wat voor lipo lader kan ik het best gebruiken

ik heb nieuwen accu's nodig. ik wil zippy 3s 5000 mah 30c halen wat voor lader kan ik het best gebruiken. ik heb nu eco 6 50 w maar volgens mij is dat niet krachtig genoeg.

Laatst bewerkt:
Een beetje krachtige lader kan vaak maar 1 hooguit 2 lipos tegelijk laden. Ik heb een redelijk goedkope quatro lader, kan ik er 4 tegelijk laden. Als ik in de toekomst grotere lipo's wil laden kan ik er altijd nog een krachtige lader bijkopen. Voor jouw accu is een "standaard" lader voldoende. Veel meer dan 1c laden houden accu's niet zo van en het laden gaat niet heel veel sneller want balanceren kost in verhouding een hoop tijd.

Arnold

Let's say that I have a 6S 5000mAh LiPo battery, and I want to charge it at 1C, which would be 5A. If I have a KX80 AC/DC Charger, I can set up the charger to charge at 5A for a 6S battery. But when I go to charge the battery, the most it ever charges at is around 3.5A. What gives? If we use the formula above, we can plug in our voltage (22.2V) and our Amperage (5A) and we get this:

22.2v x 5A = 111W

So the formula is saying that if we want to charge our 6S 5000mAh LiPo pack at 5 Amps, we would need a charger that is capable of delivering at least 111 Watts of power. Our Kinexsis KX80 can only deliver 80 Watts.

ik heb een 50 w lader en ik kom op 12.6v x 5a = 63 watts
dat is toch niet goed voor me lader en lipo.

Voor zowel de lader als de LiPo maakt dat niets uit. Het enige probleem is dat je niet met 5A kunt laden. Theoretisch kan je met 50W/12,6V=3,97A laden. Omdat er altijd nog het één en ander aan verliezen zal zijn denk ik dat je in de praktijk met iets van 3,7A misschien 3,8A zal kunnen laden. Het enige "probleem" dat je daar mee zult hebben is dat het laden gewoon langer duurt.

dus u zegt dat je 5000 mah lipo kan op laden op 3.7 a het duurt alleen maar langer.
en je lipo`s gaan er niet achteruit er door ?

Geen probleem om met lagere stroom te laden, je moet niet met een bepaalde minimale stroom laden.

Die stroom maal die spanning geeft je het minimum vermogen dat de lader zal moeten hebben Leon. Tel daarbij nog 10-20% op voor verliezen en marge.

Bij vrijwel alle laders zal de maximale laadstroom zakken met toenemend aantal cellen. Vermogen(in watt) is ook een/de beperkende factor dan.

Voor het vergelijken van laders en voedingen ...
www.scriptasylum.com
→ RC calculations
full

electrical menu
Lithium battery chargers
selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
en ook in het electrical menu
Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Veel lader tests
www.elektromodellflug.de
→ Lader tests

Laatst bewerkt:
Een Lipo wordt in eerste instantie met een constante stroom geladen to 4.2V en daarna met constante spanning tot de laadstroom ca. 10% is van de ingestelde stroom.
Tijdens die eerste fase heb je dus 3*4.2V*5A (3S / 1C) nodig of 63W. Zoek dus naar een lader met ca. 80W laad capaciteit.

..... en je lipo`s gaan er niet achteruit er door ?
Precies zoals Ron ook al aangeeft, dat geeft niets de accu gaat daar niet achteruit door. Feitelijk is het zelfs andersom, hoe sneller je een accu laad des te sneller hij "slijt". Met meer stroom laden is eigenlijk slechter voor de accu. Oké, het is niet zo zwart/wit als ik hier schrijf maar dat is wel het principe!

Laatst bewerkt:
dus u zegt dat je 5000 mah lipo kan op laden op 3.7 a het duurt alleen maar langer.en je lipo`s gaan er niet achteruit er door ?
Zoals ik al aangaf: tijdens de eerste laadfase wordt er met een constante stroom geladen richting 4.2V per cel. De duur hiervan is lineair met de laadstroom. (hogere laadstroom (1C, 1.5C, 2C) des te korter (1u, 0.75u, 0.5u). De tweede fase (met constante spanning doorladen tot 10% van de ingestelde laadstroom) kan echter nog aardig lang duren.
Reken grofweg toch op 1.5 uur om een accu 100% vol te krijgen met 1C laadstroom. Het is wel zo dat na het bereiken van de 4.2V per cell (eerste laadfase), je accu al ca. 90% vol is en je er met gerust gemoed weer even mee kunt vliegen.

De kleinere 300W versie balanceert ook met 1A. Het ding is bijzonder efficiënt. 93% van het vermogen gaat de accu in, de rest is warmte.

Ik ben ook benieuwd. Laat je ervaringen straks even weten. Waar heb jij hem besteld?
Inmiddels kom ik drie verschillende ISDT laders tegen:

ISDT Q6 met 300 W laadvermogen bij 6S
ISDT SC 608 150 W laadvermogen bij bij 6S
ISDT SC 620 500 W laadvermogen bij 6 S

Op grond van gevonden specificaties en prijzen lijken de Q6 en de 620 mij het interessant. De Q6 moet wel zelf vanuit China besteld worden met de bekende invoer/douane opties/kansen.

Erik

Laatst bewerkt:
Back