Wat voor Proppelers

Hallo,

Ik ben nieuw en ik wil een QuadCopter gaan bouwen.
Heb er al veel over gelezen gezocht geYouTubed enz enz.

Heb eigenlijk wel practisch alles kunnen vinden op het forum om volgens mij een goeie start te maken rest mijn 1 vraag die ik eigenlijk niet echt kan vinden.

Maten van props zijn overal te vinden wel welke het best met welke motor gaan MAAR!!!

je ziet ook regelmatig op sites de props met 3 blades langs komen voor multicopters.

Echter kan ik er hier niet veel over terug vinden.
Ik kan natuurlijk gewoon de standaard gebruiken maar wat zijn pcies de voor en nadelen van de 3blade versie's?

persoonlijk vind ik die stoerder :) in hoevere je ze natuurlijk ziet als ze draaien :cool:

Thx
Thijs

Ik weet niet of het feit dat iets er stoerder uit ziet wel zo'n goed argument is om je keuze te bepalen. Het hangt er natuurlijk van af wat je ermee wilt gaan doen (langzaam maar stabiel of snel en vinnig) en de afmetingen van het model zelf natuurlijk.

3 blad`s zijn minder goed dat ze gebruikt worden is vaak omdat er in die maat geen 2 blad`s is die zo wel links om als recht om draaien.

de kv en het vermogen van de motor bepaald de diameter en de spoed.
wil je zuinig en toch goed stabiel vliegen moet je een laag kv motor nemen met een groote prop.

Zou het idee van 3 blad props even in de ijskast zetten.
Alle gasten die ik ken vliegen met 2 blad props op hun Quads en zelf doe ik ook niet anders.
Bevalt gewoon erg goed en zoals je al zelf aangaf: tijdens het vliegen zie je er toch geen sikkepit van of het nou 2 of 3 blad props zijn.
Zelf ben ik zeer content met de 10 en 8 inch 2 blad props van het merk Gaui.
Makkelijk aan te komen en hebben mij nimmer in de steek gelaten.
Vr Gr E

Ik denk dat het antwoord misschien nog een stukje makkelijker is.

Wanneer je een 2 en een 3blads prop neemt van het maximale formaat van de motor die je gaat gebruiken, zal de 2 blads altijd efficiënter zijn!

Dit betekend dus dat je met een 2-blads meer vermogen en vliegtijd hebt!
Daarbij zijn 2-blads props over het algemeen makkelijk te krijgen, en goedkoper :)

Succes met het bouwen!

Andries -> RCShare.com - Share your RC hobby!

waarom bestaan er dan nog 3 blads? ik merk met mijn miniquad bijvoorbeeld dat ik met 5x3 gws 3blad meer vermogen heb dan de hobbyking 2blads...

waarom bestaan er dan nog 3 blads? ik merk met mijn miniquad bijvoorbeeld dat ik met 5x3 gws 3blad meer vermogen heb dan de hobbyking 2blads...

Een 3 blads prop zou je nog kunnen gebruiken bij een gebrek aan ruimte.
De diameter van een 3 blads is kleiner bij evenveel prop "oppervlak".

Ook is een 3 blads over het algemeen wat stiller, doordat de tips minder hard gaan door de kleinere diameter.
Dit is echter alleen functioneel op grotere brandstofvliegtuigen die anders niet door de geluidsnorm zouden komen.

Het probleem bij een 3 blads is echter doordat de bladen dichter bij elkaar zitten, deze eerder in elkaars turbulentie zitten.
Hierdoor wordt dus een stukje vermogen van je motor niet omgezet in lift.

Laatst bewerkt:
Duidelijke uitleg 3 Blade props gaan het niet worden :)

Ik had zelf deze conclusie al gedaan aangezien de 2 blade probs overal te zien zijn en de 3 blades veeel minder maar een duidelijke rede kon ik niet echt vinden.
Het argument van stoeder is natuurlijk onzin maar mocht er qua vlieg ervaring en verbruik/efficentie nou eigenlijk geen verschil zijn dan kan het optische aspect ook zeker van belang zijn maar in dit geval zeker niet relevant.

Top Thx allemaal voor het mee denken en uitleggen :)

Enne............kijk ook eens voor de gein op 2 blad props via Ebay in China.
Kosten daar een stukkie minder.
Indien je een beginnend vlieger bent zou je nog wel eens de nodige props kunnen breken bij Crashes.
Over het algemeen kosten props toch behoorlijk wat vind ik.
Minimaal 11 euro voor 4 stuks ben je zo kwijt in Holland.
Heb er vorige week 8 stuks besteld via Ebay.com in China.
Formaat 8x4 en koste me slechts 8 euro inclusief verzendkosten.
Dat ze waarschijnlijk minder van kwaliteit zijn neem ik voor lief, maar voor mijn Quad F330 ragbakje gebruik ik liever zulke props dan de duurdere.
Vr Gr E

Enne............kijk ook eens voor de gein op 2 blad props via Ebay in China.
Kosten daar een stukkie minder.
Indien je een beginnend vlieger bent zou je nog wel eens de nodige props kunnen breken bij Crashes.
Over het algemeen kosten props toch behoorlijk wat vind ik.
Minimaal 11 euro voor 4 stuks ben je zo kwijt in Holland.
Heb er vorige week 8 stuks besteld via Ebay.com in China.
Formaat 8x4 en koste me slechts 8 euro inclusief verzendkosten.
Dat ze waarschijnlijk minder van kwaliteit zijn neem ik voor lief, maar voor mijn Quad F330 ragbakje gebruik ik liever zulke props dan de duurdere.
Vr Gr E

Goeie Tip :)

heel goede tip om een berg goedkope china props te kopen..
ik heb een doosje waar ik al mijn gesloopte props in bewaar (soort van herinering aan mijn onkunde) die zit goed vol.. maar allemaal goedkope china props dus het heeft mij niet veel gekost. waren dat dure merk props.... was ik nu falliet..

feit is wel dat de goedkope props totaal uit balans zijn en je ze altijd moet balanceren, en met aardig wat tape ook.
een duurdere merk prop heeft een veel betere balans..
maar een kwartiertje balanceren van een dikke zak props is het dubbel en dwars waard.

(toch eens een foto maken van mijn "prop box of shame")

balanceren met tape ja.. en een prop balancer.
ikzelf (cheap ass als ik ben) heb zo een spotgoedkoop gevalletje van HK, en heb zelf een standaardje gemaakt.
balancer-14927.jpg

ik gebruik gekleurde tape rood voor de cw props en geel voor de CCW props, hoef ik niet in het veld te zoeken naar de kleine lettertjes op de prop om de goede te plaatsen. (schade en schande wijs geworden) en op de armen van de quad heb ik dezelfde kleur codering zodat ik ook daar makkelijk kan zien welke prop ik nu weer heb gesloopt... LOL

*foto gemaakt.. kan ik mijn kabeltje nergens vinden.. grr houd je tegoed van me..

duidelijk verhaal allemaal nooit over na gedacht dat dat ook moet maar wel logisch

moet je ze altijd uitbalanseren of alleen met de goedkopere china dingen?

meestal zijn de duurdere props van zichzelf al goed in balans, maar ook die moet je soms balanceren. chinaprops moet je eigenlijk altijd balanceren, de china props die ik heb gehad moest altijd behoorlijk wat tape op...

Back