Wat voor accu?

• Topicstarter Topicstarter blupmans
  • Startdatum Startdatum
B

blupmans

Guest
hoi,
ik heb hier nog een Majesty 800 staan. Het is een speedboot van ong. 80-85cm lang.
Op dit moment zit er een brandstof motortje in, maar ben dat ding zat dus ben bezig hem om te bouwen naar electro. Als motor heb ik een Speed500 Race E (7.2V), en de regelaar is een Robbe RoKraft 120 (25A-30A)

mijn vraag: Op wat voor accu moet ik nu gaan varen? omdat de speed500 7.2V is, dacht ik aan 6 cellen Nimh van 3000mah.

Het is de bedoeling dat hij behoorlijk snel kan, ik wil een topsnelheid van minstens 30km/u

vaartijd is ook niet onbelangrijk trouwens... hoe langer hoe beter.

dit is 'm KYOSHO¡ÃPRODUCT | GP MAJESY 800S

groetjes, Blupmans

Nou blupmans,

Een speed 500 is voor een romp van 80 a 85cm veel te klein, zeker op 6 cellen. Dit gaat je snel je motor en/of regelaar kosten.. Snel moet die ook, dat zal zo niet gaan.

Je hebt eerder een Speed 700 motor nodig (BB turbo of neodym) op 12 a 14 cellen. Een 12 cellen pakket kan je maken van 2 pakketten van 6 cellen aan elkaar te koppelen (in serie), mocht je gebruik maken van accupacks.
Daarbij zal de regelaar zwaarder moeten zijn (lees: meer amp's aan kunnen) in zo'n grote boot. Minimaal 70Amp is wel vereist. De robbe navy 570 is bijvoorbeeld een erg goede regelaar en niet al te duur meer

De vaartijd is afhankelijk van de cellen die je gebruikt, bij 3000 mAh zal het max zo'n 8 minuten zijn. Wil je met electro langer varen dan kom je weer in de cellen met meer mAh, of zelfs lipo's.

groeten Jurriaan

ik zie trouwens net op de link dat het een 'schaalmodel' is. Deze zal sowieso niet echt heel hard kunnen zonder onstabiel te worden (gaat wippen) 30km/h zou nog wel moeten lukken opzich

ja... 30 km/u max. is goed hoor... is snel genoeg :)

maar hij voer altijd ontzettend goed... had hem mooi getrimt met de trimvlappen, en hij voer heel mooi stabiel. lag in planee altijd heel mooi op het water.

maargoed... hier baal ik dus wel van... want de verkoper raadde mij dat aan... hier ga ik dus mee terug.

Net even erover gepraat met mijn pa (eigenlijk is het zijn boot), hij vertelde met dat een kennis van ons al wel 20 jaar spullen koopt bij die verkoper, en die gast ook al 30 jaar aan modelbouw doet.

Ik snap het zelf eigenlijk ook niet meer....

krijg vaker te horen dat "de mensen op het forum" niet altijd de waarheid vertellen... (niet dat je dat niet doet hoor ;-) )

krijg vaker te horen dat "de mensen op het forum" niet altijd de waarheid vertellen... (niet dat je dat niet doet hoor ;-) )

Of de verkoper denkt het beter te weten, niet dat ik suggereer dat hij dat in dit geval doet. Ik wil maar zeggen, ik ben het helemaal eens met Jurriaan en hij bouwt fantastische boten met zelfs productiewaarde. Een boot van dat formaat en gewicht heeft niet genoeg aan een 500 race, die misschien wel veel toeren draait maar het koppel mist. Een Speed 500 draait immers op 6 cellen net een 35,5mm rond. In een boot van 52 cm voer ik al met 540 size. Als je verder kijkt naar speedboten van dat formaat zul je zien dat er allemaal met Speed 600 of 700 gevaren wordt.

Laatst bewerkt:
"Niet de waarheid vertellen" is wat ongenuanceerd.
"Praten vanuit eigen ervaring" is wellicht beter uitgedrukt.

Iedereen hier heeft eigen voorkeuren en ervaringen. Soms goeie, soms minder goeie. Er zitten ook minder ervaren modelbouwers bij... :confused: (Waarmee ik overigens niet Jurriaan bedoel!!)
Maar wellicht een tip: ga eens kijken op het forum van Extreme en stel daar eens wat vragen. Die jongens doen niet anders dan met raceboten varen, electro en brandstof.
Zet ook je budget erbij, anders krijg je wellicht een advies wat wel goed is, maar niet te betalen...

ok... kan iemand me dan een goede setup laten zien? zal ik er wel even mee teruggaan naar de winkel

oja btw:

ik bedoelde echt niet dat je niet de waarheid spreekt hoor ;-)

maar vaak krijg ik als reactie (als de mensen aan wie ik het vertel wat anders denken) dat op "het forum" ook niet altijd de waarheid wordt gesproken :S

je hoeft mij niet te geloven, maar heb zelf ook een mono gevaren van 80cm (zelfbouw uiteraard) met een speed 500 race 7,2V op 6 cellen. En ik kan je vertellen dat alles heel erg heet werd en dat de snelheid niet echt hoog lag.. Ik ben dan wel 21, maar ben ookal 10 jaar bezig en kwa electro boten heb ik mij goed ingelezen en ben er ook actief mee bezig.

