Wat voor lader voor NiCd/NiMH accu's?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Coen, 13 jul 2003.

  1. Coen

    Coen Guest

  2. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Ik gebruik de ultramat 25 lader nu meer als een jaar en ben er heel tevreden over, zeker als je ook nog eens kijkt naar de prijs en wat je daar aan functionaliteit voor krijgt
    Ik laad er zowel mijn tx en rx accu's mee, als mijn aandrijf accu's voor mijn electro modellen.
    Zit alleen een nadeel aan je kan er niet mee langzaam laden omdat de timer die er in zit tot max 300 min gaat en daarna het laden stopt, dit laatste geld niet voor lood-accu's.
    En je kan er alleen handmatig mee laden wat inhoud dat je zelf de laadstroom moet instellen, in tegenstelling wat nogal in advertenties staat, het automatisch laden geld alleen voor loodaccu's en dan is het meer een laadstroom begrenzing.
    Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb een Schulze ISL-6 530d (nu eindelijk met software Versie 8.04 :) ) ....

    Voordelen:
    Alles wat gebruikelijk is in RC kan je er mee laden....(al is de bediening niet altijd even intiutief, de uiteindelijke display's zijn "duidelijk", d.w.z. je ziet wat je laad, soort cellen,aantal en laadstroom en wat er reeds geladen is.)

    Ook naar de toekomst gezien, al je moet met Mathias Schulze (veel) geduld hebben, maar komen er nieuwe types accu's op de markt, dan wordt de software aangepast en ook de hardware eventueel aangepast tegen redelijke kosten.


    De ISL-6 serie begint bij de 330d (advies € 179,--) en eindigd bij de 636+ RS (advies € 459,--).
    De verschillen zitten voornamelijk in de maximale laadstromen en de grootte van de display's......

    Zie voor de onderlinge verschillen : http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/
     
  4. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Aanvulling op Dirk: belangrijk argument voor de keuze van een lader is dus welke cellen je wilt gaan laden en of je de lader op een autoaccu wilt kunnen gebruiken. De laders die jij hebt gevonden vindt je blijkbaar al prima, Dirk gaat echter een stap verder.
    Momenteel zijn NiCd, NiMH en LiPo (vnl vliegen) het meest gebruikt waarbij de LiPo ontwikkeling zeer snel gaat :D en op den duur wellicht de andere 2 verdringt. Wil je een computerlader voor NiCd en NiMH die ook LiPo kan laden dan moet de geldbuidel open en kom je bv bij de Schulze's uit...

    Is dit te duur :( dan zul je aan moeten geven wat je precies wilt gaan laden en of je nog andere eisen hebt...
     
  5. wart

    wart Guest

    Ik gebruik nu twee maanden een SimProp intelli control, en ben er zeer tevreden over :!:
    niet een al te dure lader voor een goede kwaliteit.
    Kijk maar eens op http://www.simprop.de/Seiten/Modellbau/0101001IntelliControl.htm
    Op de beurs in dortmund begin dit jaar is hij overigens veel goedkoper aangeschaft dan de adviesprijs.. :)

    groeten

    Wart
     
  6. miko

    miko Guest

    ik maak gebruik van de schulze ISL 3-330D. bevalt erg goed, bediening is erg eenvoudig, je hebt maar twee knopjes. met deze twee knopjes kun je alle programma's eenvoudig activeren. tevens is deze geschikt voor alle type cellen. incl. lipo en lion cellen. voor de laatste twee is software versie 8 en hoger wel een must.

    ik heb de lader in duitsland besteld, bij www.lipoly.de. slecht 10 euro verzend kosten naar nederland. totaal prijs incl verzenden 165,- euro. dit is altijd goedkoper dan bij quartel (199,- euro).
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Interessante site zeg, redelijk goeie prijzen dacht ik...
     
  8. RPI

    RPI Guest

    Lader

    Ik heb de Robbe Power Peak Ultimate.

    Gebruik hem voor zenders, ontvangers, gloeiplugbatterij, penlites en zelfs mijn mobiele telefoon en motorfietsaccu kan ik er optimaal mee onderhouden door de zeer brede laadmogelijkheden.

    Kan NiMh, NiCad en loodbatterijen laden. Kiest automatisch de optimale laad en ontlaad sterktes en kan ook snel laden en ontladen.

    Werkt op 12 volt, voor mij ideaal: kan ik ook in de auto snel opladen terwijl ik met het volgende pack in de weer ben.

    Voor het gewone stopcontact heb je wel een heel goede adapter nodig omdat de Power Peak 5ampere kan laden.

    Ik ben er buitengewoon tevreden over omdat hij zeer breed toepasbaar is.

