Wat voor aandrijfsetje voor zwevertje?

Zit al een tijdje in de modelbouw, maar ben er ook een hele lange tijd uit geweest.
En er is een boel veranderd!
Nou ben ik bezig met een houtbouw zwevertje met een spanwijdte van 1,65m en een vlieggewicht van ca 750 gram (als ik de bouwdoos moet geloven. (een Robbe Rofly)
Ik heb de vleugels deelbaar gemaakt en wil er nu een electrisch opzet motortje opzetten.
Ik heb de database al bekeken, maar kom er niet helemaal uit.
Kan iemand mij helpen wat voor set ik kan/moet gebruiken?
Wel een setje op lipo's want ik wil die zware baksteenaccu's niet meer gebruiken! :D

Is dit een goed motortje?
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner $14.04
En zoja, wat voor regelaar moet ik daarbij nemen?

Oja, het liefst wil ik spul uit Hong Kong aangezien ik niet zoveel te besteden heb helaas! :p

kijk eens bij staufenbiel naar dymond motoren die zijn ook goedkoop icm met regelaar en je kunt er ook goed de gewichten lezen waar hij voor geschikt is

Kijk vooral ook even in de database voor electrozwevers. Hier staan talloze zwevers waarvan je kunt vergelijken met jouw zwever: ideaal!

Deze database staat bovenaan deze topic (Modelbouwforum>Modelvliegtuigen>zweefvliegen)

Kijk vooral ook even in de database voor electrozwevers. Hier staan talloze zwevers waarvan je kunt vergelijken met jouw zwever: ideaal!

Deze database staat bovenaan deze topic (Modelbouwforum>Modelvliegtuigen>zweefvliegen)

Ja, daar had ik ook al op gekeken, maar kom er niet helemaal uit en vind de meeste aan de prijzige kant.

Na wat zoeken kwam ik deze tegen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 9x6 Prop Combo $19.95

Lijkt me wel wat, moet alleen nog een folding prop op. Zat te denken aan een 8x5 prop.

Denken jullie dat ik goed zit met dit setje?

Nou...als je in de database kijkt bij de zwevers van rond de 165 cm zie je dat ze motoren gebruiken van ongeveer 50 gram. Iets lichter kan wel maar 25 gram is aan de lichte kant denk ik. Als je er dan ook nog een kleinere prop op zet dan aanbevolen (9x6) dan zal het niet veel over hebben. Waarom zou je dat willen?

Gebruik in ieder geval wel een 3 cellen lipo.

Nou...als je in de database kijkt bij de zwevers van rond de 165 cm zie je dat ze motoren gebruiken van ongeveer 50 gram. Iets lichter kan wel maar 25 gram is aan de lichte kant denk ik. Als je er dan ook nog een kleinere prop op zet dan aanbevolen (9x6) dan zal het niet veel over hebben. Waarom zou je dat willen?

Gebruik in ieder geval wel een 3 cellen lipo.

Bedankt voor je reactie!
Wat ik al zei, dat ik eigenlijk nul ervaring heb met electrische motortjes. Ik stam nog uit de tijd van de cox motortjes! :D 0.8 cc op een amigo 2.

Ik kwam op deze combo door reviews te lezen bij deze motortjes.
En af te gaan op de database dmv type.
Ga nu maar eens naar de grammen kijken van de motortjes!
Bedankt in ieder geval!
Als ik weer wat heb gevonden plaats ik wel weer een linkje.

Nou ben ik bezig met een houtbouw zwevertje met een spanwijdte van 1,65m en een vlieggewicht van ca 750 gram (als ik de bouwdoos moet geloven. (een Robbe Rofly)
Ik heb de vleugels deelbaar gemaakt en wil er nu een electrisch opzet motortje opzetten.

Zo'n opzetmotortje is altijd een moeilijk artikel. Als je een kleiner zweefmodel hebt kun je er geen hoog opzetje voor gebruiken, da's geen pan.
Je zult dus moeten kiezen voor een wat hoger kV en een 3S lipo. Deze motortjes draaien een wat kleinere prop.
Dan moet je ook kijken of je geen (duw) klapprop nodig hebt omdat ie anders aan het nekje zou kunnen blijven haken. Of je moet dat opzetje zo maken dat de motor verder naar voren komt te staan.
Zelf zit ik ook te kijken met een AMIGO in de doos. Het zal er wel op uitdraaien dat daar een motor in de neus komt ipv op een opzetje. Da's trouwens veel fraaier dan in de neus.

Een voorbeeld zou deze kunnen zijn.

BM2409-12 Brushless Outrunner 1570KV

Groeten, JH

Wat ik al zei, dat ik eigenlijk nul ervaring heb met electrische motortjes. Ik stam nog uit de tijd van de cox motortjes! :D 0.8 cc op een amigo 2.

een 0.8 cox heb ik nog liggen ook een vleugel en romp van de amigo... (romp stuk, en ooooit nieuwe maken)

geweldig :p

maar ff ontopic.

al die elektronica is mooi om te zien, maar o zo moeilijk om een keuze te maken, de keuze is gewoon TE uitgebreid.
als ik een setup zoek ben ik ook dagen zoet :)

Zo'n opzetmotortje is altijd een moeilijk artikel. Als je een kleiner zweefmodel hebt kun je er geen hoog opzetje voor gebruiken, da's geen pan.
Je zult dus moeten kiezen voor een wat hoger kV en een 3S lipo. Deze motortjes draaien een wat kleinere prop.

Een tegenvoorbeeltje mijnerzijds:
Model: vele malen verbouwd eigen met (gekregen) vleugeltjes van een of ander Staufenbielkitje(?)
span 145,
gewicht 680gr
motor RC-Timer BL-2212/1 1400kv(Ebay)
met 3slipo 1000mAh (Hobbycity)
prop:Graupner (standaard draairichting) 7,5*4
Laat ik draaien op 70% vermogen anders gaat het me te hard: klimt onder 60graden, ongeveer 5 keer stijgen tot zichtgrens op een accu.
full

full

full

En het moge duidelijk zijn: ook ik heb een mening: ik vind propjes op de neus maar suf (en ook kwetsbaar) en wat is mooi? Voor mij is mooi, als het goed werkt.
Let op: mocht je toch (tegen de dominante mening in) gaan voor een opzetter met klapschroef: zorg voor twee stopplaatjes aan weerszijde van het propmiddenstuk:
een om te ver naar voren slaan (bij crash met lopende motor bv) te voorkomen en vooral een om te voorkomen dat de bladen te ver naar achteren, tot voorbij de treklijn , kunnen klappen.
Het zwaartepunt van het blad kan dan nl voorbij het midden komen zodat bij aanzetten van de motor ie de verkeerde kant uitklapt: gevolg onbalans die in een splitsecond alles inclusief motor kapot kan rukken.(tja, hoe weet ik dat nou zo goed?:oops:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Peter,

Dankjewel voor je uitleg!
Leuk dat je er foto's bij hebt gezet. Krijg er nu wel een goed beeld van hoe de motor te plaatsen etc.

@ spedter,

ik heb ook 4 steuntjes moeten maken vooraleer het juiste er uit kwam.

het is vooral zoeken naar wat het sterkst/lichtst is.
aluminium is mooi dan.

Back