wat voor bespanning?

Een kennis heeft een 20 jaar geleden een zwever voor mij in elkaargezet van balsa hout.

De bepspanning was van een soort papier met lak. Wordt dit nu nog steeds zo gedaan? Het is in de loop der jaren een beetje vergaan en ik wil de zwever eigenlijk weer opknappen maar weet niet wat voor materiaal ik kan gebruiken.

De besturing is een elastiekje die het roer omtrekt als de spaning van de lijn gehaald wordt. Is dit te vervangen door een servo motor of ben ik dan een beetje verkeerd bezig?

je kan het heel goed bespannen met oracover, te verkrijgen in de modelbouwzaak.
ik denk dat het hier om de uhu gaat.

radiografisch maken zal niet meevallen ivm het gewicht, maar verkeerd bezig zijn ben je nooit

mvg Hans

Bespanning was zijdepapier met spanlak. Dat kan nog steeds. Het is wel erg kwetsbaar.
Oracover of oralight is wat sterker. Je brengt het aan met en klein strijkboutje of een soort föhn. Het gaat onder invloed van de warmte plakken en krimpen. Met dat krimpen moet je oppassen. Je kunt zo je vleugel krom-strijken.

Over de inbouw van RC, plaats eens wat foto's en vertel daar de afmetingen bij.
Tegenwoordig met lichte servo's, accu's en servo's kun je bijna ieder model radiografisch maken.

Laatst bewerkt:
Heb de zwever maar van zolder gehaald en in elkaar gezet. Ben wel een beetje schrokken de vleugels zijn een beetje krom getrokken. Zal wel een hele restauratie worden voor hij weer gaat zweven :(

Het is een Saper 13 spanwijdte 2196 mm lengte 960 mm 420 gram.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
wat je kan doen, is eerst strippen van de vleugel, en met stoom het hout trug recht probere te krijge?

De Saper 13 was/is een vrije vlucht zwever die heel goed vliegt bij minder wind.
ALs je deze wil restaureren om te vliegen dan komt alleen een papier bespanning ter sprake. Voor het langzame vliegen wat de Saper doet is een ietwat ruwe papier bespanning beter dan een "spiegelglade" folie huid.
Maar eerst alles netjes schoonmaken en de vleugels en staartdelen rechtstomen en opspannen zodat het weer recht blijft. Ook bij het bespannen met papier en spanlak de vleugel opspannen anders trekt hij weer krom.
RC besturing past er niet in en maakt hem te zwaar. Voor in de romp moet een kleine timer, en als ik mij niet vergis is de ruimte net groot genoeg voor een Graupner timer. Dit was toen de standaard timer die het gemakkelijkste te verkrijgen was, een andere timer uit die tijd was van Seelig, die was iets moeilijker te verkrijgen en duurder. De aansturing van het richtingsroer met dat touwtje en elastiek was en is de enige manier die goed werkt. Je kan wel nu met de huidige technieken dat elastiekje vervangen door een klein pennenveertje.

Ik heb behoorlijk lang met de Saper gevlogen hier in de velden. Ik gebruikte een klein handliertje dat voorzien was van maximaal 50 meter lijn om het model in de lucht te brengen. Na een vlucht van maximaal 3 minuten zorgde de timer ervoor dat het stabilo opklapte en het model in een spiraalvlucht naar beneden kwam.

Wereldkanpioen

Hi

De tjechoslowaak Pavel Dvorak werd met dit model werelkampioen in de klasse F1A (vrije vlucht zweeftoestellen)
Kort hierna werd dit model aangeboden als bouwdoos, inderdaad precies die doos die daar op de foto staat :), maar nooit is er iemand nog in geslaagd dit model fatsoenlijk te laten presteren........

Hoofdoorzaak hiervan is de vleugelkonstruktie of beter gezegd het ontbreken van enige vorm van konstruktie :( De twee hoofdliggers bevinden zich centraal in het profiel en bieden zo geen enkele weerstand tegen het torderen van de vleugel. Wel nog een konstruktief hoogstandje uit die tijd; als het goed is zie je dat onder de liggers een stalen draad (gespannen) zit. Deze zou de liggers nog sterker moeten maken c.q. het weerstandsmoment tegen buigen vergroten :)
Maar zoals gezegd was het grote probleem bij dit toestel het ongewild verdraaien van de vleugels. Het enige bespanmateriaal wat iets toevoegd aan de torsiestijfheid is het oude bespanpapier. Dat spul voegt beduidend meer toe aan torsie als welke folie dan ook ( folie bestond in 71 nog niet overigens :rolleyes: ) Nadeel van papier is weer dat het snel beschadigd en blijft "werken". Erg problematisch allemaal dus .......

