Wat voor servo in zeilboot?

• Topicstarter Topicstarter Gert-janhulzebosch
  • Startdatum Startdatum
G

Gert-janhulzebosch

Guest
Hallo beste allemaal.

Ik kwam dit forum enkele dagen geleden tegen toen ik aan het speuren was op het www.
Ben dus een :newbie:​
Top forum!! leuk en leerzam. :lol: :o
Nu zijn er vast mensen op dit forum die mijn vraag kunnen beantwoorden. (Op het www geen antwoord gevonden)
Ik liep al een tijd met het :idea: om een zeilbootje te bouwen. Een paar weken geleden ben ik er mee begonnen en de romp is inmiddels bijna af.
Nu komt de vraag. :?: Wat voor servo's zet ik daar in??? trekkracht?? Kan ik een servo uit een auto halen?
Ik heb op het internet plannen gezien van een xl25 en daar werken ze met een hefboom waardoor je een redelijk éénvoudige servo kunt gebruiken, maar verder zie ik dit systheem nergens terug. Anderen heben het over een winch.
Werkt dat met die hefboom alleen bij kleinere modellen zoals die xl25? of ook bij grootere booten? ( die van mij is 90 cm)
( en dan heb ik het over mijn boot.)
en wat is het voordeel/nadeel van zo'n hefboom of van een winch?

Jullie zien wel, een hoop :?: :?: :?:

Gert-jan: welkom!
Eerst een vraag: welk oppervlak hebben je zeilen samen? Da's belangrijk voor de krachten die de servo of winch moet kunnen ophoesten.

Servo met hefboom, voordelen: Goedkoop (bij een redelijk 'normale' servo tenminste) simpel, snel in reactie en onderhoudsvriendelijk.
Er kan weinig bij foutgaan.
Nadelen: Ruimte nodig in het model (model moet breed genoeg zijn voor de hefboom) en minder kracht ter beschikking (behalve als je zo'n jumbo-servo gebruikt, maar die zijn weer duurder)
Schootlier, voordelen: meer kracht, minder ruimte nodig in de breedte (meer in de lengte) Is dus goed geschikt voor een groot model of een multihull.
Nadelen: Duurder, langzamer en ingewikkelder. Je moet gaan werken met een systeem van een eindeloze lijn, en dat is op zich een simpel systeem, maar om voldoende schootlengte te hebben, moet je de winch (of de keerrol) vaak in de piek of helemaal achterin stoppen.
En da's lastig (de-)monteren.

Als je model ongeveer 90 cm lang is, zou ik een powerservo nemen met arm. In m'n Seawind (1.00 meter lang) staat die ook, en die is prima opgewassen tegen de krachten om de zeilen bij stevige bries aan te trekken.
Specificaties:
Jumbo servo S-8051 BB
Afm. (lxbxh) 66 x 30 x 58 mm
Gewicht 152 g
Draaisnelheid 4,8 V / 6 V
0,19 / 0,14 s
Instelkoppel 4,8 V / 6 V
198 / 247 Ncm
Transmissie kunststof
Kogellagers dubbel
Stekkersysteem J/R
Kosten dezes: ongeveer 50 euro...

Hallo Roel,

Zou ik mogen weten hoeveel m² jou zeilen zijn.
En nog even een andere vraag: waar staat ncm voor achter het instelkoppel.

Joeri

Roel van Essen zei:
Eerst een vraag: welk oppervlak hebben je zeilen samen? Da's belangrijk voor de krachten die de servo of winch moet kunnen ophoesten....

úúhhhh :oops: Geen iedee eigenlijk. Ik ben begonnen met de romp. Over de rest van de boot heb ik nog helemaal niet na gedacht.
Ik heb de romp zelf ontworpen aan de hand van tekeningen en foto's van 1:1 schepen. e.e.a. in schaal op papier gezet en daarna begonnen met bouwen.
Hoewel ik geen ervaring in modelzeilen heb maar wel in andere takken van modelbouw, denk ik dat een boot ook wel zal lukken.

Maar aan het verhaal van Roel heb ik al wel wat. Als ik het met mijn beginnerskennis goed begrepen heb, is een servo met een hefboom de makkelijkste oplossing en dus voor een beginner het beste om mee te beginnen. (jullie heben inmiddels door dat ik een beginner ben?)

O.K. ik ga nadenken over mijn zeilen.
Alle tips die jullie verder nog kwijt willen zijn welkom.

