wat voor motor in de bugsier 3

• Topicstarter Topicstarter gidje
  • Startdatum Startdatum
G

gidje

Guest
hallo,
ik heb hier een bugsier staan daar heeft een monoperm ingezeten enkel mijn vraag is nu welke motor kan ik er nog meer inzetten omdat de monoperm kapot is gegaan

heb zelf wel een motor in huis liggen enkel of die er geschikt voor is weet ik niet het gaat om de graupner jumbo 540

wie heeft er advies voor mij

grtz gideon

Hoi,

Over de jumbo 540 weet ik niet zoveel.

Alleen ff 1 vraagje , wat is 't voltage waar je op vaart (wat voor een vaar accu).

Een clublid bij ons op de vereniging is begonnen met de bouw van een Bugsier, hij heeft hiervoor een graupner speed 720 torque motor mee gekregen van de winkelier en gaat met deze motor varen op 6 volt.Maar deze boot is nog in aanbouw dus de eerste vaart laat nog wel op zich wachten.

Ik ga binnenkort (waarschijnlijk zaterdag) in mijn nieuwe Fairplay die zelfde motor van Graupner uitproberen. Deze motor ga ik aandrijven met een 6 cellen accu paket 7,2 volt En ook heel belangrijk een 50 of 55 mm 3 bladsschroef.
Fairplay is ruim 70 cm lang iets kleiner dan de Bugsier.
Hoe dat zal varen weet ik nog niet.

Groeten Theo

Hoi,

Ben ik weer,

Dit kan je ook doen.

1. De motor jumbo 540 inbouwen.
2. Ampere meter tussen de accu en de motor (wel een goede stand van je ampere meter)
3. boot in 't water voor de kant vast houden en dan vol gas
4. kijken of 't niet teveel ampere's trekt i.v.m. je regelaar en je motor.

Kan je regelaar dit aan dan kun je gaan varen.
Mocht je geen ampere meter hebben, dan gewoon rustig gaan varen en regelmatig de temperatuur van de motor en de regelaar controleren. Deze mogen uiteraard niet te heet worden.

Veel succes
Groeten Theo

hoi
de voltage waar ik op vaar is 6volt
er heeft een motor ingezeten maar die is kapot gegaan en die jumbo 540 had ik nog liggen

maar ik zal het vandeweek maar eens uit testen of het er mee wilt varen zo niet dan moet ik nog even opzoek naar een ander motor voor de bugsier

maar bedankt voor de info

Hoi,

Even een wijziging, die Bugsier van dat clublid vaart met een Graupner speed 720 torque motor maar gaat op 12 volt varen. Mijn Fairplay gaat met een Graupner speed 700 BB 12 volt motor varen maar dan op 7,2 volt. Deze motor draait dan onbelast ongeveer ruim 6000 toeren, met een 55 mm 3-blads schroef moet dit wel gaan!!??

A.S. weekend gaat waarschijnlijk niet lukken.

Groeten Theo

hallo

welke monoperm was het die er in zat
een gewone of een super
hier de info over de twee type motoren

This is a 5 pole motor which is available in 4.8 volt, 6 volt or 12 volt versions.

For the 4.8 volt Monoperm:
No load current @ 4.8 volts = 0.3 amps
Max current @ 4.8 volts = 2.3 amps
Watts = 4
Efficiency = 50%
Recommended controls for one motor: SCT-4L or SCA-4L
Recommended controls for two motors: SCA-6.6L
For the 6 volt Monoperm:
No load current @ 6 volts = 0.2 amps
Max current @ 6 volts = 2.0 amps
Watts = 4
Efficiency = 55%
For the 12 volt Monoperm:
No load current @ 12 volts = 0.1 amps
Max current @ 12 volts = 1.0 amps
Watts = 4
Efficiency = 60%
Recommended controls for one motor: SCT-2H or SCA-2H
Recommended controls for two motors: SCT-4H or SCA-4H

--------------------------------------------------------------------------------

The Monoperm Super
This a 5 pole motor which is available in either 6 volt or 12 volt versions.

For the 6 volt Monoperm Super:
No load current @ 6 volts = 0.24 amps
Max current @ 6 volts = 3 amps
Watts = 8
Efficiency = 64%
For the 12 volt Monoperm Super:
No load current @ 12 volts = 0.12 amps
Max current @ 12 volts = 1.5 amps
Watts = 8
Efficiency = 70%
Recommended controls for one motor: SCT-2H or SCA-2H
Recommended controls for two motors: SCT-4H or SCA-4H

ik denk dat een 400 of 450 in dit geval het meest overeen komt met de monoperm motoren
dus een 540 zal zeker voldoen als je het juiste voltage hebt

sportieve groeten raf

Ja...ik weet het :D... een topic uit 2004 uit de "sloot"gehaald,maar voor mij nu wel even actueel :wink:

Ik heb dezelfde vraag: (welke motor)

Voor mij ligt een 12 volts Decaperm met een tandwielvertraging van 75:1.
Is dit de goede keuze voor een Bugsier?

