Wat voor/welke zwever is dit?

Hallo,

Ik heb vanmiddag een zwever gekregen, alleen de meneer waarvan ik hem gekregen had wist niet meer wat voor een zwever dit was, merk, type etc...

Dus aan jullie de vraag welke merk en type zwever is het en wat voor soort zwever is het (thermiek, hellingetc).
EN.
Er zit een borstel motor in, maar welke? ik dacht zelf een speed 600 maar weet het niet zeker, kan het kapje ook niet los halen.. wou er een 30a regelaar en 3s2200mah lipo achtergooien, gaat die combi werken, of is het voltage te hoog voor een borstel motor?

hier wat fototjes:

Zwever even opgebouwd:
full

full

Dubbele knik goed zichtbaar:
full

full

foto van de staart, zoals te zien is schaniert het stabilo/kielvlak in zijn geheel..
full

De motor, welke?
full

de 2 servo's;
full

totaalfoto:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
zeker een thermiekzwevertje.
omdat het een 2asser is niet super geschikt aan de helling.

de uiterst lichte staart verteld me dat dit ontworpen is om een laag gewicht te bekomen, dus voor thermiek.
het is geen robuusk toestel dus het lijkt me ook eentje dat maar max windkracht 3 wil hebben.

het model ken ik helaas niet.

de uiterst lichte staart verteld me dat dit ontworpen is om een laag gewicht te bekomen, dus voor thermiek.
het is geen robuusk toestel dus het lijkt me ook eentje dat maar max windkracht 3 wil hebben.

kijk dan zijn we weer een stapje verder, bedankt. nog enig idee over wat kan kwa motorisering en accu's?

kijk dan zijn we weer een stapje verder, bedankt. nog enig idee over wat kan kwa motorisering en accu's?

Als je de proppellor er af haalt zou je 2 schroefjes in de voorkant van de motor moet kunnen zien.
Schroef de motor er even uit, meestal zit er een sticker op met type en voltage.
Het lijkt me een speed 600, maar die waren meestal 6,7 of 8 cellen nicad =7,2 8,4 of 9,6 volt.

Graupner Speed Series Motors

Speed 600 ECO7.2v 6-9.6v 11,000
Speed 6007.2v 3.6-8.4v 18,200
Speed 6008.4v 4.8-9.6v 15,500
Speed 600BB TURBO12v 4.8-14.4v 17,200
Speed 600 RACE8.4v 4.8-9.6v 21,000
Speed 600 BB9.6v 7.2-12v 17,000
Speed 600 BB TURBO14.4v 9.6-14.4v 14,500

Laatst bewerkt:

dit soort kistjes en 2-assers in het algemeen vliegt prima op de helling, de wendbaarheid van rolroeren maakt het een stuk leuker. Heb vorig op de WaKu met Easy Pigeon gevlogen, die lijkt op dit kistje en doet het prima op de helling.

Als je de proppellor er af haalt zou je 2 schroefjes in de voorkant van de motor moet kunnen zien.
Schroef de motor er even uit, meestal zit er een sticker op met type en voltage.
Het lijkt me een speed 600, maar die waren meestal 6,7 of 8 cellen nicad =7,2 8,4 of 9,6 volt.

Graupner Speed Series Motors

Speed 600 ECO7.2v 6-9.6v 11,000
Speed 6007.2v 3.6-8.4v 18,200
Speed 6008.4v 4.8-9.6v 15,500
Speed 600BB TURBO12v 4.8-14.4v 17,200
Speed 600 RACE8.4v 4.8-9.6v 21,000
Speed 600 BB9.6v 7.2-12v 17,000
Speed 600 BB TURBO14.4v 9.6-14.4v 14,500

Het is niet zomaar los te schroeven, de zaag zal dus in de neus moeten wat ik aardig zonde vind... maar goed niets aan te doen.

@ sven-boxmeer, hellingvliegen zou opzich moeten willen maar daar kan ik toch beter een andere kist voor gebruiken lijkt me zo

@ iedereen, iemand die een idee heeft welk merk en type kist het is?

Het lijkt zeer sterk op de graupner ultra fly als ik naar het achterste gedeelte van de romp en stabilo+kielvlak kijk. De afwerking van de voorzijde met kapje ed is wat anders maar wellicht is dit een zelfbouwkist?

het lijkt mij een Graupner Hi-fly maar dan met knikvleugel gebouwd. Daarnaast is er een ander kapje opgezet.
De staart constructie en vleugels zijn idd Hi-fly naar mijn mening.
Eerder werden dit soort kisten wel vaker met dubbele knik gebouwt.
En aangezien de originele kapjes vaak een probleem zijn kan dit aangepast zijn naar een glad model.

Hoezo niet? Je kunt de prop en spinner er toch afhalen? Wat zie je daar dan achter zitten....?

dan zie ik een plankje hout zonder schroefjes erin, het geheel zal toch echt open moeten wil ik het zien.... kan evt. wel een foto maken, motor zit erin verlijmt denk ik, kan via de ventilaties nog net BB zien staan de 2de B maar voor de helft dus weet niet zeker of het een turbo is... zit een graupner 12x10 gear prop op mischien kan je daarop baseren voor wat voor een voltage de motor gemaakt is?

@gera, Kijk dan zijn we weer een stapje verder:D En heeft u deze zwever zelf ook dan en zoja hoe vliegt deze?