Forum is voor vragen, als je het niet (wilt) geloven hoef je het natuurlijk niet aan te nemen en probeer je gewoon. Maar dan niet terug komen met 'mn boot rookte' of ' het gaat niet snel genoeg' ;)

ervaring leert, ookal ben ik dan niet zo oud als 30 jaar ervaring ;)

@ maurits, bedankt voor deze mooie woorden

groeten Jurriaan

edit: ik zit ook op Xtreme

bedankt.

we zullen zien... me pa wil het wel proberen, en als het niks is gaat de hele zooi terug...

nogmaals: wat voor setup raadt je me aan? en heb je ook linkjes?

alvast bedankt. groetjes, maarten

motor optie's
Graupner Modellbau: Home
SPEED 700 BB TURBO Neodym 9,6V
Best.-Nr. 6306

SPEED 700 BB Turbo 12 V
Best.-Nr. 6317

SPEED 700 TURBO C 9,6 V
Best.-Nr. 7307

regellaar optie
robbe modellsport, modelismo, modelling, modélisme, modellistica
Navy Control 570
1-8617

cellen.
gp3300
gp3700
gp4300
ib3700
ib4200
etc etc etc inpresiepe ken je veel soorten cellen gebruiken.
12 a 14 cellen is mooi in deze boot.

wil je toch iets meer power kan je een speed 800 nemen van graupner op 20 a 22 cellen.
dit kost dan wel het dubbele aan een setup met een speed 700 type motor.

en wil je echt goed advies van een winkelier voor op het gebied van boten .
neem het handeltje mee naar 2brothers.

greetz jaimy

@jurr... goh heb jij maar 3 jaartjes korter dan mij bezig met deze geld slurpende hobby :wink:

bedankt voor de links jaimy :)

het hoeft trouwens geen beest te worden... een top van 30 km/h is echt wel genoeg. Hij moet gewoon een beetje leuk kunnen planeren. Is een speed700 dan niet een beetje overkill..?

enne... die gp3700 en gp4300 zijn toch al lang geen AA batterijen meer?

een speed 700 heb je toch zeker nodig wil je een beetje snelheid kunnen maken,

aangezien er wel wat stromen getrokken zullen worden zal je het NIET redden met simpele baterijen.
je heb echt sub-c cellen nodig wil je de cellen heel houden.
volgende optie's worden 3s lipo van 5000mah
of een 12 volt lood accu maar dan heb je behoorlijk wat gewicht

greetz jaimy

hoi
op het extreme forum zijn zat mensen die hun cub c cellen verkopen omdat ze op lipos overgaan.en een speed 700 kost ook niet heel de wereld meer. ik kocht er vorig jaar 2 voor 50 euro op extreme.
groet patrick

inderdaad omdat nu veel mensen overstappen op lipo's worden de sub-c cellen goedkoper en worden ze ook veel 2e hands aangeboden,

als je ze 2e hands koopt vraag dan even om een laad diagram.
zodat je kan zien wat de accu nog kan .

greetz jaimy

nooit van gehoord... ben ook nog best een noob met de setup van rc-boten...

zal gelijk wat info erover opzoeken. (wat linkjes zijn ook welkom.)

okee, net wat info gezocht, en ik zie dat die sub-c cellen een heel stukken groter zijn dan normale cellen (vooral dikker).

hoe moet ik deze cellen dan laden? en hoe ga ik ze aan elkaar koppelen? want een normale batterij-houder doet het dan niet meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
SuB-C cellen worden gebruikt in een pakket, misschien heb je wel eens een rc-auto gehad? daar zitten ze ook in, en dan 6 cellige pakketten meestal. Je koppelt ze door te solderen. Dit gebeurd d.m.v een hamerkop op een 100W+ soldeerbout. Het voordeel van sub-c cellen tegenover 'gewone cellen' (denk dat je penlights bedoeld?) is dat ze het onder belasting veel langer uithouden.
Je kan verschillende laders hiervoor krijgen, er zijn heel erg veel soorten hierin. Het beste kan je kiezen als je weet hoeveel cellen je gaat gebruiken. Ze zijn er van simpele stekker laders tot digitale instelbare computerladers (is prijs ook naar)
Het beste is altijd om je goed te orienteren (doe je ook al) en dan pas een keuze te maken, geld kan je tenslotte maar een keer uitgeven

Wat voor accu

Hallo, over 2de hands batterijen, wat zijn zo de gangbare prijzen voor 6cel-pack 3700 GP of 4200 IB.
Is het ook zo dat de GP packs de beste zijn?
Mvg Spedy Bob.:snipersmile:

gp is marktleider momenteel al dat IB heel dicht er achterzit.
dit komt omdat IB nog niet zo lang op de markt is en gp al wat jaren meedraait.
wel moet ik zeggen dat IB cellen beter presteren dan gp mits je ze goed onderhoud.
betekent dus dat je een goeie computer lader nodig hebt.
gp is wat minder gevoelig.
een nette prijs voor goeie 2ehands cellen is van 40 a 50 % van de nieuwprijs.

greetz jaimy

sja, GP cellen zijn in hun segment momenteel de beste inderdaad. Echter zijn er de laatste tijd zoveel merken en types bijgekomen die ook erg goed zijn. De IB's of VAPEX cellen doen het ook erg goed en de prijs is ook niet slecht.
2e hands GP3700 cellen gaan voor ongeveer 2,50 tot 5 euro per cel van man tot man, dus voor 6 cellen kan je ongeveer uitrekenen wat je uit moet geven. De 5 euro cellen zijn overigens wel helemaal nieuw, 2,50 is gangbaar voor gebruikte cellen als ik het zo een beetje zie.

Door de komst van de lipo's gaan veel cellen voor weinig de deur uit, dus kijk goed rond en vraag ook in welke staat de cellen zijn. Hele oude en veel gebruikte cellen zou ik niet aanschaffen, daar deze lang niet meer het volledige vermogen kunnen leveren en dus snelheid/kracht..

Back