Wat vraagjes van beginners

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door easy, 1 aug 2016.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Goeiedag,

    Lijnbesturing.. ineens viel dat woord bij een clubgenoot van mij.. na jaren van rc vliegen van bijna elk model dat vleugels en of schroeven heeft lijkt dit voor ons een leuke nieuwe uitdaging :)

    Na al wat gelezen te hebben weten we ongeveer wat we willen om is een eerste stap te maken wat betreft deze afdeling van modelvliegtuigen.

    Om het eenvoudig te houden:

    De set up:

    Elektro

    Brushed (speed 400 oid)

    Batterij bij de piloot (dus elektrische draden naar het model)

    Aan/uit schakelaar op handvat.

    Model zelf:

    De speed 400 combat die op lijnbesturing.nl staat lijkt ons interessant, tekeningen vind ik nu wel even niet direct..

    De elektrische draden zijn tegelijkertijd ook de stuurdraden veronderstel ik?

    Waar kan je deze verkrijgen en welke lengte heb je nodig en dikte best? ( heb iets gelezen van 0,6mm2)

    Zullen nog wel wat vragen komen, nu wat het praktische gedeelte betreft, we zijn we wat handig/technisch maar uiteraard besef ik wel dat dit projectje wat raad nodig heeft om tot een goed en vooral leuk einde te komen.

    Alvast bedankt voor eventuele info.

    Mvg.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voeding via de lijnen is reeds lang achterhaald. Voornamelijk omdat het niet werkt.
    Als je wilt electro vliegen dan is een trainer niet zo'n voor de hand liggende keuze, omdat elektromotoren veel kwetsbaarder zijn dan verbrandingsmotoren.
    Want als je LB nog moet leren ga je -tenzij je geholpen wordt door een LBinstructeur- nog heel vaak de grond raken.
    Daarom is de keuze van combat model -super wendbaar en niet eigenstabiel- ook niet aan te raden.
    Wat dan wel?
    Een Record Trainer met een 1,5 cc diesel.
    Of een Ace trainer met een 2,5cc Deze modellen zijn behoorlijk stuiterbestendig en vliegen uiterst goedmoedig. Gezegd moet worden dat ik met een goed wendbaar afgestelde Ace, met een 2,5 cc Oliver Tiger die er flink aan sleurt, het complete F2B programma kan vliegen. Net aan herkenbaar, maar toch. ...
    Als je LB op het hoogste niveau wilt zien kom dan naar de Nederlandse kampioenschappen in diverse klassen. weekend 11 september, vooraf aanmelden anders kom je het terrein niet op.
    Daarna, 24 september in Almere, de tweede landelijke LB dag. Zie de post daarover in dit forumdeel.
    Daar krijg je op zijn minst vliegles. De modellen brengen wij mee....
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2016
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Ik heb ooit een 90cm span lijnbestuurd Fokker EIII gehad op 13m27 lange lijntjes met een Speed 400 en 6 stuks 1200 mAh NiCd cellen, dat kon opstijgen vanaf een betonbaan maar was veel te zwaar om te kunnen vliegen. Voor de grote kunstvlucht modellen gebruiken we net als bij RC veel meer vermogen, 300 tot 400 Watt per kg is dan geen uitzondering.

    Voor een starter moet het allemaal niet zo hard gaan. Een VT Air racer is dan een goede keuze om de basis beginselen te leren, kom je iets verder dan is de ringrat een goede keuze.
    http://www.stevensaero.com/StevensAero-RingRat-100-Nostalgic-Electric-Control-Line-Kit.html wvr had dit kitje in april nog overcompleet.

