Wat zou je doen....?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door driemast, 1 jan 2021.

  1. driemast

    driemast

    Lid geworden:
    28 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    3211
    Wat zou je doen.... Stel je voor da je een schip bezig bent, maar je zit vast.... Het resultaat dat je hebt komt niet in de buurt van de realiteit, maar je bent wel fier op je werk omdat het op zich wel toonbaar is en een leek vindt het best ok.....

    Maar dan zit je vast... Zou je verder bouwen, wetende dat je de realiteit niet meer kan benaderen met een uiteindelijk semi goed resultaat, of eerder een nieuw schip kopen en van 0 herbeginnen?

    Ik gooi hiermee een balletje om eens in te schatten wat professionals als jullie deden in deze fase...
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag Prutsertjes,
    Als dit mijn 16e schip was, belandde die in de vuurkorf, maar als het mijn 1e, 2e, 3e schip was, zou ik al blij zijn dat het op iets trok, en deftig verder doen, al was het maar om verder ervaring op te doen, en het volgende model beter te maken, rekening houdend met wat je al geleerd hebt, en nog gaat leren als je haar toch afbouwt.

    Succes met je keuze
     
    driemast en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Gewoon doorbouwen en een geheel eigen schip ervan maken. In de vuurkorf gooien? Persoonlijk vind ik dat nogal een verwend antwoord.
    Kijk wat een eigen draai tot eindresultaat kan zijn bij mijn galjoen
     
    driemast vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben het met de voorgaande posters helemaal eens, doorgaan met die hap, en middels een of meerdere foto’s advies vragen, dan zul je zien dat dit het eindresultaat alleen maar ten goede komt.

    Veel succes,
    Gr Koos
     
    driemast vindt dit leuk.
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Doorbouwen en het leerproces voltooien, misschien maak je dan de fouten en leer je ervan, die je anders met je tweede schip gaat maken.
     
    driemast vindt dit leuk.
  6. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Verder gaan, mijn Duyfken klopt ook niet. Toch heb ik enorm veel geleerd
     
    driemast vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Als mij het niet meer lukt of de intresse minder is zet ik het weg op een veilige plaats en ga met iets anders verder.
    Ik ben nu met 7 schepen bezig. Somige al 9 jaar in pauze momenten
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    1 schip verkocht omdat ik totaal geen intresse neer had
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Ik begon met houtbouw in 2004 zonder internet
    Met de eendracht
     
    driemast vindt dit leuk.
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Tja, dat begint al bij de vraag wat is de realiteit? En in hoeverre laat je je daar door leiden?
    Of met andere woorden hoe perfectionistisch ben je?

    Dus om een bouw maar af te branden omdat hij volgens jouw eigen mening niet voldoet aan de realiteit vind ik persoonlijk ongefundeerd.
    Maar als je zelf niet tevreden bent over het niveau van de bouw kan ik absoluut kan begrijpen dat je opnieuw begint.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. driemast

    driemast

    Lid geworden:
    28 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    3211
    Bedankt allemaal voor het heldere antwoord... Ik vind het antwoord van Hoosterw wel een zeer helder antwoord...
    Ik ben iemand dat redelijk perfectionistisch is... ik zal NOOIT tevreden zijn van wat ik gedaan heb. Het kan namelijk altijd een stuk beter...
    Het brengt me bij het idee : waarvoor doe ik het?

    Algemeen concludeer ik dan :

    * een rustpauze voor mezelf en op mezelf, muziekje op de achtergrond en effe alle stress van de rest weg...
    * iets moois creëren waar ik voor mezelf wel fier op ben.
    * de realiteit heeft me eigenlijk nooit veel uitgemaakt tot ik jullie verslagen lees. Ik begin meer en meer ook waarde te hechten aan het 'juiste'...
    * ik zit wel al redelijk ver... romp is eigenlijk bijna klaar en aanzet masten is gebeurd.

    Dusss... ik ga écht proberen verder doen en zuiver voor mezelf dit proberen tot een goed einde te brengen. Het is ook wel zo dat ik schrik heb om aan de vele masten / tuigage te beginnen... Heb daar geen enkele ervaring in en mijn schip heeft dat net enorm veel... haha...

    Bedankt allen nogmaals voor je feedback!
     
    TIMBERWOLF en Hoosterw vinden dit leuk.
  12. driemast

    driemast

    Lid geworden:
    28 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    3211
    Het brengt me meteen bij de volgende vraag...

