Wat voor model?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door wes079., 19 dec 2015.

  1. wes079.

    wes079.

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    NL
    Goedenavond mensen.
    Ik heb een vraag. Is er iemand die mij kan vertellen van wel schip deze romp is.

    Ik heb deze romp gekregen maar diegene wist ook niet van welk schip het is.


    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    Bedankt alvast

    Vriendelijke groet

    wesley
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  2. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Volgens mij de Bluenose?
     
  3. wes079.

    wes079.

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    NL
    Hee bedankt.
    Maar volgens mij is dat hem ook niet. De voorkant loop veel langer schuin omhoog van de bleunose.

    Gr
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Wesley, De Bluenose was inderdaad een ander schip en had twee masten. Het lijkt me meer een fantasiemodel van een 3-master, waar bij de bouw een en ander is scheef gelopen. Zie geschutspoorten in de verschansing en een dek met een heel rare deuk erin. Ook liggen de dekplanken recht in plaats van gebogen met de huid. Eer je er meer energie in steekt zou ik me 3 x bedenken of het haalbaar is om er een toonbaar model van te maken. Ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen, maar om je een teleurstelling te besparen. Het zou toch jammer zijn dat je na een hoop inspanningen er achter moet komen dat de moeite voor niets was. Ooit (60 jaar geleden) kreeg ik een half afgebouwd houten model van de Oranje, een passagiersschip van SMN. Daar dacht ik toen een binnenvaartschip van te kunnen maken. Wat dus niet lukte. Gelukkig hadden we nog geen kliko of een open haard, maar het restant is als afval verdwenen. Later nog eens een mislukte poging met een houten bouwdoos, maar uiteindelijk is het toch gelukt om het in de vingers te krijgen. Indien je het leuk vindt om een scheepje te bouwen probeer het dan eens met een relatief eenvoudig model en dan kom je er vanzelf achter of je het leuk blijft vinden en je zo naar complexere modellen groeit. Iedere keer dat het lukt is de voldoening groot, maar soms lukt het pas bij de 3e keer. Althans zo vergaat het mij. Maar dat hoort bij een leerproces. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  5. wes079.

    wes079.

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    NL
    Bedankt voor de informatie. Ik ben nu bezig met de zuiderzeebotter.
    Ik moet zeggen tot nu toe gaat het me goed af en blijf ik het ook leuk vinden.![​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aan die botter valt meer eer te behalen Wesley. Ziet er veel beter uit en daar is meer info over te vinden ook. Succes ermee en maak er een mooi schip van! Gr. Klaas.
     
  7. hgb1967

    hgb1967

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Terwolde
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    De Halcon 1840 is ook een 2-master en ik zie 3 mastgaten in het dek. Gr. Klaas.
     
  9. wes079.

    wes079.

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    NL
    Hij lijkt er wel heel veel op.
    Maar inderdaad 2 masten en 3 mastgaten.
    Ik ben uiteraard nog wel heel nieuwsgierig welk schip dit dan moet zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  10. wes079.

    wes079.

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    NL
    Laatst bewerkt: 20 dec 2015
  11. John 1947

    John 1947

    Lid geworden:
    21 dec 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Alkmaar
    Het zou de Bounty VAN MAMMOLI KUNNEN ZIJN.
    DAAR BEGIN IK BINNEN KORT AAN .
     
    wes079. vindt dit leuk.
  12. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Zo te zien is het de romp van een schip dat thuis hoort in het oostelijk gedeelte van de Middellandse zee. Het heeft de kenmerkende vorm van de daar toegepaste scheepsbouw in het begin van de 19e eeuw. De vloeiende afbuiging van het achterschip onder water, het overhangende achterschip en de zeer schuine boeg. Ik denk dat het getuigd zou moeten worden als een sacoleva. Deze schepen waren zeer geliefd bij de Grieks vrijheidsstrijders in hun oorlog tegen de Turken. De tuigage was buitengewoon ingewikkeld.
    Op internet is er het één en ander van te vinden. Google wel op: Ship Sacoleva. De naam sacoleva hoort ook bij een uitgebreide bekende familie.
    Constant
     
  13. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Kijk eens naar de rompvorm die klopt niet. Waarschijnlijk gewoon een probeersel van iemand. Als het emotionele waarde heeft voor je dan zou ik hem zo houden en zo niet dan......
     
  14. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    In welk opzicht zou de romp niet kloppen? Daar zou ik toch graag wat toelichting op hebben. Ik denk echt niet dat het zomaar een probeersel is. Daarvoor zijn de vormen te nadrukkelijk weergegeven. Ik bouw al langere tijd schepen uit het Middellandse zeegebied en heb daar heel veel onderzoek naar gedaan. Zie daarvoor ook mijn website; www.constantwillems.nl.
    In de benamingen van schepen uit de Middellandse zee worden heel veel vergissingen gemaakt. Wat daar op het water dreef was zo ongelooflijk divers, dat men soms de zelfde namen gaf aan verschillende romptypen. Ik, en velen met mij, ga er van uit dat je die schepen moet benoemen aan hun tuigage en niet aan de vorm van de romp. De tuigage van een sacoleva kan dus voorkomen op verschillende romptypen, vandaar dat ik in mijn vorige reactie ook de tuigage los zag van de romp. Dus in die zin begrijp ik niet dat de romp niet zou kloppen.
    Als je bedoelt dat de romp niet klopt omdat er foutjes zitten in de linker en de rechter helft dan geloof ik je wel. Maar dat wil niet zeggen dat de maker geen duidelijk scheepstype voor ogen had. Misschien had hij er zelf op gevaren en wilde dit laten zien, zonder dat hij een ervaren modelbouwer was. Ik zou eerst eens de ouderdom nagaan en zien of er connecties zijn met Griekenland.
    Constant
     
  15. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ja je hebt gelijk. Nu ik er nog eens naar kijk ziet het er zeer realistisch uit met die golven in de romp en die dikke kiel van multiplex. Op de derde foto kun je goed zien wat een mooie lijn dit schip heeft gehad. Sorry.
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Leuke poging tot sarcasme kees, maar het is wel degelijk een schip die van ofwel een tekening danwel een kit is gebouwd. Het is hetzelfde model dat ook in de link van Wes stond ( https://modelbrouwers.nl/phpBB3/vie...sid=954667af4e0c84525e0f7e6e35d897a9&start=10). Weliswaar niet zo heel netjes gebouwd, maar zeker geen fantasiemodel.

    Welk model het precies is is nog steeds de vraag, maar het is in ieder geval niet de Halcon, die ziet er namelijk toch net weer wat anders uit.
     
  17. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406

Deel Deze Pagina