wat voor soort accu nodig?

is inderdaad dezelfde motor maar welke accu???
Motor: Speed 280, 7 Zellen Sanyo KR750AE, 9g Servos.;)
Voor 2 motoren moet je dan naar 1500mA
Je kunt ook voor lipo 2s 800mA of 3s 800mA of 1000mA maar dat hangt van de toepassing af.
Overigens is deze met vertraging en zal dus een kleinere prop nodig hebben als je die niet hebt.
Of gewicht belangrijk is weet ik ook niet.
Wil je lipos of NiMH
De accu moet in ieder geval 7A kunnen leveren voor 2 motoren.

Laatst bewerkt:
Motor: Speed 280, 7 Zellen Sanyo KR750AE, 9g Servos.;)
Voor 2 motoren moet je dan naar 1500mA
Je kunt ook voor lipo 2s 800mA of 3s 800mA of 1000mA maar dat hangt van de toepassing af.
Overigens is deze met vertraging en zal dus een kleinere prop nodig hebben als je die niet hebt.
Of gewicht belangrijk is weet ik ook niet.
Wil je lipos of NiMH
De accu moet in ieder geval 7A kunnen leveren voor 2 motoren.

ok bedankt hier kan ik wel wat mee

nog ff 1 laatste vraag hoeveel volt kan ik het beste gebruiken?? en misschien neem ik wel een sterker motortje een 400 wat voor een heb ik dan nodig om 2 van 400 aan te drijven?

Even een vraag !

Hoeveel tijd kan een motor van 1000 Watt draaien op een Ni-MH accupak van 28,8 Volt (24 cellen) 4000 mAh. bij een gemiddeld verbruik van 30 Amp.

groet Theo.

Laatst bewerkt:
Dat is niet zo moeilijk zelf uit te rekenen.

Een capaciteit van 4000 mAh is ook 4 Ah.

Deze 4 Ah is gelijk aan 4 x 3600 = 14400 Ampereseconde.

Dat gedeeld door 30 (het stroomverbruik) geeft een theoretische looptijd van 480 seconden. Let wel, in de praktijk zal deze tijd korter zijn.

De spanning van het accupakket speelt in de berekening van de looptijd geen enkele rol.

N.P.S.

Even een vraag !

Hoeveel tijd kan een motor van 1000 Watt draaien op een Nc-MH accupak van 28,8 Volt (24 cellen) 4000 mAh. bij een gemiddeld verbruik van 30 Amp.

groet Theo.
Dat hangt helemaal af van wat voor accu je hebt. Ik ken de Nc-MH accus niet dus daar kan ik je dus ook niets over vertellen.
Als je NiMH accu's bedoeld dan nog is er het "probleem" van het merk en het type. De theoretische berekening van N.PS. klopt natuurlijk helemaal maar zoals hij ook al schrijft zal die 480 seconden in de praktijk lager uitvallen. Helaas zelfs veel lager! Er zijn accu's die een hogere stroom kunnen leveren dan anderen, die zullen dus een hoge stroom langer volhouden. Maar er zijn ook accu's die duidelijk minder stroom kunnen leveren. Als je deze met dit soort belastingen gaat gebruiken zullen ze er veel sneller de brui aan geven.
De capaciteit van een accu wordt vrijwel altijd opgegeven bij een ontlaadstroom van 1/20C. ALs de stroom (veel) hoger wordt zal die capaciteit minder worden. Bij die 30A is het geheel niet ondenkbaar dat je maar de helft van de capaciteit overhoudt. Maar zoals ik al schreef dat is mede afhankelijk van het merk en de type van de cellen en niet te vergeten ook van de leeftijd en de conditie van de accu.
Uitproberen is de enige manier om het precies te weten.

nog ff 1 laatste vraag hoeveel volt kan ik het beste gebruiken?? en misschien neem ik wel een sterker motortje een 400 wat voor een heb ik dan nodig om 2 van 400 aan te drijven?
Even grote spanning als voor de enkele motor. Wel met een twee keer zo hoge capaciteit als je even lang wilt blijven varen.

Laatst bewerkt:
En even opletten of je regelaar stroom van twee motoren kan verwerken. Ook de bekabeling en connectoren aan de veel grotere stroom aanpassen!

het is niet voor varen maar voor het laten rijden van een vliegtuig met behulp van props natuurlijk
Of je nu gaat varen vliegen of rijden de rekenvoorbeelden zullen hetzelfde blijven.
Zoek maar eens een voorbeeld van wat je zelf ook zou willen bouwen.
Er is genoeg te vinden op dit Forum.;)

Dat is niet zo moeilijk zelf uit te rekenen.

