0
0240613
Guest
Goedemorgen allemaal,
ik ben hier nieuw, wel al wat rondgekeken op het forum maar nog niet geregistreerd. Ik heb van de week een motorzwever (brushless, 1,6 meter span) en een piepschuimen elektro toestel (gewone motor, rolroeren en hoogteroer 0.7 meter span) gekocht. Er zaten 7 lipo's bij, 2 en 3 cel, van 700 mA tot 2400 mA. Ik heb er een art-tech zender en ontvanger bijgekocht, en een computergestuurde lipo lader.
Een aantal vragen:
- een aantal lipo's heeft geen amperage codering. Kan ik hier achter komen, of moet ik bv op 700 mA opladen. Ze schijnen te kunnen ontploffen.
- Is er bij lipo's sprake van zelfontlading. Hoe doen jullie dat, de dag voor je gaat vliegen 3 lipo's opladen of kan je ze van te voren opladen (bijv 2 weken)
- In de zwever zit een brusless motor die in kisten van 1-1,3 kilo kan. Kan ik daar een 3 cells lipo aanhangen?
- Hoe kan ik de motor regelaar programeren. De elektromotor begint pas te draaien als ik half gas geef.
- Kan ik ook lipo's gebruiken voor een koolstofmotor?
- Kan je de kwaliteit van lipo's bepalen. De meeste waren volgens de verkoper een stuk of 10 opgeladen. Er is 1 ongebruikte bij.
Ik heb gisteren gevlogen, het ging redelijk. Ik ben er al wel achter dat het toestel heel gevoelig reageert, een kleine stuurbeweging en het reageert. De vleugels staan in V vorm, en het toestel is mooi stabiel. De eerste vlucht gaf ik te weinig vermogen, en landde ik 20 meter verderop op het grasveld. De tweede vlucht eindigde na 1 rondje in een weiland met hoog gras (geen schade, bijna goed geland) en de derde vlucht was langer en de landing ging ook redelijk. Toestel heeft veel vermogen, ik heb het idee dat ie bij volgas redelijk stijl omhoog kan. Uiteindelijk een ietwat hardere landing, dit koste mijn propellor. Gelukkig heb ik er nog 4 liggen.
Is er misschien een ervaren iemand in de omgeving van maartensdijk (ligt vlak bij utrecht) die een keer samen met mij wil vliegen. Een aantal tips kan nooit geen kwaad.
Met vriendelijke groet,
Kees Steenbeek
ik ben hier nieuw, wel al wat rondgekeken op het forum maar nog niet geregistreerd. Ik heb van de week een motorzwever (brushless, 1,6 meter span) en een piepschuimen elektro toestel (gewone motor, rolroeren en hoogteroer 0.7 meter span) gekocht. Er zaten 7 lipo's bij, 2 en 3 cel, van 700 mA tot 2400 mA. Ik heb er een art-tech zender en ontvanger bijgekocht, en een computergestuurde lipo lader.
Een aantal vragen:
- een aantal lipo's heeft geen amperage codering. Kan ik hier achter komen, of moet ik bv op 700 mA opladen. Ze schijnen te kunnen ontploffen.
- Is er bij lipo's sprake van zelfontlading. Hoe doen jullie dat, de dag voor je gaat vliegen 3 lipo's opladen of kan je ze van te voren opladen (bijv 2 weken)
- In de zwever zit een brusless motor die in kisten van 1-1,3 kilo kan. Kan ik daar een 3 cells lipo aanhangen?
- Hoe kan ik de motor regelaar programeren. De elektromotor begint pas te draaien als ik half gas geef.
- Kan ik ook lipo's gebruiken voor een koolstofmotor?
- Kan je de kwaliteit van lipo's bepalen. De meeste waren volgens de verkoper een stuk of 10 opgeladen. Er is 1 ongebruikte bij.
Ik heb gisteren gevlogen, het ging redelijk. Ik ben er al wel achter dat het toestel heel gevoelig reageert, een kleine stuurbeweging en het reageert. De vleugels staan in V vorm, en het toestel is mooi stabiel. De eerste vlucht gaf ik te weinig vermogen, en landde ik 20 meter verderop op het grasveld. De tweede vlucht eindigde na 1 rondje in een weiland met hoog gras (geen schade, bijna goed geland) en de derde vlucht was langer en de landing ging ook redelijk. Toestel heeft veel vermogen, ik heb het idee dat ie bij volgas redelijk stijl omhoog kan. Uiteindelijk een ietwat hardere landing, dit koste mijn propellor. Gelukkig heb ik er nog 4 liggen.
Is er misschien een ervaren iemand in de omgeving van maartensdijk (ligt vlak bij utrecht) die een keer samen met mij wil vliegen. Een aantal tips kan nooit geen kwaad.
Met vriendelijke groet,
Kees Steenbeek