Ik heb in 94 weer een Hifly gebouwd van tekening en dan met de gebruikelijke enkele v stelling.
Een Hi-fly is een super kist om mee te vliegen.
Ik heb die van mij met extra diagonaal ribben gebouwd om hem sterker te maken en met oracover bekleed.
De vorige die ik had is helaas na een HuckepacK vlucht op een klein veldje bij een camping de vleugel gebroken omdat het te snel omhoog ging en is in een caravan terechtgekomen.
Dat met die Huckepack hebben we ook wel eens s'nachts gedaan maar dan op een groter veld.
Die was met zijde bekleed en eigenlijk is dat beter vond ik gezien de prestaties.Maar ik denk dat je er een lekker vliegend kistje aan hebt.
Misschien een andere motor met lipo's erin om hem licht te houden.

Ik heb in 94 weer een Hifly gebouwd van tekening en dan met de gebruikelijke enkele v stelling.
Een Hi-fly is een super kist om mee te vliegen.
Ik heb die van mij met extra diagonaal ribben gebouwd om hem sterker te maken en met oracover bekleed.
De vorige die ik had is helaas na een HuckepacK vlucht op een klein veldje bij een camping de vleugel gebroken omdat het te snel omhoog ging en is in een caravan terechtgekomen.
Dat met die Huckepack hebben we ook wel eens s'nachts gedaan maar dan op een groter veld.
Die was met zijde bekleed en eigenlijk is dat beter vond ik gezien de prestaties.Maar ik denk dat je er een lekker vliegend kistje aan hebt.
Misschien een andere motor met lipo's erin om hem licht te houden.

Kijk, leuk dat te horen:D een andere motor is inderdaad ook een optie maarja, ALS het een speed 600BB TURBO blijkt te zijn koop ik er een 30a borstel regelaar voor op 3cellen lipo. Motor zit nu namenlijk errug strak ingebouwd, kwa brushless heb ik eigenlijk alleen nog een axi 2208/34 vrij liggen... maarja das een 45grams motor, zou dat voldoende zijn???

Justus

als het gelijmd is, kan je het eventueel verwarmen en loskrijgen zo.

een motor vastlijmen lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat je zo ongewild de as kan vastlijmen.
dom idee zou dat zijn.

als het gelijmd is, kan je het eventueel verwarmen en loskrijgen zo.

een motor vastlijmen lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat je zo ongewild de as kan vastlijmen.
dom idee zou dat zijn.

er zit nog hout over dus dat moet er eerst af, ik kan nu ook alleen nog maar gissen. dus de zaag zal er in moeten. maar zou de 45 grams axi voldoende zijn om de zwever op hoogte te brengen? (of de speed motor moet de turbo uitvoering zijn...)

@ Lindert, dat is hem toch echt niet, goed vergelijken;)

. maar zou de 45 grams axi voldoende zijn om de zwever op hoogte te brengen? (of de speed motor moet de turbo uitvoering zijn...)
Dat is erg afhankelijk van hoe zwaar hij uiteindelijk uitvalt en wat de spanwijdte is. Als je in mijn handtekening kijkt zie je "de database" en daarin staan heel wat setups. Het blijkt dat je motortje minimaal ongeveer 5% moet wegen van het totale vlieggewicht. Dat betekent dat als je hem rond de 900 gram vliegklaar weet te krijgen het wel moet werken. Vliegklaar is dan met alles erop en eraan, dus besturing, accu, alles.

Dat is erg afhankelijk van hoe zwaar hij uiteindelijk uitvalt en wat de spanwijdte is. Als je in mijn handtekening kijkt zie je "de database" en daarin staan heel wat setups. Het blijkt dat je motortje minimaal ongeveer 5% moet wegen van het totale vlieggewicht. Dat betekent dat als je hem rond de 900 gram vliegklaar weet te krijgen het wel moet werken. Vliegklaar is dan met alles erop en eraan, dus besturing, accu, alles.

de zwever met de speed motor (met vertraging) prop en servo's weegt dus 1kg

moet dus nog in accu,ontvanger,regelaar..

zal dus wel 1.1-1.2 kg worden

De motor zal dan dus (helaas) te licht zijn, loont het de moeite de speed 600 eruit te halen en te vervangen voor brushless? het zit nu allemaal erg mooi ingebouwd dus vind het zonde te slopen.... en als ik toch brushless ga moet ik dus een optimale motor zien te vinden... of nog een andere optie, kan dit model gesleept worden? op de club vliegen namenlijk meer dan genoeg zwevers, dan zou ik er gewoon ontvanger in kunnen doen en vliegen:D de speed 600 zou er dan inblijven voor het zwaartepunt... maar weet niet of dat met deze zwever mogelijk is?

Ik weet niet hoe sterk die motor is
Bij Staufenbiel kun je de dymond motoren goed bekijken want daar staan ook wel gewichten in voor welke kist je hem kunt gebruiken. je kunt het vermogen dan misschien vergelijken

Na nog even nagedacht te hebben is er zelfs op de Hifly tekening de optie al om hem met meervoudige v stelling te bouwen naar mijn idee.
Ik heb de tekening wel ergens maar waar precies???

het lijkt mij een Graupner Hi-fly maar dan met knikvleugel gebouwd. Daarnaast is er een ander kapje opgezet.
De staart constructie en vleugels zijn idd Hi-fly naar mijn mening.
Eerder werden dit soort kisten wel vaker met dubbele knik gebouwt.
En aangezien de originele kapjes vaak een probleem zijn kan dit aangepast zijn naar een glad model.

Gera, Graupner Hi-Fly = Graupner Ultra-Fly. Alleen de motor(en) zit op een aandere plaats (vleugels vs neus). Op de originele tekening van de Hi-Fly is te zien dat je hem ook met dubbele v-stelling kunt bouwen, zo heb ik er ook nog een liggen die opgeknapt moet worden.

EDIT ik zie in je laatste bericht dat je dat ook al geconstateerd had. De tekening is bij mij trouwens digitaal beschikbaar.

Back