    Voor alleen de lader heb ik € 144 betaald. Verder wat banaanstekkers en batterijhouders. 8)
     
  9. miko

    miko Guest

    tevens heb ik bij www.lipoly.de een voeding gekocht, deze kan 20 amp. constant leveren, en weegt 1.5 kg. ik sluit op deze voeding twee schulze laders aan, dit geeft geen enkel probleem. Dus thuis de accus vast opladen, en op het veld maak ik gebruik van de autoaccu. Deze voeding kost slecht 89,- euro.
     
  10. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik zit zelf ook een beetje met de vraag welke lader ik moet aanschaffen. Ik heb op dit moment wel een lader 2 van robbe (max 0,5 mAh) maar ben op zoek naar een snellader met een grotere capaciteit. (Deze lader blijf ik gebruiken voor ontvanger- en zenderaccu's.)
    Bij voorkeur moet het een lader zijn die 1-16+ cellen moet kunnen laden. Daarnaast moet de input 12V/230 zijn, waarbij het eigenlijk geen probleem is als de 12V input ontbreekt.

    Met deze eisen kom ik uiteindelijk op twee laders uit.
    Allereerst de Lader 4 van Robbe, opzich een leuke lader met genoeg capaciteit.
    -1.2 - 19.2 Volt (1 - 16 cells)
    -0.5 - 4 Amp
    [​IMG]

    Ik heb alleen ook even op conrad gekeken en daar kwam ik de Laadstation 2500 tegen.

    - Input 230V
    - 500 mAh - 3.0 Amp
    - 1-20 Cellen
    - Diverse laad- en onderhoud-functies

    [​IMG]

    De prijs van beide laders is bijna gelijk. De capaciteit van de Robbe is weliswaar groter, alleen de uitgebreide functies van de lader bij conrad doet mij toch denken deze maar aan te schaffen.

    Wat is jullie mening over beide laders?Wat zijn eventuele andere voor- en nadelen?
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kijk hier maar eens :) http://www.orbitronic.de Top laders voor lage prijs. Worden veel gebruikt op onze club (door mij ook :)) en zijn echt goed. Nadeel is dat je 1 uitgang hebt maar die kan dan wel echt veel.

    Oja, hij kan ook de nieuwe Lipoly cellen laden tot 5A :) en deze lader kan ontladen tot 8A met max 30W, dat is stukken beter dan die schultze.
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Voor die prijs kun je net zo goed een schulze 330d kopen
     
  13. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Beide laders kosten rond de 130 Euro, terwijl de schulze 330d en ook de laders op http://www.orbitronic.de allemaal rond de 200+ zijn.
    Deze laders zijn weliswaar beter, en hebben ook een grotere capaciteit maar vallen niet in het zelfde prijs-segment.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Wat heb je echt nodig in een lader?

    12 cellen
    6A laadstroom
    geschikt voor NiMh (mischien LiPoly)

    Dan kom je toch al snel in de 200 euro range.

    Ik heb zelf nog een "The Charger" van robbe (100 euro). 4-24 cellen 0,5 - 5A zonder display. Voldoet nog goed in de meeste gevallen maar voor NiMh is hij minder geschikt.
     
  15. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Maar zijn de twee laders (en met name die van Conrad) geschikt voor 8,4V 2400 mAh accupacks? Ik zie geen reden waarom niet, maar wil het toch graag zeker weten ;)
    Om 200 euro te besteden aan een lader wordt mij een beetje te gek moet ik eerlijk zeggen.
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    heeft er iemand ervaring met die Jamara X-Peak 3 lader? :roll:

    zoek namelijk een lipo ladertje dat ook 1 en 3 cellen kan laden (jammer dat die ultramat30 niet een paar maanden eerder was uitgekomen... dat had ik die nu, ipv. m'n 25 :roll: )
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Volgens mij liegen ze op www.lipoly.de
    daar staat namelijk 'Es können 1-3 LiIon und LiPoly-Zellen geladen werden'

    op andere site's wordt alleen gemeld dat hij Li-Ion kan laden, geeen Lipo..

    als je inzoomt op het plaatje zie je staan :
    Battery type: Nicd/NiMH/Pb/Li-ion
    waarbij de Li-ion tot max 11.1V geladen kunnen worden... niet geschikt voor (3 cellen) Lipo dus :cry:
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De lader is omschakelbaar (in menu) tussen 3,6 /3,7V (4,1 /4,2V laadspanning) ....... dus wel geschikt voor LiPo's....(test Electro-Modell 3/2003 en FMT 8/2003)

    Vraagje blijft of 3 cellen LiPo / LiIon op een "normale" auto-accu laden, of het zelfde probleem hebben als Schulze's op uitgang 2 .... (net te weinig spanning om vol te laden ....)
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    tamelijk belangrijk vraagje, hoe komen we aan het antwoord? Wil ik namelijk erg graag en z.s.m. weten eigenlijk :roll:
     

Deel Deze Pagina