wat voor een setup calmato 60 sport (laagdekker) te gebruiken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door coen visser, 2 sep 2014.

  1. coen visser

    coen visser Guest

    ik ga een nieuwe lege calmato kopen en vraag me af wat voor een setup ik zou moeten gebruiken en hoeveel dit zou kosten.

    alle hulp is welkom

    MVG Coen visser
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Electro of brandstof?

    Het gaat zeker over de 60 series (dus span van 1800 mm)?
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    15 CC viertakt bijvoorbeeld van ASP, of een 10 CC tweetakt, of moet het elektro?

    Reken voor die ASP-jes rondom 125 euro, Viertakt is altijd iets duurder maar heeft een ander karakter. Een tweetakt snerpt een viertakt heeft een zwaardere brom. Viertakt draait minder toeren maar heeft een hoger koppel. Als het mijn vliegtuig zou zijn 15CC ASP viertakt.
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb er net 1 opgebouwd heeft gisteren voor het eerst gevlogen.
    Er zit een ASP 61 2T 10 cc op dat is meer dan voldoende. Hij vliegt zonder problemen stijl omhoog.Kosten € 42,- bij HK. Wel wat veel geluid ronde de 82 db met standaard uitlaat.
     
  5. coen visser

    coen visser Guest

    ik ben er vergeten bij te zetten dat hij electro word
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met welke toestel(len) heb je al vlieg-ervaring?


    Calmato setups, vergeet niet op enter te klikken:
    Zoeken: Zoekterm(en): calmato ; Forum: Accu & laad techniek of Model elektronica of Electro vliegtuigen en onderliggende forums


    En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.[​IMG]
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  7. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Voor een electro setup kan je kiezen voor een G60 motor, deze komt overeen met een .60 brandstof motor. Uitgaande van 200 watt per kilo, kom je met jouw toestel van ruim 4 kilo op minstens 800 watt vermogen. Ik heb een Hangar-9 Pulse 60XT op mijn verlanglijst staan, een toestel wat vergelijkbaar is met de Calmato 60. De setup die ik daarin wil gaan gebruiken is:

    Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv Brushless Outrunner Motor
    Hobbyking YEP 100A (2~6S) SBEC Brushless Speed Controller
    Turnigy nano-tech 4000mah 6S 45~90C Lipo Pack
    Lipo's bestel ik meestal na dat ik de setup heb ingebouwt. Dan kun je bepalen hoeveel gewicht de lipo moet hebben om het CG goed te hebben.

    Prop APC 16x10 om mee te beginnen. Doel is ±1000watt uit de motor te halen. (45/55amp op 6s) Dan te gaan vliegen en zien hoe of dat bevalt. De motor zou i.i.g 70amp aankunnen dus e.e.a is ruim bemeten.

    Servo's heb ik nog niet beslist, het zouden deze kunnen worden.
    Turnigy 1266HV Digital Titanium Gear Servo
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2014
  8. coen visser

    coen visser Guest

    sorry ik heb een foutje gemaakt.
    het gaat over de 1,60m versie.
     
  9. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Dan wordt het iets anders....

    lees even dit draadje, daar heeft Dries Neyrinck al veel wijze woorden gesproken.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dank voor de mooie woorden Frans :cool:

    Een 16x10 krijg je nooit op een calmato 40. Tenzij je er autobuswielen onder zet. :D
    Propgrootte 12x8, daar houdt het bij een gewone calmato mee op (is ook een neuswieler...).
    Ik vlieg met m'n bovendekker calmato op een SK3 - 4240 op 620 kv met 5 cellen 4200 mAh en een 12x8 prop.

    Power genoeg...

    Heb er onlangs snoepdropping mee gedaan. Dan sleur je onder de romp ruim 'n halve kilo extra mee (snoep + dropbakje) met een dramatisch aerodynamisch effect maar daar sleurt hij hem er probleemloos door.
     
