Wat voor type motor is dit.

Hallo allen,

Ik heb laatst een nitro auto van iemand overgekocht en hij heeft mij verteld dat er een HPI 3.5 in zit.
Nou is het probleem dat ik hem niet aan de praat krijg. Hij gaat soms even aan en daarna valt ie weer uit.
Hij maakt ook aardig wat toeren als ie stationair draait.
Hoogstwaarschijnlijk heeft die jongen aan alle stelschroeven gedraaid...

mijn vraag is dan ook aan jullie: kan iemand mij vertellen wat voor type dit is zodat ik hem terug kan zetten naar de factory settings
De auto is een Hong Nor x1crt Pro Truggy

alvast bedankt,
Robert
IMG_1823[1].JPG
IMG_1824[1].JPG
IMG_1825[1].JPG

Ja die heb ik gelezen en uitgeprint[emoji1] maar ik krijg er maar heel even leven in. En dan valt ie weer uit waarna die daarna bijna niet meer aan te krijgen is. Gloeiplug is dan ook erg nat. Wat betekend dat er teveel brandstof in gaat. Maar zodra ik dot wat terug schroef start ie helemaal niet meer. Ga morgen weer verder proberen.
Heb het motortje eruit gehaald en grondig bekeken en kan geen teken/ serienummer vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is volgens mij een Force motor. De meeste RTR modellen komen met die motor uit.
Probeer ook eerst een nieuwe gloeiplug.

M.v.g. Mark

Mij zegt het ook dat het een Force is maar van welk HPI model......

Nieuwe plug en naalden flush moet meestal wel gaan werken.

O ja, zo de motor inspannen is niet zo lekker voor de motor.

Thanx allen, ondertussen heb ik er leven in gekregen! Motortje blijft aan en valt ook niet uit zodra ik gas en remhendel bedien. Merk alleen wel dat de gloeiplug erg nat is als ik hem eruit haal.
Waar kan ik dan het beste eerst mee beginnen? Stationairstelschoef of de low speed Needle front.
De main Needle staat redelijk goed, als ik deze verder dicht draait valt de motor uit en krijg ik hem daarna weer moeilijk aan.
Er zit een nieuwe gloeiplug in.

P.S als ik deze vragen beter in een andere topic kan vragen hoor ik het graag.

Groeten,
Robert

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat Roelof al zei is om de naalden op "flush" te zetten, dus gelijk met de behuizing. Kijk eens of je LSN, die is je carburateur schuif zit, flush staat.

M.v.g. Mark

Aha ik denk dat ik het snap. (ben nieuw in deze wereld, dus het duurt even)
De carburateur heeft 2 naalden en die zet je allebei op "flush" soort van veilige modus..
Ik lees alleen overal dat je van de "low speed needle front" af moet blijven als leek. Mijn vraag is dan, kan ik deze op "flush" laten staan en dan alleen de main needle en LSN rear gebruiken en uiteraard de IDLE.

groeten,
Robert

Als je 2 LSN naalden hebt moet je de grote bronskleurige gelijk met de behuizing zetten en laten staan.

Idle moet je op een spleet van 1 tot 1.5mm instellen.

Hallo allen,
Na wat proberen en het lezen van de sticky heb ik toch nog wat vragen.
Stationair loopt ie nu netjes, en als ik de gloeiplug eruit haal blijft ie netjes stabiel lopen.
Maar nu komt het: zodra ik gas geef de motor uit.ofwel de motor verzuipt.. Met de gloeiplug erin gelaten blijft ie wel aan.
Ook valt het mij op dat hij veel brandstof "spuugt"uit de uitlaat. Nu dacht ikzelf dat het komt omdat de main needle te rijk staat, maar als ik deze terug schroef gaat het toerental omhoog en krijg ik na mijn idee bij vol gas te weinig brandstof.
Momenteel weet ik niet waar ik het probleem/ afstelling zit, of is het "normaal"dat de uitlaat brandstof "spuugt" en waarom de motor verzuip en ik zonder gloeiplug vol gas geef.

Wie o wie kan mij hiermee verder helpen?

groeten,
Robert

Weet je zeker dat je de main needle pakt? Als die niet mooi op pakt moet je de LSN armer zetten. Hierdoor zal je toerental wel omhooggaan (stationair) maar dan draai je de stationair schroef wat uit zodat het toerental weer zakt.

M.v.g. Mark

Yep, de LSN heet niet voor niets zo, die bepaalt voornamelijk de afstelling bij de lagere toeren hoewel de HSN ook invloed op heeft

Uiteindelijk is het afstellen een balans zoeken tussen alle naalden, om je een kleine impressie te geven hoe de naalden werken, de volgende blokschema:

carburateur.jpg

Laat je de motor goed op bedrijfstemperatuur komen alvorens af te stellen? Als ik mijn trophy 3.5 afstel doe ik altijd high speed needle (die in dat buisje), low speed needle (die aan de gasschuif) en daarna idle screw (die iets schuin steekt met dat veertje eraan). Best is ook, als de motor gestart geraakt, deze in te bouwen in de auto en te testrijden. Onder belasting is de motor makkelijker af te stellen dan gewoon los. Hpi heeft een zeer mooie tuning video op youtube met een savage. Zeker de moeite om te kijken. Ook eens gewoon zoeken naar "tune nitro engine". Ik denk dat de basis afstelling van deze motor wel redelijl gelijk moet zijn aan die van mijn trophy dus misschien de moeite om daar eens op te googlen.

Oke, allen bedankt voor de tips! met deze info kan ik weer verder.
Kan iemand me wel vertellen of het brandstof "spugen" uit de uitlaat een logisch gevolg is van verkeerd afstellen. Of is dit een gevolg van een ander probleem? (slechte compressie/ zuiger ofzo)

groeten,
Robert

er kan altijd wat olie uit de uitlaat komen, maar inderdaad, bij goeie afstelling is dat minimaal.
Oude motortjes zonder voorgeschiedenis te weten, ook al vaker gehad. de LSN een halve slag dichtdraaien en eventueel HSN een tikkel open, geeft je op de duur een goed startpunt.
De motor heeft nog genoeg compressie?

Back