Wat voor een vliegtuig raden jullie aan?

Discussie in 'Beginners' gestart door Sandeeer, 9 mrt 2010.

  1. Sandeeer

    Sandeeer Guest

    Hoi allemaal, ik wil graag beginnen met modelvliegen. Wat voor vliegtuig raden jullie aan voor een beginner? Alvast bedankt
    Groeten
     
  2. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    Mensen gebruik de zoekfuntie!!of tik in bij google modelbouwforum beste beginners vliegtuig deze vraag is al zeker 10.000x gesteld
     
  3. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Zoek eerst een club!!!

    Zij kunnen het allebeste adviseren!!!

    Succes mvg Robin
     
  4. Duco Roovers

    Duco Roovers Guest

    Tips:
    Zoekfunctie
    Zoek een club bij jou in de buurt en kijk of je het wel leuk vind. En vraag daar ook advies.
    Koop een simulator!! Beter dan dat je vliegtuig kapot is ;)
    (zo heb ik er 2 gemold en dan ben je wel wat geld kwijt)
     
  5. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    zoek en je zal vinden!!!!
     
  6. Dekkes87

    Dekkes87 Guest

    Er zijn heel wat leuke vliegtuigen om mee te beginnen, vooral Multiplex is wel interessant, misschien niet DE goedkoopste, maar wel de langst meegaande :)

    De EasyCub, of EasyStar zijn allebei driekanaals vliegtuigen, heel eenvoudig te besturen (enkel hoogteroer, en richtingsroer) en ONGELOFELIJK stevig. een kennis van me heeft hier bijna letterlijk molshopen mee gegraven, gewoon even klonters aarde ervanaf schudden, en opnieuw de lucht in...


    Grtjs,


    D.
     
  7. Sandeeer

    Sandeeer Guest

    Dekkes87, als ik bijv. De EasyCub, of EasyStar nadat ik een club gevonden heb koop, zit daar dan alles al bij? En waar kan ik het dn het beste bestellen? En richting welke prijs gaat het dan? Mvg
     
  8. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Mensen ik snap dat het allemaal heel vervelend is dat deze vraag 10.000x en meer gesteld wordt, maar door zo te reageren lijkt me niet dat iemand geintresseerd raakt voor de hobby. Tuurlijk zou de zoekfunctie/google meer gebruikt kunnen/moeten worden, helaas is de samenleving tegenwoordig nou eenmaal lui. En eerlijk is eerlijk, ik kan zelf soms ook door de bomen het bos niet zien, zelfs niet met de zoekfunctie.

    Nu voor de topicstarter: Welkom op het forum.
    Voor een leuke beginnerskist wordt vaak de easystar aangeboden, staat ook vast nog wel een leuk setje in het te koop gedeelte hier te koop, verder zijn daar ook nog wel wat goedkopere versies van verschenen. Van de easystar weet ik hoe die vliegt en die vliegt lekker, stabiel en goed te vertrouwen. Misschien heb ik wel een leuke tip voor je:
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/104557-spectra-van-great-planes-rtf-computerzender-mc10-%8090.html
    Heb deze zelf gevlogen(zoals je ook kan lezen in dat topic) en vliegt erg lekker, goed aan te raden voor een beginner. Denk dat je hier later als je wat beter kan vliegen ook nog wel wat leuke dingen mee kan. Zit ook gelijk een zender bij. Enige is wel dat daar geen lader bij zit. Maar voor €90,- ben je vrij goedkoop en goed uit. Wil je hier zelfs nog wel wat opstarthulp bij aanbieden wat je verder nog nodig zou hebben.Tja dan de discussie clublid worden of niet, de meeste zeggen wel doen. Ik zeg echter, als je iemand in de buurt hebt die je kan leren vliegen of, net zoals ik, heel eigenwijs bent, is het geen verplichting. Zorg dat je verstandig bent en niet dicht bij huizen gaat vliegen of op plekken waar veel mensen of een kind is. Ik ben zelf lid van een club maar vlieg ook nog geregelt wild. Vind het gewoon makkelijker aangezien dat lekker dichtbij is en met mijn kleinere modellen kan dat prima. Meestal als je begint, begin je toch met kleine modellen dus dat is het probleem niet. Het enige probleem is dat je niet weet waar je mee bezig bent in het begin en daardoor misschien gevaar vormt voor anderen, maar zoals gezegt, als je je verstandig gedraagt moet het kunnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
  10. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Ok tuurlijk is het goed voor een beginner om bij een club langs te gaan. Alleen waarom gooit iedereen meteen met het woord club als er een potentieel nieuwe modelvlieger zich aanmeld op het forum? Als er een vraag komt wat voor vliegtuig, komt er meteen te staan: ga naar een club met de wel bekende linkjes naar ofwel de locale club of de site(s) waar die de locale club kan vinden. Dat is A. geen antwoord op zijn vraag. B. Het wekt de indruk dat we regeln**kers zijn C. Het kan overkomen of we deze persoon er helemaal niet bij willen hebben D. Het schrikt gewoon af.
    Geloof niet dat dit de bedoeling is van het forum. Wil hier ook verder niemand mee beledigen, maar irriteer me hier bijzonder erg aan aangezien dit een potentieel nieuwe modelvlieger gewoon niet helpt, zeker niet waarop het de laatste tijd gezegt word. Het kan zoveel genuanceerder(ook op het forum) en vriendelijker en een club is niet percee nodig zoals ik in mn vorige post ook al aangaf. Ik heb mezelf ook leren vliegen, welliswaar met wat schade maar dat hoort zoiezo nou eenmaal bij het modelvliegen. Af en toe maak je brokken en dat probeer je zo laag mogenlijk te houden, dat houdt het ook spannend.
    Anyways, sorry dat ik dit topic even kaap voor mijn frustratie. Topic starter: Veel succes met je keuze en als tip geef ik nog mee om je woonplaats te vermelden. Vaak melden zich dan wel mensen hier die je eventueel willen helpen, ook als je niet bij een club gaat/wil.
     