  11. aproi001

    aproi001

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    zoetermeer
    calmato alpha 40 sport

    Hoi,
    Ik heb de volgende setup.
    Motor hobbyking SK 3 5045 660 kv
    ECS Hobbyking Turnigy 80amp plusch
    Standaard servo's
    Prop 12x8
    Lipo 5cellen 4000 mah van Hobbyking de gele.
    Calmato gaat recht omhoog power zat dus.
    Groetjes,
    Ronald.
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Heren

    Dit wordt op deze manier een 'Calmato on steroids'. Kan leuk zijn maar is het vliegtuig niet voor ontworpen. Bij ons zetten we hier een .56 Saito viertakt op met een 12 X 6 gaat heel erg goed, vliegen eigenlijk altijd half gas. Eigenlijk heet de genoemde Calmato de Calmato sport 40. De 40 staat voor .40 dus 6,5 cc tweetakt, de Calmato 60 staat voor een .60 dus 10 cc tweetakt. Wat Dries voorsteld is al 800 Watt vermogen, Aproi001 stelt een motor voor van 1260 Watt bijna twee pk! Terwijl de genoemde brandstof motoren rondom de 0,9 pk (660 Watt) uitkomen onder de meest gunstige omstandigheden. Persoonlijk zou ik gaan voor een lichtere setup rondom de 700 Watt. Het is een laagdekker trainer geen pylonracer. Je zult zeggen wat maakt het uit? Groter is toch beter. Dit is niet waar, de motorisering die passend is geeft een lager gewicht, de motor is vaak een stuk voordeliger, cellenpakket kan kleiner. Zwaardere motorisering geeft per definitie niet altijd meer snelheid, daarvoor zijn ook nog andere parameters die je zult moeten veranderen, de dikte van je vleugel, stroomlijn etc. En dan verandert het karakter van het toestel ook natuurlijk.

    Lees eens magische getallen voor elektropiloten Een model als dit weegt een krappe 3 kilo dus 600 Watt is ruim voldoende is. Je kunt op bovenstaande site vrij eenvoudig uitrekenen wat een betere combo is. De Combo van Dries is de minst slechte, hoewel nog wel zwaar. Aproi001 gaat echt veel te ver, meer dan het dubbele wat nodig is.

    Deze blijft beter binnen de perken en gaat goed met een 4s lipo en dan zit je nog steeds erg ruim in vermogen.

    Turnigy Aerodrive SK3 - 3548- 1050kv Brushless Outrunner Motor
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2014
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En elektromotoren leveren doorgaans het ge-adverteerde vermogen, brandstofmotorspecificaties zijn doorgaans bij onrealistisch hoge toerentallen.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Jongens jongens jongens, :rolleyes:

    800W aan elektrisch vermogen, 720 W aan mechanisch vermogen (want je hebt een bepaald rendement. 90% rendement is een mooie waarde).
    Even niet de zaken door elkaar slaan aub!

    'de minst slechte': juist, m'n calmato is bijna niet te besturen. Is er ook helemaal niet voor gebouwd. Zo overdreven is het. Hij rukt de motor er bijna uit en de roeren vliegen er constant af. On-vlieg-baar! (vergeef me even m'n sarcasme blaauwen ;-) )

    Neen dus, die setup werkt perfect voor mij. IK voel me met die setup prima.
    Mooie vluchttijden, lekker cruisen op half gas, CG is perfect, geen al te hoge stromen (vinden de Lipo's en de elektronica ook leuk), ...

    Had ik trouwens toch vermeld dat hij hiermee power over heeft?
    Het is een werkpaard geworden (snoep droppen, knuffels op de snuit meenemen, ...) dan is wat extra vermogen altijd handig.
    Ook met een 11x7 prop vloog hij heel leuk. Alleen opstijgen in langer gras was soms een klein avontuur.
    Met de 11x7 heb ik ongeveer een 70 vluchten gedaan, met de 12x8 ongeveer een vlucht of 40. Ging allemaal zeer goed.