Groet Gert-Jan.

Als je boot, en dus waarschijnlijk ook het oppervlak van je zeilen niet al te groot is is het te doen met een gewone servo.
Maar servo's gaan volgens mij maar tot een kilo of 13. Als het dan niet lukt zul je het met een winch moeten doen.

Plaats eens wat foto's van je boot. De meeste mensen hier vinden het erg leuk om je bouwvoortgang te volgen en kunnen je misschien helpen met een aantal goede tips.

Groeten en succes met het bouwen

Sorry homan,

Geen digitale camera :cry:
mischien kan ik wel wat gewoone foto's op een schijfje laten zetten bij de fotograaf maar dan moet je even geduld hebben. :wink:

Een zeilboot willen bouwen maar geen digitale camera ?
En dat anno 2007.

Succes met het bouwen.

Tip: ga eens lekker grasduinen in de diverse Zeilboten topics, een schat aan informatie zul je aantreffen.

Pendelaar

Pendelaar zei:
En dat anno 2007.

Ik zie niet hoe het één verband houdt met het ander. :roll: :?:

Is er geen clausule bij registratie op dit forum dat je in het bezit moet zijn van een digitale camera om al je geknutsel met je mede-forummers te kunnen delen :P :lol:

Gert-janhulzebosch zei:
Pendelaar zei:
En dat anno 2007.

Verder denk ik dat de meeste zeilboten tot 1 meter wel kunnen volstaan met een krachtige servo met een arm op. Tenminste, als ik zo rondkijk op internet wat er gangbaar gebruikt wordt bij dat afmetingen van boot toch.....

Gert-janhulzebosch zei:
Pendelaar zei:
En dat anno 2007.

Vaak zeggen beelden meer dan woorden. Dat is een ervaring van veel doorgewinterde forummers.
Aan de hand van beelden kunnen we misschien betere antwoorden geven op jouw vragen.

BTW Ik zou eerst de zeilen ontwerpen en dan de beslissing nemen voor een winch of servo met hefboom.
Met grote zeilen heb je vaak een winch nodig om de zeilen aan te halen en valt een servo al snel af.
De echte jongens gebruiken alleen maar winches van goede kwaliteit maar die kosten dan ook 150 euro of meer en lijkt me in dit stadium overbodig.

Pendelaar

O.K. jongens, genoeg ge o...h...d over digitale camera's ?

Is er iemand die mij dan een tip kan geven waar ik tekeningen kan vinden van zeilen, mast e.d. voor een boot van 90 cm?

Vermits je je boot zelf ontworpen hebt, veronderstel ik dat je zelf wel een idee zal hebben van de lengte van de mast ook?

op http://www.sailcut.com/ kan je het programma "Sailcut" downloaden. Dit is een programma om zeilen te ontwerpen. Je moet enkel de maten ingeven van je boot (lengte, lengte mast, aangrijppunten fok/grootzeil, lengte giek, hoeveel bolling je wil etc) en het programma maakt jou zeiltjes!

dank voor de link Dazzler,

daar ga ik mee aan het werk :pc:

Nu we het over zeilen hebben, maak ik die van vliegerstof? of beter van iets stugger materiaal?
Meeste zeilen zijn wit maar ik wil iets in kleur en vliegerstof is er in genoeg kleuren.

Vliegerdoek is prima en in diverse leuke kleurtjes verkrijgbaar.
Icarex is ook uitstekend; wordt gebruikt op o.a. de nieuwe Racing Micro Magics.

Hallo,

Ik zou voor een iets stugger doek gaan, dan kun je beter je beter je bolling regelen (ook als je achterlijk open staat).
En je krijgt een mooier profiel in je zeil 8) . Let wel, dat hij bij weinig wind niet te stug is.

Joeri.

Kijk voor verschillende soorten "doek" maar eens naar de volgende adressen:

Diverse info hoe te bouwen en hoe zeilen te maken.

www.visionsails.com

Bij het volgende adres zit ergens een download met de grondbeginselen hoe een zeil te maken.
www.sailsetc.com

www.housemartinsails.co.uk

www.masterboats.nl

http://www.modelzeilen.nl/zeilenmaken/

http://www.onemetre.net/

http://modellsegeln.net/lion/LionIOM.htm

http://www.rcsegel.de/

Een must voor de bouwer van zeilboten
http://www.modelyacht.org/us1m/pdf/us1mconst.pdf

Pendelaar

Back