  11. Dekkes87

    Dekkes87 Guest

    Hey Sandeeer!


    Ik sluit me aan bij het algemeen gegeven dat we nogal "lui" geworden zijn (verwend? :rolleyes:), maar dat mag nog altijd niets doen aan onze hulpvaardigheid, niet?

    De easycub en easystar zijn verkrijgbaar zowel in kitvorm, als met een complete combo in de meeste hobbyshops. uiteraard is het ook een goed idee om eens te kijken naar 2ehands of koopjes etc! Ik ben zelf ook wel een voorstander van het clubgebeuren, omwille van de leidende hand in het leerproces, maar ikzelf ben er eerlijk gezegd ook op mezelf mee begonnen, en pas later naar een club gestapt. :cool:
    't is gewoon fijner, gezelliger en socialer ook!

    Een gouden tip van Duco Roovers ook, die sim! ik vlieg me nog steeds rot in Aerofly Pro Deluxe, en RealFlight, dit zijn echt wel super hulpmiddelen om de oog-hand coördinatie, en algemeen vlieggedrag te leren kennen. ook de keuze van de mode (functie van de sticks) kan hier makkelijker in bepaald worden, waar jij je het fijnste bij voelt.

    ikzelf ben van België, dus heb niet echt een grote kennis van shops in NL, maar daar kan de rest van het draadje wel in bijspringen!

    als je wilt, maak ik wel eens een PB-tje, met een paar interessante links, dus je laat het me maar weten!



    Grtz,
    David
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2010
  12. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Ik bestel zelf meestal bij Rctechnics en heb hier zeer goede ervaringen mee. Zat net is te kijken en ze hebben een model vrijwel gelijk aan de easystar: Free Air Easy EPP - Blauw en helemaal niet duur.
    Je zou hier dan nog het volgende bij moeten kopen:
    2 Miniservo's: Micro Servo 5 gram TowerPro - 25cm Kabel 2x€7,-
    Zenderset met ontvanger: bijv. deze Futaba FF-6 (T6EXP) R617 2,4 GHz 6/7/0 1-F4069 €175,-
    Lader voor je accu's: G.T. Power A6-D 12V/240V 5A/50W 1-6S Charger/Discharger €69,95
    Volgens mij is dat alles wat je moet hebben als je voor dit kistje gaat.
    Dan kom je op totaal €301,45 en dan kan het nog goedkoper mocht je een goedkopere zender nemen. Ik persoonlijk zou echter niet voor een goedkopere gaan(niet van die site althans) want daar ben je vrij snel op uitgekeken en wil je een nieuwe, waardoor je uiteindelijk duurder uit bent.
    Dit is eigenlijk een prima zender maar niet te ingewikkeld voor de eerst komende jaren.
    Al met al misschien flink wat geld, maar de eerste aanschaf is altijd even duur omdat je ook nog een zender en lader moet kopen. Daarna is het enkel nog maar het vliegtuig mocht je is iets nieuws willen. Voor vragen kan je altijd pb'en uiteraard.
     