    Heb je trouwens je voor de voorgestelde 3548 een geschikte prop op 4S? (de motor heeft volgens z'n specs trouwens 830W, de volle 10W meer dan mijn voorgestelde 4240. Stel je voor! :D ). Met een 12x6 fik je die motor gewoon op. Met een 11x6 zit je nog eigenlijk buiten de specs te kleuren. Eigenlijk is een 10x5, 10x6 een goeie prop voor die motor. En ja, hij zal hiermee zeer goed vliegen met +/- dezelfde thrust en snelheid als mijn setup. Hij zal wel merkbaar meer lawaai maken. Maar voor de rest ook een prima setupje hoor.

    De TS gaat vliegen met de Sport versie dus ik veronderstel dat hij wel wat power wenst. Als je begint met wat ruimere figuren met een pak verticaal vliegen erin dan wens je wel wat power onder je kont.

    Hoe ik trouwens aan 5S gekomen ben? Via hetzelfde artikel, met name de paragraaf: Vlieg langer: voeg een cell bij! Want daar was het me destijds om te doen, langere vluchten maken, zodat ik veel oefentijd kon verzamelen.
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dries,

    :) Kom eens gauw uit de gordijnen!! :)

    Het was niet de bedoeling om je te kwetsen.

    Verder is jouw combo de slechtste niet, hij zal het zeker goed doen. Maar ik heb met die 3548 motor geschetst om eigenlijk het model te benaderen waar ie voor bedoeld is. Ik zie het bij ons ook heel vaak gebeuren, men komt naar het veld met een vrij rustig model men propt daar een aantal kilowatts in en dan maar scheuren dat je betwijfeld of het model het houd.

    Even terug naar mijn combo. Ik bedoel hier de 3548 met een kv rondom 900 toeren per volt met een 12 X 6 prop erop. Ik heb er een Fourstar 40 mee aangedreven met de 3548 met 4 S en dat ging heel goed met vliegtijden rond de 12 minuten. Ik heb de motor nimmer opgestookt Op dit moment doe ik alles weer met 4 takten en dat vind ik persoonlijk leuker. Draait mijn combo meer naar het einde van zijn kunnen, de jouwe meer in het midden van zijn kunnen. Maar je bent vast met mij eens 1260 Watt is gewoon grof. En zoals Ron ook schreef worden de brandstofrendementen nooit gehaald dus zou je eigenlijk al genoeg hebben rond de 500 watt. Let wel om te vliegen zoals ie bedoeld is, te weten als laagdekkertrainer.

    En nu gauw uit de gordijnen :)
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ben er al terug uit :D
    En het sarcasme van me afgeschud ;)

    900 kV is natuurlijk al een pak minder dan 1050 kV en dan gaat hij idd mooi vliegen met een 12x6

    "Draait mijn combo meer naar het einde van zijn kunnen, de jouwe meer in het midden van zijn kunnen"

    Klopt, ik hou ervan om niet het uiterste te persen uit een setup. De keren dat ik dit deed mocht ik iedere keer terugvallen uit m'n dead stick ervaring van in m'n tweetakttijd. Elektronische componenten houden niet van hun limietwaarde.

    "Maar je bent vast met mij eens 1260 Watt is gewoon grof"

    Vind ik er persoonlijk ook wat over :cool:

    Heeft misschien ook wel wat met m'n vliegervaring te maken, het stadium rolroerlaagdekkertrainer ben ik nu wel ontgroeid dus dan wil je meer...
     
  17. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    1260 Watt (kyosho schrijft 600 Watt voor dit model) is nog steeds ruimschoots het dubbele van wat nodig... en ach mijn 40 jaar vliegervaring is niet zoveel natuurlijk. ;-)
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik neem aan dat Coen een beginner is, en dat hij eerst moet leren het vliegtuig te laten vliegen, en niet zozeer de motor. Eigenlijk is dit dezelfde discussie als wel/niet 6,5 op een Charter.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, niet doen dus, tenzij (altijd!) onder deskundige begeleiding.
     

Deel Deze Pagina