nimh cellen wilt gebruiken dan zou dat ook moeten kunnen. Alleen moet je geen cellen kiezen die lage zelfontlading hebben. De cellen met lage zelfontlading leveren aanzienlijk minder current (amperes) en zakt de spanning (voltage) sneller in. Cellen die een grotere zelfontlading hebben, hebben daar minder last van.

Laatst bewerkt:
AA oplaadbare batterijen kunnen die 2 tot 3A wel leveren, ze moeten immers ook Nikko auto's kunnen aandrijven. De ervaring met Varta 2000mAh lag de grens ergens bij een 8 tot 9A.

Aan te bevelen is om geen hoge capaciteits accu's te pakken, deze hebben vaak een hogere interne weerstand en is hun capaciteit alleen gegarandeerd bij lagere stromen.

De oudere cellen konden het inderdaad wel leveren , heb zelf nog met Panasonics gereden in een Kysoho Mini Inferno met vertimede speed 300's.

De nieuwere cellen zijn echter helaas vrijwel allemaal van het LSD (low-self-discharge) type die dat niet kunnen.

Met geluk kun je misschien nog ergens in een 1 euroshop of iets dergelijks ouderwetse ni-cd's vinden , kwa capaciteit zullen ze niet geweldig scoren maar met de ampères misschien nog wel.

Dan is er altijd nog de optie een aantal AA cellen parallel te schakelen.
Je moet dan wel een forse soldeerbout en de vaardigheid hebben om ze snel aan elkaar te kunnen koppelen anders mol je de cellen door de warmte.
De stroom per cel kan je dan delen door het aantal cellen.;)

sanyo 800mAh nicd als ze nog te krijgen zijn daar ging ik met mijn mini speedboten op destijds.

Ik heb inmiddels via Ebay 2 nicad AA cellen besteld. Ben benieuwd.
Gisteren de twee 900MAh nicad celletjes ontvangen en vannacht eerst helemaal opgeladen. Vanochtend eens met een paar gloeipluggen getest en dat werkt weer.

Het zijn deze cellen (kosten ongeveer een Euro per stuk).

$_57.JPG

Back