wat voor set-up

Hoi heren

Ik heb hier nog een hele oude piper uit 1951 en wil deze opnieuw opbouwen met een electro setup.
De span is 150cm.
Het is een statisch model en hoeft echt niet overpowered te worden.
Wat voor motor ben ik hier voor nodig. (bijvoorbeeld van hobbycitty).

groet skippie

Mijn vader gebruikt deze motor op een hangar 9 frenzy gaat recht omhoog.
TURNIGY 50-65A 400kv Outrunner
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-65A 400kv Outrunner (Eq: 4030 AXi)
Hangar modelbouw verkoopt hem ook:
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen.php?deel=Elektromotoren

De regelaar is een HiModel GX200-BEC
GX200A 4-8S (5A BEC) Brushless ESC

Hij draait dit op 6s met een 16x10 prop.
Deze setup trekt ongeveer 1500watt
eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Müller

2x drukken dan werkt de url.

150cm piper.
Dat is heel wat anders dan een 3D kist met die spanwijdte.
Met die frenzy aandrijving kan je een piper van 2.2 meter en 5kg nog prima vliegen.
Zet je dat op die lichte piper dan blaas je je eigen vleugels tot poeder.

3S2200, een motor van rond 100-150g met een Kv van rond 1000 rpm/v denk ik eerder aan.
Waarschijnlijk is dat al genoeg voor vertikaal.

Laatst bewerkt:
Als brandstofkist zou je die piper waarschijnlijk vliegen met iets als een 4cc motor. Gezien de tijdsperiode hebben we het waarschijnlijk over een vliegklaar gewicht tussen de 1700 gram en de 2 kilo.
In electrotermen hebben we het dan over zo´n 400 watt. met 200 watt/kilo kun je met een piper-achtige kist goed uit de voeten.
Omdat het een langzaam vliegende kist is wil je uit oogpunt van propeller/rendement niet al te idioot veel toeren draaien; zo'n 8000 toeren volgas onder belasting van een prop is meer dan zat. uitgaande van 3 cellen is dat belast 8000/11,1 720 toeren/vol. heb je op zich niets aan, want fabrikanten geven hun Kv altijd onbelast. je wilt de motor echter eigenlijk niet meer dan zo'n 10% smoren in toerental en is 20% nog acceptabel, anders wordt het vooral een straalkachel. dus voor dit soort toerentallen betekent het dat je een motor zoekt van 720/9x10= 800 toeren/volt.

bij 400 watt kom je met een driecellige setup nog leuk weg, zeker als je niet de hele tijd volgas vliegt. 400/11,1 = 36 ampere.

Ik zou zeggen dat als je een willekeurige motor zoekt van zo'n 150 gram en een Kv van tussen de 800 en de 1000, een 40-50 ampere regelaar en 3S Lipo's je eigenlijk niet verkeerd kunt zitten.

Laatst bewerkt:
Arjen, als ik met bovenstaande getallen dit zou willen verdelen over twee motoren op een LiPo pack en regelaar; kan ik het dan als volgt benaderen?
Bij 200W/kg en een kist van 2kg zou ik 2 motoren moeten hebben van elk 200W. Vermogen bij de genoemde 3S pack is dan nog steeds 8000rpm/11,1V= 720rpm/V; met genoemde smoorfactor ca. 800rpm/V Dus een motor van 800à1000kV.
Voor de regelaar moet ik volgens mij echter nog steeds het totaal opneembaar vermogen rekenen dus kom ik nog steeds op 400W/11,1V= 36A

Er lijkt dus geen enkel verschil te zitten (lichtere motoren) bij een tweemotorige setup; ik moet nog steeds dezelfde sterkere motoren kopen als bij een enkelmotorig toestel. Voor mijn gevoel klopt dit niet. Waar zit mijn denkfout?

De denkfout is dat rpm/V is geen vermogen is. Je gooit begrippen door elkaar.
Voor 2 motorig neem je i.p.v. 1 motor van 150gram, dan 2 motoren van 75 gram.
Die mmoet je wel met een kleinere prop gebruiken, anders wil die motor alsnog een boel stroom trekken als 1 grote motor, Of je neemt een lagere Kv en gebruikt dezelfde grote props, maar dan met minder stroom en toeren.

We wachten trouwens nog steeds op het feitelijk gewicht van de 1952 piper van de draad starter. Gezien de tijd zou het wel eens een hele lichte latjes/papier vliegtuig kunnen zijn die maar een klein beetje vermogen nodig heeft.