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ook een goede optie is bestellen bij HobbyCity in hongkong.
    Je hebt daar wel een paypal account voor nodig maar die kun je gratis aanmaken.
    Het lijkt misschien eng dat betalen via internet en helemaal in hongkong je spullen bestellen maar dagelijks doen duizenden mensen precies hetzelfde, ook hier op het forum, ikzelf overigens ook en het bevalt prima.
    Het grote voordeel is dat het ontzettend goedkoop is, het nadeel is dat je geen verkoper voor je neus hebt staan waar je dingen aan kunt vragen maar daar heb je dit forum weer voor.
    Zo verkopen ze bij hobbycity bijvoorbeeld een easystar-clone, de AXN Floaterjet. die kost 60 dollar
    Daar heb je nog een zender een ontvanger en een accu bij nodig.
    accu
    ontvanger
    lader
    dan zit je net onder de 100 dollar exclu. verzenden. dat is omgerekend zo'n 75 euro.
    Dan moet je alleen nog een zender hebben maar die goedkope 2,4 Ghz setjes daar heb ik het niet zo op dus die kun je misschien beter in NL kopen.
    bijvoorbeeld een MX-12 niet naar de prijs kijken, dat kan vast wel goedkoper, dit is gewoon ff een voorbeeld.
    Even met een knipoog, ik heb nog een zender te koop, een graupner MC-10.
    Dat is een 4 kanaals simpele computerzender met geheugen voor 4 modellen.
    [​IMG]
    Die mag weg voor 25 euro.
    dan ben je dus helemaal compleet voor net iets meer dan €100 excl verzenden.

    Groetjes, Jesse.
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Sandeeer, waar kom je vandaan? Misschien zitten er hier forumleden die in de buurt wonen.

    De tip om eerst bij een club langs te gaan zou ik je ook willen geven. Misschien heeft de club wel een eigen lestoestel, of heeft iemand nog goedkoop een tweedehands toestel voor je.
     
  15. Sandeeer

    Sandeeer Guest

    Heey, ik kreeg dit door iemand doorgemailt:confused:, Multiplex EasyCub. Als ik die zou aanschaffen, wat zou er dan veranderd moeten worden? En wat zou ik er bij moeten kopen? Gr.
     
  16. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ik zelf zou niet voor de EasyCub gaan...
    De motor zit van voor.
    Als je valt =
    -Motor kapot
    -prop gebroken
    -etc..

    Bv een goed beginnerstoestel is de Wild Hawk (http://www.conrad.nl of http://www.conrad.be) (100 € en je hebt alles wat je moet hebben
    De EasyStar Rtf (ready To Fly) 'Alles wat je nodig hebt om te vliegen' is op conrad 200 €
    De ParkFun fusion is een leuk vliegtuigje voor 150€ je hebt hier ook een rolroer. En in ook RTF dit kun je wel verkrijgen in een modelbouwwinkel in je buurt.

    Ik zelf heb een Wild Hawk en een ParkFun Fusion
    En die vliegen allebij heel goed.

    De motor zit vanachter en dus veiliger en minder gemakkelijk om kapot te gaan als je op je neus valt...

    Het zijn een soort van zweefvliegtuigjes dus je laat ze hoogte winnen en dan kun je de motor uitzetten en dan naar beneden laten zweven.

    het zijn 'Trainers' dus makkelijke, stabiele, min of meer grote vliegtuigjes, en vliegen niet al te snel.

    Ik vind die 3 echt heel goed, en als je de ZOEK functie gebruikt kom je wat meer teweten over dit vliegtuigje ;)

    En als afsluiter = zoek een vliegclub in je buurt en neem daar wat lessen dit gaat je wat euro's besparen als je chrasht...

    Groeten,

    Lindert
     
  17. Sandeeer

    Sandeeer Guest

    Hoi Lindert,
    Die Wild Hawk ziet er inderdaad erg goed uit. Maar hoef ik erhelemaal niks meer bij te bestellen? Of is die zo al geheel vliegklaar? Ik hoor graag van je,
    Mvg Sander
     
  18. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    Ja Sandeeer,
    Waar woon je?
    Zoals Jitze al aangeeft, Misschien is er iemand bij je in de buurt om je op weg te helpen ;)

    Grtjs T-D
     
  19. Sandeeer

    Sandeeer Guest

    Wild Hawk

    Heey, ik denk dat het de Wild Hawk gaat worden, op conrad.nl. Is ie dan zo geheel vliegklaar, moet ik dan niet nog extra dingen erbij kopen? Ik hoor graag jullie reacties, reageer aub.
    Sander
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2010
  20. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    PM gestuurd
     

Deel Deze Pagina