Verder vliegt dit toestel heel erg langzaam wat dus betekent dat je bij een heel klein beetje wind al in de achteruit gaat ( 2 Beaufort) Denk dus dat dit toestel niet zo heel erg geschikt is om, om te turnen in een rc zwevertje.

Hoe ik dit allemaal weet; heb die bouwdoos ergens in die tijd ooit eens kado gekregen, het model gebouwd maar nooit goed aan de gang gekregen. Die vleugels stonden iedere keer weer anders :(. Daarop ben ik mijn eigen F1A wedstrijdkisten gaan ontwerpen en bouwen en wist mij in 1979 de eerste keer te plaatsen voor het nederlands team wat deelnam aan de wereldkampioenschappen vrije vlucht :cool:. (Bakersfield, Ca)

Laatst bewerkt:
Ben begonnen met het verwijderen van de bespanning van de linker vleugel.

Tot mijn verbazing is die nadat ik het grootste gedeelte had verwijderd, zo goed als recht. Hij was wel minder getordeerd dan de rechter vleugel maar ik ben benieuwd wat deze doet als ik de bespanning eraf haal.

Ondanks dat arno888 melde dat nog niemand het tst fatsoenlijk heeft laten vliegen wil ik eigenlijk de zwever toch tzt repareren

Degene die het dichtst bij jou woont en ook nog van tijd tot tijd VV modellen bouwt is 'stunthenk' hier op het forum.
Waag er eens een pb aan, misschien heeft hij goede tips of wil hij je het een en ander laten zien. Over hoe het bekleden in zijn werk gaat, enzo.

Een tegenwoordig gebruikte methode om zowel torsiestijfheid als 'puncture-resistance' te berkrijgen, is het eerst bekleden met ultralicht mylarfolie en daaroverheen het dunste tissue wat er is.

Eigenlijk hoort dit onder VV en niet onder RC-zweefvliegen.

Ondanks dat arno888 melde dat nog niemand het tst fatsoenlijk heeft laten vliegen wil ik eigenlijk de zwever toch tzt repareren

Leuk dat je er toch mee verder gaat ;)

De Saper vliegt zeker aardig. Waar ik op doelde is dat iemand met dit model ooit een wereldkampioenschap gewonnen heeft maar dat niemand anders er ooit in geslaagd is om dat nivo met deze kist te halen.

Maar de Saper zal zeker lekker vliegen (alleen niet als een rc zwever maar dat heb ik al aangegeven)

Volgens mij moet RC "makkelijk" kunnen, de timer (Zeitschaltuhr) van Graupner weegt al 23 gram de totale RC (richting+hoogteroer) hoeft niet meer dan 40 gram te wegen (als het echt moet kan het zelfs binnen de 23 gram). ... timertje kost rond de 40 Euri, daar koop je ook de komplete RC voor (bij de Chinees in HongKong) ...

Volgens mij moet RC "makkelijk" kunnen, de timer (Zeitschaltuhr) van Graupner weegt al 23 gram de totale RC (richting+hoogteroer) hoeft niet meer dan 40 gram te wegen (als het echt moet kan het zelfs binnen de 23 gram). ... timertje kost rond de 40 Euri, daar koop je ook de komplete RC voor (bij de Chinees in HongKong) ...

T'is maar wat je wilt

"Verder vliegt dit toestel heel erg langzaam wat dus betekent dat je bij een heel klein beetje wind al in de achteruit gaat ( 2 Beaufort)"

Overigens zijn er voor de bekleding ook "modernere" alternatieven voor "Japan" papier ...
Mijn favoriet was ongekleurde "Micafilm" (van Coverite®) maar helaas is dit alleen nog maar leverbaar in rood of geel (net zo goed, als je maar van rood of geel houd) ... ziet er uit als gespanlakt papier weegt 25 gram/m² en hoeft verder geen behandeling, krimpen doe je met warmte het krimpt veel minder dan folie dus ook "tere" constucties blijven behouden ... ook zijn er van diverse fabrikanten polyester-vlies ... ziet er uit als papier, maar bestaat uit verlijmde of versmolten polyester vezels is net als papier te verwerken, alleen krimpt ook dit met warmte i.p.v. water ... kan je (maar hoeft niet altijd) spanlakken met verdunde spanlak (spaart gewicht ;-)) ... Graupner levert/leverde b.v. ECOSPAN van ca. 30 gram/m² dat niet meer gelakt hoeft te worden ... hier AEROPLANneu - Page: 50 of 58 kan je polyerstervlies kopen, maar dit kan je beter wel licht spanlakken (voornamewlijk om de poriën te sluiten) ...

Het grote voordeel van deze nieuwerwetse materialen is dat het vele malen sterker is dan papier/spanlak en vooral vocht er geen invloed op heeft

Laatst bewerkt:
Back