Vanuit de vuistregel dat een buitenloper ongeveer 3W per gram motorgewicht kan leveren. Voor 400W heb je dus een motor nodig van ongeveer 135 gram, met 150 gram heb je nog wat over.

Ik heb de afgelopen jaren via dit forum een database aangelegd met daarin de setups die mensen gebruiken. Daarin zit ook een tabelletje met het motorgewicht als percentage van het vliegklare gewicht. Dat geeft ook al een redelijke indicatie van wat je ongeveer nodig hebt.
Het blijkt dat bij een spanwijdte van 150cm je motor ongeveer 7 tot 10% van het totale vlieggewicht moet wegen. Waarbij 7% "goed vliegbaar" is en 10% stevige acro. Bij 2 kilo vlieggewicht (waar we het net over hadden) zou dat betekenen...140 tot 200 gram. Tadaaaaaa :-)
Voorwaarde is dan wel dat je een bij elkaar passende motor, prop en accu gebruikt. Als je dat allemaal niet zelf uit wilt/kunt zoeken geeft de database je aardig wat suggesties die in ieder geval werken.Kijk dan bij modellen die in spanwijdte en vlieggewicht vergelijkbaar zijn met die van jou.

Hoe groter het model hoe lichter de motor relatief kan zijn, groter vliegt blijkbaar efficiënter.

Zie mijn handtekening.

Ha, dank je wel! Zo word ik steeds wijzer.

Ik wil in de (nabije?) toekomst nog een tweemotorige elektro dubbeldekker maken (schaal 1:10, spanwijdte ca. 1,35m, verwacht gewicht 3,0 kg). Het origineel vloog max. 238 kmh en had een kruissnelheid van 206 kmh, geen snelle jongen dus. Dus ook hier lage toeren (8000rpm?)

Op basis van jouw rekenmodel zou ik 600 à 700W vermogen moeten hebben, en ca. 240 gram motorgewicht (elk ca. 120 gr, ca. 650(3S) - 800kV (4S)).
Met een 3S lipo zou ik dan per motor ca.32A trekken.
Met een 4s lipo zou het dan 24A per stuk.
Dan 2 Esc's van 35A (bij 3S lipo) of 30A (bij 4S), waarvan 1 met BEC

Dan nog de vraag van de props. Het origineel was tweeblads dus dat geeft maximale zoekmogelijkheden. Op schaal zou het een 10" moeten zijn, wat mooi bij de bodemvrijheid van 11,5"past. Zou een 10x5 dan mooi passen?

Bijna helemaal goed, alleen de kV's omgedraaid. Op 3s kV minimaal 1000, op 4s rond de 800 lijkt me. Maar...daarmee moet je grotere props draaien (vaak 12"). Op 3 cellen is dus een kV van ongeveer 1400 nodig als je met 10" props wilt werken. Twee motortjes van rond de 100 gram zal ook makkelijk gaan, bijvoorbeeld zoiets: 2814/06 Outrunner 1410KV.
Als het wat meer mag kosten: HET-RC Typhoon 29/12/10. Erg fijne dingen.

32A is volgens de specs van de meeste motortjes rond de 100 gram trouwens teveel; vaak worden ze opgegeven voor maximaal 25A. Dus niet je hele accu volgas leegvliegen.....dan gaat dat prima, zeker als je zorgt voor voldoende koeling.

op een dag.....

leer ik het nog wel eens :cool:
Koeling zal wel goed komen in hun gondels op de bovenvleugel.
4880.jpg

Ik dank je hartelijk!

........
Dan 2 Esc's van 35A (bij 3S lipo) of 30A (bij 4S), waarvan 1 met BEC
.......

Als je gewone BECs (geen UBECs) gebruikt, dan 3S voorkeur. Ook kunnen gewone BECs van 2 identieke regelaars prima parallel.
Intern worden vaak meerdere BEC chipjes gebruikt in een regelaar. Maakt dus niet uit als daat nog iets meer parallel staat.

Die 2814/06 is inderdaad een prettig motortje. Een clubgenoot heeft er (op mijn advies) meerdere in gebruik op 2 motorige kisten met 9x6 props (10x5 kan dus ook) op accuś vergelijkbaar met 3S (4S A123).

maar wat weegt die 1951 piper nou?

Back