Een capaciteit van 4000 mAh is ook 4 Ah.

Deze 4 Ah is gelijk aan 4 x 3600 = 14400 Ampereseconde.

Dat gedeeld door 30 (het stroomverbruik) geeft een theoretische looptijd van 480 seconden. Let wel, in de praktijk zal deze tijd korter zijn.

De spanning van het accupakket speelt in de berekening van de looptijd geen enkele rol.

N.P.S.

Ik heb ook een motortje voor op mijn bootje. Die zou volgens het boekje op een 7ah accu 48min op lage snelheid moeten halen en 18min op hoge snelheid. Nu heb ik er diverse berekeningen op los gelaten maar ben nog niet 1 keer hier op uit gekomen. Wie kan mij helpen met de berekening om op het juiste antwoord te komen. Of het staat gewoon verkeerd in het boekje.

Gegevens:
Accu 7ah 12volt

Stroom Aanvangs Drijfkracht:
Volle lading laag 7.7 AMPS opgegeven tijd 48min
Volle lading hoog 13 AMPS opgegeven tijd 18min

Gr. Raymon

Dan zou ik eerst de cos.phi moeten weten dacht ik. Ben niet zo sterk in al die formules.

Gegevens nu zijn:
Moter 250Watt
Stroom Aanvangs Drijfkracht:
Volle lading laag 7.7 AMPS opgegeven tijd 48min
Volle lading hoog 13 AMPS opgegeven tijd 18min

Accu:
12Volt bij 7AH
Standby Use 13.5/13.8 Volt
Cycle Use 14.4-15.0 Volt
Intial current Minder dan 2.1 Ampere

Bij gelijkstroom heb je niets te maken met cos phi, dit is alleen bij wisselstroom. Theoretisch zou bij 7,7 A je accu van 7 Ah, 7/7,7 * 60 = 54,5 minuten meegaan. Bij 13 A is dit dan 7/13 * 60 = 32,3 min. In de praktijk zal dit iets afwijken maar niet zoveel als de waarden die je opgeeft. Als de tijden kloppen die je opgeeft kloppen de stromen niet, en andersom natuurlijk. De 18 minuten zal bij vol vermogen van 250 Watt zijn. Dit geeft namelijk een stroom van 250 / 12 = 20,8 A. Als je dan het sommetje nog een keer maakt, kom je tot 7/20,8 * 60 = 20,16 minuten, redelijk dicht in de buurt van de 18.

Groeten,

John

Laatst bewerkt door een moderator:
Cos(φ) , blindstroom en blindvermogen en ander ongerief doen we niet aan. Maar als jij die term kent, denk ik dat ik jou niets hoef uit te leggen. Als je systeem wat zwaarder loopt/belast wordt, zal de stroom toenemen en je vaartijd afnemen.

Bij gelijkstroom heb je niets te maken met cos phi, dit is alleen bij wisselstroom. Theoretisch zou bij 7,7 A je accu van 7 Ah, 7/7,7 * 60 = 54,5 minuten meegaan. Bij 13 A is dit dan 7/13 * 60 = 32,3 min. In de praktijk zal dit iets afwijken maar niet zoveel als de waarden die je opgeeft. Als de tijden kloppen die je opgeeft kloppen de stromen niet, en andersom natuurlijk. De 18 minuten zal bij vol vermogen van 250 Watt zijn. Dit geeft namelijk een stroom van 250 / 12 = 20,8 A. Als je dan het sommetje nog een keer maakt, kom je tot 7/20,8 * 60 = 20,16 minuten, redelijk dicht in de buurt van de 18.

Groeten,

John

Zo als jij het nu bereken doe ik het ook normaal gesproken. Maar dit stond in het boekje wat erbij zat. Beetje vreemd vandaar dat ik het niet snapte en nu nog niet eigenlijk.:confused:

Het berekenen van looptijd van uw batterij.

U kunt de looptijd van uw motot zelf berekenen. Deel de batterij fabricant opgegeven AH eenvoudig door 7. wat de looptijd bij maximum verbruik is bij volle snelheid.
Voorbeeld, 7AH - betekent looptijd van ongeveer 48 minuten op lage snelheid en 18 minuten op hoge snelheid.

Okee 7AH delen door 7 kom ik op 1 uit en niet op 18 of 48.:confused:

Back