wat voor soort hoogstartlijn ?

Aangezien ik voor mijn nieuwste aanwinst een nieuwe hoogstartlijn wil maken bij deze een vraagje:

Het nieuwe zwevertje weegt grof geschat 400 gram, en daar moet dus een nieuwe lijn voor komen. Nou heb ik bij onze Hong Kong vrienden een lengte rubber besteld, maar de vraag betreft de draad...
Ik heb begrepen dat ik daarvoor gewoon visdraad kan gebruiken ? maar welke dikte? Van vroeger weet ik dat we 30-40 of 50 honderdste gebruikten, maar welke dikte zou hier van toepassing kunnen zijn ?

gr Gert

Gewoon iets van rond de 90/100 is aardig qua sterkte.
Je had voor elastiek ook trapeze elastiek van 6 mm kunnen nemen.
en dan meter of 10

Of je gaat gewoon even langs een vliegerwinkel en haald een meter of 90 dynema lijn met een breekkracht van zo'n 150 kg of zoiets.

Ik denk dat de viswinkel inderdaad wel een mooi lijntje hier voor heeft.
Ik weet alleen niet of dyneema wel zo handig is. Ik zou in ieder geval een monofilament kiezen (dus één massieve draad, geen gevlochten draad uit meerdere kernen). Die gevlochten draden zijn zo soepel dat ze al in d eknoop raken als je er naar kijkt.
Ik heb nog wel een stuk 1.15 nylon liggen dat je mag hebben, maar eigenlijk is dat een beetje te zwaar (ca. 40kg breekkracht).

robbe heeft een perfect hoogstartlijntje daarvoor
met elastiek aan.
een platte witte.
goed tot 700gr zwevertjes :)

Dynemalijn heeft als ik het goed heb totaal geen rek/veerkracht. daarom wordt hij afgeraden als hoogstartlijn. Bij een vislijn in kombinatie met elastiek ontwikkel je veel meer effect/kracht/rek. je komt dan gewoonweg hoger.

Kijk ook een bij EMC-Vega - Wir beflügeln ihre Träume. daar hebben ze alles te koop qua hoogstartlijnen en elastiek etc.

Ook mooie sets, kost wel wat maar de kwaliteit is echt super goed!!!

Onder staand is een perfecte set voor je zwever en ben je gelijk klaar!

HLG 100 - EMC-Vega

Of deze losse lijn icm met te hong kong elastiek? 1.02 mm dik 400 meter

MegaLine 1,02 400m - EMC-Vega

Ik heb zelf ook een hoogstartlijn waar ik een spirit a 800 gram mee omhoog stuur maar ook mijn F3J a 2500 gram gaat er mee omhoog. (is wel een dikker elastiek en iets dikkere lijn) maar werkt perfect. is ook van deze firma.

Denk ook er ook even aan om een goede grond pen (wokkel) te kopen (te verkrijgen in dierenwinkel)
Erdanker_m.jpg

Succes met je keuze!

Grt Lyckele

Ps wat voor type zwever is het?

Dynemalijn heeft als ik het goed heb totaal geen rek/veerkracht. daarom wordt hij afgeraden als hoogstartlijn. Bij een vislijn in kombinatie met elastiek ontwikkel je veel meer effect/kracht/rek. je komt dan gewoonweg hoger.
In combinatie met een elastiek is de elasticiteit van de lijn zelf niet van belang. De elasticiteit van het elastiek is nl. toch een factor 100 groter ...

Aan een lier is dat anders. Alle elasticiteit komt uit de lijn zelf. Wil je meer elasticiteit dan moet je een elastische lijn nemen, en andersom.

Ik meen dat wedstrijdvliegers F3B/F3J een voorkeur hebben voor weinig elastische lijn. Voor de vrijetijdsvlieger zou ik een elastische lijn aanraden (als je een lier gebruikt dus). Dat dempt de schokken en klappen van de motor.
Als je een traploos geregelde lier hebt is ook dat minder (niet?) belangrijk.

Dirk.

Aangezien ik voor mijn nieuwste aanwinst een nieuwe hoogstartlijn wil maken bij deze een vraagje:

Het nieuwe zwevertje weegt grof geschat 400 gram, en daar moet dus een nieuwe lijn voor komen. Nou heb ik bij onze Hong Kong vrienden een lengte rubber besteld, maar de vraag betreft de draad...
Ik heb begrepen dat ik daarvoor gewoon visdraad kan gebruiken ? maar welke dikte? Van vroeger weet ik dat we 30-40 of 50 honderdste gebruikten, maar welke dikte zou hier van toepassing kunnen zijn ?

gr Gert

Voor zulk een licht zwevertje volstaat een visdraad van 0.5 - 0.7 mm .
Ga niet veel dikker en zwaarder want dat zal dit lichte zwevertje je niet in dank afnemen................

Back