Wat voor (online) tools voor reservering vliegtijd op de club?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door matthijsfh, 30 apr 2020.

  1. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Beste allemaal,

    Op dit moment in onze club (Ornithos) dicht. Zowel clubhuis & veld dicht. Helaas maar de verordening van de gemeente Geldrop mbt sportclubs is eenduidig. Hopelijk komt er binnenkort weer de tijd dat in ieder geval het veld weer open mag in de "1.5 meter samenleving". We kijken er naar uit.

    Nu zijn we als bestuur alsvast aan het zoeken naar een werkbare manier om het aantal leden op het veld te beperken. We zijn aan het kijken welk aantal leden (met diverse vliegtuigen) we kwijt kunnen in de pitts met in achtneming van een gezonde afstand.

    Daar komt een getal uit wat een stuk kleiner is dan het aantal leden dat tegelijk komt (kwam) vliegen op mooie dagen voor de crisis (25+).

    Dus..... moeten we gaan doseren. Tijdsloten reserveren, etc.

    Ik zou graag willen inventariseren hoe andere clubs dit praktisch gaan doen.

    * Hoe voorkomen we dat leden lang onderweg zijn om vervolgens te ondekken dat het veld vol is.
    * Hoe voorkomen we dat altijd dezelfde leden de mooie tijdstippen reserveren en aanwezig zijn?
    * Het moet laagdrempelig zijn, de helft van onze leden is wat ouder (en whatsapp breedschalig invoeren heeft al even geduurd).

    * Tool of telefoon-app of club website of ??????
    * Wie heeft er tips? Bruikbare online tools?
    * Als leden e.a. zelf zouden kunnen bijhouden zou dat mooi zijn, anders moet het bestuur die lijst modereren.

    Ideen zijn welkom.Liever in dit draadje geen discussie over het nut van de maatregelen enzo.Het andere topic over gesloten clubs lijkt me daarvoor meer bestemd.

    Groet Matthijs
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat het het eerlijkste is door bijvoorbeeld een zaterdag op te splitsen in diverse blokken.
    Bijvoorbeeld 3 keer 3 uur.
    Dan kunnen 3 keer zoveel mensen vliegen.
    Het zou mooi zijn als mensen onderling kunnen ruilen.
    Bijvoorbeeld zwevers, vliegen liever in de middag.
    Ik zou niet telkens 1/3 van de vereniging 1 dag laten komen.
    Want als je dan pech hebt, regent het iedere keer als jij aan de beurt ben.
    Ik zou ook streng zijn op de 1.5 meter.
    Met elkaar afspreken dat je elkaar daar ook op aan mag en moet spreken.
    Ik zie zelf dat de 1.5 meter bij mensen steeds kleiner wordt.
    Aangezien er best wel wat oudere piloten zijn zullen die er zich dan niet meer op hun gemak voelen, als de ruimtes kleiner worden.

    Voor de kantine wat ook een bron van inkomsten is, zou ik dat via Whatsapp of iets dergelijks bestellen en op een plaats neerzetten, zodat de besteller dat daar op kan halen.
    Of plexiglas op de bar plaatsen, zodat die personen ook veilig zijn.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Velserbroek
    Wij houden blokken aan van 2 uur, via de whatsapp club groep geven mensen hun voorkeur aan, dat wordt dan op een website bijgehouden.
     
  4. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Thanks. Dat bijhouden op de website wordt door iemand gedaan? Of automatisch?
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Velserbroek
    gewoon handmatig, zoveel mutaties zijn het niet.
    veel van de 'kalender' tools hebben ook weer hun nukken
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Moet iedereen in de pits zijn of is er ergens anders in de buurt ook plek? Je zou een 2e wachtplek in kunnen richten waar leden dan via een estafette systeem kunnen rouleren met de pits.
     
  7. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Gemakkelijkste manier is een whatsappgroep, een aantal tijdsloten afspreken, aantal keer dat iemand in een week een tijdslot mag reserveren beperken zodat iemand niet elke dag blokkeert. Iedereen die een tijdslot wil reserveren kopieert het laatste bericht met alle toekomstige tijdsloten en zet daar zijn eigen reservering bij. Dit werkt hier op het forum al jaren voor een aantal treffens.

    andere methode is het gebruik van google calendar. Iedereen kan op zijn smartphone de clubkalender er bij zetten. Nadeel is dat iedereen het account moet weten en daaruit ook mail zou kunnen versturen
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wij openen gewoon,
    1.5 mtr afstand, en clubhuis dicht
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Waarom leggen de clubs zichzelf regels op ?
    De richtlijnen geven geen max. aantal personen aan en ook geen tijdsloten.
    Gewoon eigen verantwoordelijkheid en afstand houden en lekker vliegen.
    Bij mij naast is een sportschool gevestigd . Deze mogen nog niet open en hebben buiten twee grote tenten neergezet .
    Daarin waren gisteren zeker 40 tot 50 mensen aan het sporten .

    Ton
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als modelvliegclub niet.

    In een andere tak van sport wel, personeelsplanning.
    En evenementen planning met vrijwilligers.

    Dit is niet echt veel anders, stel als bestuur een commissie samen interne leden of externe toppers die weten hoe het spelletje werkt en laat hun dat werk doen.

    Geef ze de vrije hand, ga alleen moeilijk doen als er enige vorm van belangenverstrengeling of voortrekkerij de kop op steekt.

    Als de overboeking zo noem ik het, op een bepaald moment van de dag plaatsvind (in een bepaald tijdslot), ga het dan niet moeilijker maken dan het is.
    Maak dan gebruik van b.v. https://datumprikker.nl er zullen nog best wel andere varianten zijn.

    Leden kunnen daar alleen hun eigen voorkeur in aanpassen en niet die van een ander.

    Onderling ruilen van een tijdslot van een willekeurig moment van een dag alleen 1 op 1.
    Dus slot tegen slot.
    Een slot is niet tegen niets of iets anders overdraagbaar.
    Niet op komen dagen bij een reservering is 10 euri in de pot.

    Hou bij, als je met tijdsloten werkt, hoeveel een bepaald lid al gebruikt heeft, zet daar desnoods een limiet op maar hou die wel voor iedereen gelijk, dit geld ook voor bestuursleden.

    Mocht de vraag komen, moet dat zo streng?
    Ja, ongeveer 10% van leden en bestuursleden gaat aan het klooien om meer vlieguren bij elkaar te sprokkelen dan wat er in totaliteit voor de groep beschikbaar en verdeeld is.

    wijziging, ff andere inhoud in berichtje gezet meer gericht op de oorspronkelijke vraagstelling.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2020
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat is omdat men denkt dat veel regels overzicht geeft. Beetje oubollige gedachtengang. Bij ons ook gewoon open 1,5 meter afstand. Dan is het "ik moet vliegen" weg en heb je de normale drukte. Normaliter zijn er nooit meer dan 20 man op het veld en vliegen er maar maximaal 4 motor toestellen. Dat is op elk veld goed te hanteren.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina