Wat voor soort Epoxy kan ik het beste gebruiken?

• Topicstarter Topicstarter skywalker
  • Startdatum Startdatum
S

skywalker

Guest
Heb een vraagje over Epoxy. In de handleiding van mijn Charter Bouwpakket (ARF) staat dat ik epoxy moet gebruiken voor het lijmen van sommige onderdelen. Maar welke soort epoxy kan ik het beste gebruiken? Je hebt verschillende soorten (5 minuten, 30 minuten), en waar moet ik nog meer op letten bij de aankoop van Epoxy. Niet dat ik straks van de Gamma thuiskom met het totaal verkeerde :?

groeten skywalker 8)

ikzelf gebruik geen epoxy uit de gamma voor vliegtuigen, maar gewoon die uit de modelbouwwinkel.

nooit spuiten, wel grotere bussen van ongeveen 200 ml ofzo.

ik heb ook altijd 5 en 30 minuten epoxy, en het hangt van het werkje af wat ik gebruik.

vb, voor een dowel in een vleugel : 5 min (klusje is snel in orde)

vb; voor de 2 vleugelhelften tegen elkaar te zetten : 30 min
voor matjes te lijmen; 30 min.

nu geef ik wel toe dat sinds kort ik ook industriele epoxylijm gebruik , voordeel is de prijs maar een nadeel is de grote (onhandige) verpakking, de geur, de niet ideale viscositeit en het feit dat het 6u duurt voor te drogen. Dit zijn wel voordelen als ik het gebruik voor glasvezelmatten

Patrick

voor stevige verbindingen zoals het aan elkaar lijmen van vleugelhelften kan je het beste langzaam drogende epoxy nemen.. vanaf 30 minuten. - 24 uur.
Ik gebruik overigens ook veel de bison epoxy uit de bouwmarkt.. ook prima.

Peter

De meeste 5 min epoxies worden niet keihard. Voor een onderdeel waar grote krachten op werken, zoals een vleugelpen, zou ik ze dus juist NIET gebruiken.

Voor onderdelen waar nogal veel kracht op komt te staan kan je idd het beste een langzame epoxy gebruiken. Voor lamineren (met matje) gebruik je lamineerepoxy, die is dunner dan gewone epoxy en is altijd langzaam drogend.
Je kan lamineerepoxy trouwens ook prima als lijm gebruiken voor het verlijmen van grote oppervlakken.

In de bouwmarkt verkopen ze alleen maar zogenaamde combispuiten van Bison of kleine verpakkingen van Pattex. Deze zijn nogal duur in vergelijking met grotere verpakkingen van bv Greven, Wilsor of ZAP en bovendien zo leeg als je even fanatiek bezig bent.

Groeten,

Marcel.

Thanks voor al jullie adviezen :)

Heb ik nog een vraagje....

Bij 30 minuten epoxy: staan die 30 minuten dan voor de tijd dat de epoxy verwerkbaar is (dat de epoxy 30 minuten zacht blijft om het aan te kunnen brengen op de te lijmen onderdelen) of is de epoxy na 30 minuten uitgehard?

Groeten
skywalker

volgens mijn ervaring is dat de tijd die je hebt op de epoxy te verwerken.

Opgelet, dit lijkt afhankelijk van temperatuur en mengverhouding (die wel eens kunnen varieren bij mij) en de hoeveelheid die je maakt.

Epoxy geeft een exotherme reactie (geeft warmte), warmte laat de zaak sneller reageren. Grotere hoeveelheden kunnen dus sneller uitharden dan je denk. Nu, in onze modelbouwomgeving is dit niet zo erg merkbaar, ik heb het enkele keren gehad met 5 min eopxy en het maakt de zaak snel en merkbaar onbruikbaar.

Patrick

Als het een beetje warm is op je hobbykamer kun je beter geen 5 min. epoxy gebruiken, dan gaat het veel te snel en voor je het weet kun je het niet meer verwerken.

Construktielijm van bison gaat erg goed (bruislijm) , en ook de epoxy harsen uit de bouwmarkt werken prima.

Voor mijn boten gebruik ik bij voorkeur Bison. Een beetje verwarrend is de soort waarop staat "metaal". Dit is epoxy die al de rest evengoed lijmt, maar trager is.

skywalker zei:
Thanks voor al jullie adviezen :)

Heb ik nog een vraagje....

Bij 30 minuten epoxy: staan die 30 minuten dan voor de tijd dat de epoxy verwerkbaar is (dat de epoxy 30 minuten zacht blijft om het aan te kunnen brengen op de te lijmen onderdelen) of is de epoxy na 30 minuten uitgehard?

Groeten
skywalker

Het aantal minuten dat staat aangegeven bij epoxy is de zogenaamde 'potlife'. Ofwel, de tijd die je theoretisch hebt om de epoxy te verwerken nadat je de 2 componenten hebt gemengt.

5 minuten epoxy is meestal na 10 tot 20 minuten wel hard, bij langzame epoxy moet je meestal zo'n 12 uur wachten.

Voor epoxy geldt wel dat de eindsterkte groter is bij langzamere soorten.

Groeten,
Marcel.

Hoi,

ook de dunne lamineerharsen zijn te verkrijgen met diverse verharders, van 30 minuten tot 180 minuten potlife,met toevoeging van b.v microballoons of katoenvlokken zijn er zeer mooie filets te maken ,en ook word de verbinding sterker als er ruimte tussen de te verlijmen onderdelen zit.

groeten ruud

Back