    De prop kun je net als bij een shockflyer met een elastiekje vast zetten, dan vlieg je nog steeds af en toe de grond in maar is de kans op schade wat kleiner.
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum

    ??????
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik bedoel daarmee dat er inmiddels technisch simpeler methoden zijn.
    En dat ik de keuze voor wat er in de video zeer zeker wel overtuigend wordt gedemonstreerd, nu niet meer zou aanraden. Op dezelfde manier als dat ik nu ook geen verbrandingsmotor meer zou aanraden om bijvoorbeeld F2B te gaan leren.
    Waarmee ik nogmaals niets af wil doen aan het succes van de door jou gedemonstreerde oplossing.
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Amersfoort
    Omdat ik mezelf ook als een beginner beschouw op het gebied van elektro, doe ik een duit in het zakje. Ik wil graag elektro Carrier gaan vliegen, en heb daarom mijn licht opgestoken bij de grootste Europese expert op dit gebied, Jan Odeyn. Voor Carrier gebruik je modellen met een spanwijdte van rond de meter á 1 meter 15; gebruikte glowmotoren zijn dan tussen de 4 en 8cc. Op aanraden van Jan heb ik voor een elektromodel de volgende spullen bij Hobbyking besteld: motor Turnigy 3542, 1450 KV met 9x6 prop; (10x5 is alternatief); Turnigy Plush 40 amp speed controller; en Rhino 1850 maH 3 cel lipo accu. De motor is vanaf het handvat regelbaar door middel van een servotester, ook van Turnigy en die wordt omgebouwd met een schuivende potentiometer in plaats van de draaiknop. De lijnen zijn geisoleerde stalen 7 draads lijnen van Spro, genaamd Pike Fighter, verkrijgbaar in sterkte van 20 lbs. diameter 0,4 mm, en 30 lbs. die 0,48 mm dik zijn. Twee rollen van 20 meter kwamen bij de plaatselijke hengelsportwinkel op 23,50 euro. Ik was van plan met 17 meter lijnen te gaan vliegen.
    Het handvat van Jan ziet er zo uit:
    [​IMG]
    Het elastiekje zorgt ervoor dat de schuif van de servotester naar de langzame loop van de motor wordt getrokken; met je duim de schuif naar onderen trekken geeft 'gas'. Jan had deze aandrijving op een erg leuke tweedekker:
    [​IMG]
    Waar je het lichtblauwe klitteband ziet, wordt de accu geplaatst. Jan had ook een zeer succesvol 2 motorig Carrier model:
    [​IMG]
    Hier wint ie zo ongeveer alles mee wat er bij Carrier te winnen is. Hem ermee langzaam te zien vliegen is een openbaring! Twee motoren was mij toch een stap te ver, zodat ik me nu eerst maar bij een eenmotorig toestel houd. De hele aandrijving kwam overigens toch nog op 105 euro... Dus wellicht is, om te beginnen, een 2,5cc glowmotortje in een Ace trainer goedkoper.. vooral als je nog wat zou hebben liggen.
     
  7. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb in het verre verleden veel LB gevlogen met diesel en glowplug motoren.
    Nu zie ik dat het mogelijk schijnt te zijn met elektromotor, en accu niet in het vliegtuig maar bij de vlieger.
    Kennelijk niet echt aan te raden, maar wel mogelijk.
    Maar hoe zit dat dan met het spanningsverlies door die lange dunne (staaldraad) lijnen, en als je een looping maakt kruisen de lijnen...gevolg kortsluiting.
    Hoe wordt dit opgevangen?....ik ben hier erg nieuwsgierig naar.

    Grtz,
    Jan
     
  8. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik heb gelakt koperdraad gebruikt ipv stalen lijnen.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok even 2 vragen rechtdoor:

    A: welke elektrische lijnen moet je gebruiken om pakweg een tien ampère door te sturen?

    B: waar kan je deze kopen?

    Dank.
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Wat weet je van elektra?
    Het antwoord is namelijk niet zo eenvoudig.

    Ik dacht dat ik de lijnen bij Conrad vandaan had.
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Vrij veel dus laat maar komen die uitleg :) :) :)
     

Deel Deze Pagina