wat voor accu??

hoi allemaal,

ik heb vandaag een monstertruck binnen gekregen van Reely, (volgens mij huismerk van conrad)

hier moet dus een 8,4 7cells accu pack in.

quartel modelbouw had nog een 1800 mah liggen dus heb ik die snel opgehaald.
opgeladen (zo stom geweest om dat met 2 ah/u te doen)

en de auto reed welgeteld 10 seconden.
daarna de accu ontladen en opnieuw opgeladen (jaja weer snel, goh zou ik ongeduldig zijn?)

nu reed hij wel wat langer. ten einde raad toch maar ontladen en aan de gewone 160 mah/u .

klopt het dat je ongeveer 5 tot 10 minuten kan rijden als je een 540 motor hebt? het betrefd hier geen opgevoerde maar een stock motor.

en wat zouden jullie me aanraden, ik ben beginnend en wil vooralsnog niet te veel uitgeven (zag prijzen zoals 150 euro voor lipo accu,s) mocht ik het toch niks vinden, wat ik betwijfel.

ik zag nl ook 4500mah accu's ik neem aan dat ik daar wel wat langer als 10 minuten mee kan rijden,

het betreft hier een reely big tiger 1:10 ready to run
snel lader van voltcraft delta peak fast charge: 1 of 2 ah, en ontlaad functie.

ik wil eerst even met deze truck stoeien en testen, en dan misschien later een hpi truck aanschaffen met lipo en brushless motor.:yes:

Als je met een 1800mAh accu 10minuten kan rijden, dan wil dat zeggen dat je 1,8A * 60(een uur) / 10(je rijtijd) = 10,8A verbruikt gemiddeld.
Deze berekening kan je aanpassen door je rijtijd nu met deze accu precies op te meten, en kijken hoelang je dan met een andere accu zou moeten kunnen rijden, bv:

1,8A * 60 / 7 = 15,43A verbruik = 7minuten rijden

Met een andere accu van 4500mAh

4,5A * 60 / ? = 15,43A ---> Rijtijd = 60 * 4,5A / 15,43A = 17,5 minuten

Dus je rijtijd word 2,5x zo lang in theorie.

Greetz Jos

met een grotere accu kun je inderdaad langer rijden maar die moet je natuurlijk wel langer laden.

je kunt 'm ook snelladen maar dat verkort de levensduur van je accu dus dat zou ik niet doen.

ik zou een paar lichte accu's kopen en een goede lader.

ook is het aan te raden om na het rijden de accu's te ontladen (gewoon een lampje of zo er aan hangen). hierdoor kan de accu meer stroom opnemen en hou je dezlfde rij tijd.

Je zegt dat je die 1800mAh accu hebt geladen met 2A. Voor hoelang? Want als je dat een uur lang hebt gedaan, dan kan het nooit zo zijn dat er maar 10 seconden in zit. Dan is er iets anders aan de hand. Met een 1800mAh moet je toch wel 5 tot 10 minuten kunnen rijden.

Hoeveel mag je max laden volgens de verpakking van de accu? Je hebt deze lader neem ik aan.

Laatst bewerkt:
weet iemand waar je een goei starter set van 2 lipo's en een lader vindt voor mijn stampede VXL?

bedankt Jos, voor de berekening,

@Stuffie,

er staat helaas niet op de accu waarmee hij geladen mag worden,

ik heb deze acculader,
ITS System Information

ik weet dat het niet top of the bill is maar bij elkaar heb ik toch al bijna 250 euro uitgegeven voor een probeer sessie.

maar zoals het er naar uit ziet ga ik wel door met betere componenten en auto's misschien eerst deze modificeren.

ik heb nu de accu met de gewone lader opgeladen die 180 mah laad en de auto heeft bijna 10 minuten vol gereden, naar mijn mening is deze dus wel goed, na de snellader deed hij het ook goed dus ik denk dat de eerste lading op normale snelheid moest,

ik heb er inmiddels 2 3500mah accu,s bij gehaald bij meijer en blessing modelbouw en die staan nu onder normale lading.

Back