Wat vragen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door P51d man, 9 mrt 2008.

  1. P51d man

    P51d man Guest

    Ik heb gehoord over co2 vliegen, wat houd dit in??????

    wat is de langste vlucht ooit vrije vlucht gevlogen???

    P51d man
     
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Een CO2 motor werkt op een gaspatroon gevult met CO2 gas onder hoge druk.
    Zo werkt het Animated Engines, CO2
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    CO2 aandrijving is al heel oud. Er waren al modelvliegtuigen die met CO2 werden aangedreven (net als perslucht en zelfs stoom!) die succesvolle vluchten maakten voor er ooit een modelvliegtuig met een brandstofmotor had gevlogen! Succesvol in die tijd (vóór de eerste wereldoorlog) betekende overigens een vlucht van 5-20 seconden!

    In de jaren '60 en '70 waren er altijd wel een paar merken CO2 motoren te krijgen, maar in de jaren '90 werd het zeer populair, vooral omdat er goede motoren te krijgen waren van GM (ontworpen door Gasparin, gebouwd door Modela), uit Tsjechie. Er waren hele kleine motortjes voor peanut-schaalmodellen, flinke motoren en meercilinder motoren, tot V-16's toe! In die tijd stond in elke Aeromodeller wel een CO2 model, maar altijd vrije vlucht, want micro-RC bestond toen nog niet (echt).

    Helaas is de CO2-hausse overgedreven, misschien door de opkomst van de radiobestuurde electroaangedreven RC parkfliers die de markt voor 'zomeravondmodellen' veroverde. Of het teloorgaan van de Tsjechische CO2 fabrieken daar het gevolg van was of mede de oorzaak weet ik niet, maar feit is dat er geen GM-motoren meer worden gemaakt, al is er nog genoeg te krijgen als je wilt.

    In nederland is er nooit veel met CO2 gedaan, ook omdat er überhaupt nooit veel met vrije vlucht is gedaan in vergelijking met veel andere landen. Je moet het zien als een alternatief voor rubberaandrijving, het gaat om hetzelfde soort modellen ('stick-and-tissue'), maar er waren ook kant-en-klare modellen van piepschuim voor CO2.

    Ik heb in de loop van de tijd het nodige aan CO2 spul verzameld, maar ik heb er nog nooit succesvolle vluchten mee gemaakt, enerzijds omdat ik toen nog weinig vrije vlucht ervaring had, anderzijds omdat ik me met veel te veel modelvliegcategorieen bezig hou. Ik ben dus altijd nog van plan er weer eens wat mee te gaan doen, met Co2.

    De langste vlucht? In andere landen heb of had je ook een duurvluchtklassen voor CO2 voor buiten. De vluchtduur werd vooral bepaald door of het model in een thermiekbel terecht kwam, zoals dat ook geldt voor rubber (wakefield, coupe d'hiver of P30), zweef (A1 en 2) en powerklassen. In een goede bel kun je het model kwijtraken. Het vliegt dan uit het zicht zodat je nooit precies weet hoe lang de vlucht duurt, maar ga er maar van uit dat een weggevlogen model in uitzonderlijke gevallen uren in de lucht zou kunnen blijven.

    Je kunt de CO2 motor zo afstellen dat hij de gasdruk snel verbruikt en dan maximaal vermogen levert, of lang met de druk doet, maar dan weinig vermogen levert. Het is een vraag van afstelling. Hou er rekening mee dat een gemiddelde CO2 motor 15-30 seconden zal draaien op de vulling van een gemiddelde tank.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2008
  4. P51d man

    P51d man Guest

    Bedankt:D:D
     

Deel Deze Pagina