Ik had er een Decaperm 12 volt in staan met 2 accu's 6 volt 3 Amp.
Vertraging 1 : 2.75 dat is 3000 rpm ongeveer.
60 MM scheepsschroef en vaarde daar uren mee kon als de accu leeg was er een reserve inzetten.
Met slepen verbruik je meer Amp, trekkracht was 950 gram.

Dus een Decaperm is de goede keuze :wink:
Ik heb hier ook 2 x 6 volt 3 Ah loodaccu's staan die ik wil inbouwen.

Allen dat met de gear unit 2 75:1 is mij nog niet helemaal duidelijk...
volgens mijn beleving: 75 omwentelingen van de motor en 1 van de schroef... :?:

Het is normaal zo :alhoewel ze het hier wel eens VERKEERD opschrijven hoor.
Maar het getal VOOR de dubbele punt is de MOTOR en Daar achter de schroefas o i d :roll:
Dus een motor van 1500 toeren met een reductie 3:1 houd in als dat de motor
1500 toeren draaid en de schroefas dan 500.
mvg
Frederik :D :D

F.van.Gent zei:
Het is normaal zo :alhoewel ze het hier wel eens VERKEERD opschrijven hoor.
Maar het getal VOOR de dubbele punt is de MOTOR en Daar achter de schroefas o i d :roll:
Dus een motor van 1500 toeren met een reductie 3:1 houd in als dat de motor
1500 toeren draaid en de schroefas dan 500.
mvg
Frederik :D :D
Bedankt voor je reactie Frederik :wink:

Ik ben nu alleen nog aan het bedenken of ik een 4 bladige schroef monteer of een 3 bladige...
Doelstelling is een rustig realistisch vaarbeeld te realiseren en zoveel mogelijk trekracht (slepen)

Het voordeel van een decaperm is dat de reductie lager zit, dit houd in dat je de motor vrij ver naar achteren kan plaatsen.
De accu's stonden bij mij voor de motor, electronica op verhoging aan de zijkanten of voor in de neus.

Hoi Bart,

Waar je ook aan zou kunnen denken is een Power 755/40 van Robbe. Kun je de schroef direct aandrijven zonder gierende tandwielen, en die motor heeft op 6 volt nog power (haha) genoeg voor de Bugsier.

P1001_1-4491.jpg

Technische Daten:
Betriebsspannung: 12-18 Volt Durchmesser: 47.00 mm
Gewicht: 286 g Länge: 83 mm
Zellenzahl: -5 Strom (max. Wirkungsgrad): 4.50 A
max. zulässiger Strom: 8.00 A

Twee van die jongens liggen in de U 2540, kun je het nog uitproberen ook ..... :wink: :lol:

Maximale stroom 3.5 Amp Decaperm en 8 Amp dat is meer als het dubbele.
En hoeveel gaat hij trekken bij een 60 MM scheepsschroef zonder reductie.
Uutje varen en accu leeg Lex.
En als bij de Marx de tandwielen lawaai maken moet je zo'n motor eens nakijken dat kan ook speling in de lengteassen zijn.
Ze zullen altijd wat lawaai produceren maar een meter van de waterkant hoor je het al niet meer.
En in een Sub onder water schieten alleen de vissen weg.

Net als Lex vind ik de 755/40 een prima motor. Geruisloos en redelijk zuinig mits je niet steeds vol gas vaart.
Er liggen er twee in de Happy Hunter met tot 43mm afgetopte vierbladsschroeven.
Als je deze motor op 6V gebruikt, kom je lang niet aan de maximaal toegestane belasting.
Met een 7Ah accu kon ik (met twee van deze motoren) 2,5 uur varen.
Als je een forse schroef hebt met een niet al te grote spoed kan je veel plezier van deze motor hebben.

En in de 2540 trekken ze per stuk met 50mm drieblads Robbe Dynamic schroeven (die niet de hoog-rendemenstprijs gaan winnen .. :roll: ) 4 à 5 ampere op 12 volt. Komt op 6 V dan rond de 2,5 ampere uit. Een Decaperm zal nog steeds minder trekken, ben ik met Jan eens. maar ook minder vermogen leveren. In mijn Bugsier destijds had ik ook een Decaperm 2,75:1. Die tandwielen bleef je toch horen, maar hezeer je je daar aan ergert is natuurlijk persoonlijk. Daar ging later trouwens een Navy Compact in op 12 volt. Vaartijd wil je niet weten, maar POWER ..... :roll: :lol: 8) no problem signor!

Back