Wat voor lipo

ik ben zelf vanaf de grond af een quadcopter aan het bouwen en ontwerpen, het schiet allemaal lekker op alleen heb ik geen flauw idee wat voor stroombron ik nodig heb. Ik heb al begrepen dat ik het beste voor een LiPo kan gaan omdat deze licht zijn en veel power leveren.

Maar als ik dan op een site als bijvoorbeeld hobbyking kijk word ik overdonderd met keuze. Ik heb dus geen idee wat voor Lipo en bijbehorende lader ik moet kiezen. Wel heb ik me al ingelezen in de theorie erachter met behulp van dit topic.

Zou iemand bij hierbij op weg kunnen helpen?

Alvast heel erg bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Een hele grote factor van wat voor model lipo je neemt is hoe zwaar deze mag gaan zijn.
Op het moment dat je de grootte en motorvermogen van je quadcopter hebt bepaald, kan je de keuze maken voor welk voltage je gaat.
Zodra je dat weet kan je een keuze maken hoeveel ampere de accu mag zijn.
Dit mag niet te weinig zijn omdat je de accu anders kan overbelasten, maar ook niet teveel omdat dat de accu weer groter en zwaarder maakt.

Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken wat er in die quadcopter van Guai zit,
dat is misschien een mooi uitgangspunt.

Of de diverse bouwverslagen, daarin word de setup genoemd, het gewicht en dus ook de type lipo's, en meetal ook nog de vliegtijd.

het is maar net wat je setup is.
als je motoren zeg 15 a 20 amp trekken dan kom je al aan 60 tot 80 amp dus je moet wel een lipo hebben zie dat aan kan.
dus een 30 a 40 c lipo van 4000 tot 5000 mah is dan een opzie.

Ook net als topicstarter overweldigd door alle opties.
Welke kant en klare lipo's zou ik met ongeveer onderstaande specs kunnen kopen?
Wat zijn goed merken ? Ik las ergens dat er ook batterijen zijn met "nano technologie" die extra veel kunnen hebben. Hobbyking heeft ze wel in het assoritiment maar bestel liever iets wat gewoon in Europa te verkrijgen is zonder een keer over de kop te gaan, iemand tips?

Specs die ik wil benaderen:

Voltage: 14.8V
Capacity: 5200mAh
Length: 9.8cm
Width: 6.7cm
Height: 3.4cm
Connectors: Integrated Balance and Power

De controllers die ik heb geven 5.6 - 16.8 V aan, en 30A. Betekend dit dan dat ik een LiPo moet hebben die 4 x 30 A = 120A moet kunnen leveren?

dat zou dus bijvoorbeeld een 30C, 4000 mA kunnen zijn? heb ik dat goed begrepen, of hebben de motoren zelf hier ook nog invloed op?

ik vermoet dat de stroom wel een stuk lager zullen zijn puur om dat een multicopter noot op 100% draait waar om om dat je vermogen nodig heb om te corrigeren dus 75
% is wel het max ver moet zelfs minder.
maar dat hangt weer van de motoren af en de prop.

Op de motoren staat A2212-15 930kV en ik heb geen idee wat voor props het zijn, voor een appel en een ei bij dealextreme.com besteld (deze meen ik). Als ik beter anderen kan bestellen (wat waarschijnlijk zo is:wink:) hoor ik graag welke!:)

die props heb je niks aan.
de motoren trekken 10 a 12 amp maxdus 40 tot 50 amp max.
ik vermoet dat een 10x3,7 prop wel gaat werken .

Back