    Wat mij betreft is de romp zowat klaar... nog verder details uitwerken maar dat ben ik van plan tussendoor te doen...

    Hoe begin je aan de masten en met welk gereedschap doe je dat?
    Ik heb momenteel de hoofdmasten reeds gemaakt, maar durf ze niet goed vast te gaan zetten ( bang dat het fout is )
    Helaas ken ik (nog) niet alle termen van een schip....ik probeer me dus te verwoorden. :)
    Wat ik dus heb zijn de verticale delen van de mast, alsook de loopbruggen er op...de horizontale delen moeten er dus aangemaakt worden.

    Wat doe ik nu best? Zet ik die masten vast of wacht ik zo lang mogelijk met lijmen van de masten? De blokken voor het getuig zoals op plan voorzien heb ik uiteraard mee voorzien... En ik vermoed dat na de masten het 'touwwerk' zal starten?

    Jullie merken het...ik ben een beginnertje en heb meteen een vrij zwaar schip met een 3 master... lol

    Bijkomende vraag : gereedschap....welk gereedschap is onmisbaar?
    1. Ik merkte bvb bij het maken van de masten dat een hout draaibankje wel écht een enorme aanwinst zou zijn... maar in welke prijsklasse denken jullie dan? Iemand een goede suggestie? Ik zie er van 90 euro, zeer simpel...is dat voldoende? Tenslotte is het geen hardhout en zou het vooral zijn om sneller de juiste diameter te schuren... ik deed het tot nu met de hand....
    2. Ik zou iets willen hebben om de afwerking strak te verbeteren... een soort van slijpmolen waarbij ik andere koppen op kan plaatsen...afwisselend tussen polieren, schuren, afsteken... ook daar suggesties?
    3. Een goeie houtlijm dat ook bij onzorgvuldig aanbrengen geen sporen laat...
    4. Een set om tuigage te doen, ik zie het vaak online...is het een meerwaarde?
    5. Andere must haves?


    Nogmaals, ik lijk wel een superbeginner, wat het eigenlijk ook is.. aan dit schip ben ik ondertussen al 2 jaar aan het werken voor de romp.. het heeft me een eeuwigheid geduurd om de romp te planken, te vloeren, het dubbele dek te plaatsen en de 84 kanonnen en geschutspoorten een beetje vorm te geven.

    Ik dank iedere reactie alvast van harte...
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Draaibankje raad ik een proxxon db250 aan. En dan op marktplaats kopen, de meesten kopen daar en daar heb je hem voor rond de 100 euro. Je gebruikt hem niet vaak en dan is de nieuwprijs erg hoog.

    Een dremel met flexibele slang en boorstandaard. Idem proxxon. Is een mooie toon om te slijpen, boren, schuren en frezen.

    Lijmen bison D2 of D3 of als je budget wil pattex action
    Daar hebben ze ook bison seconde gel en een setje secondelijm van 3 voor iets van 80 cent

    Voor tuigage gebruik ik een klein schaartje nagelknipper, een rechte en kromme pincet, naalden en haaknaald. Meer heb je niet nodig.
    Een klempincet is ook handig erbij.

    Bankschroef kleine
    Tafelschuurmachine

    Dit gebruik ik voor de bouw, voor scratchbouw is een tafelzaag of lintzaag ook handig.
     
    driemast vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Maar zet eens een foto online dan weten we wat je aan het doen bent.
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Je naam is wel een beetje verwarrend omdat we hier al een prutsertje hebben zonder s
     
  16. driemast

    driemast

    Lid geworden:
    28 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    3211
    Ja, helaas heb ik het gemerkt... zou ik naam kunnen aanpassen?
     
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dat kan, heb ik recent gezien bij iemand anders, maar ik zou niet weten hoe, vraag het eens een moderator, via de meld-knop onder elk van je berichten
     
    driemast vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Helemaal onderaan deze pagina in de blauwebalk staat een knop contact opnemen. Even daar je vraag stellen
     
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Als beginner zou ik niet direct een houtdraaibankje als eerste noodzaak zien. Een schotel schuurmachine en een zaag- of figuurzaagtafel dan eerder.

    Met Proxxon kopen op marktplaats kan ik je aanraden voorzichtig te zijn, weet wat je koopt. Ze vragen vaak abnormale prijzen, tot zelfs 80% van de nieuwprijs voor een tweedehandsje.
    Daarnaast oppassen. Ik heb zelf een paar maal toch er naast gepakt. Tweedehands is vaak oud en heeft slijtage. Lagers zijn dan vaak een minder punt en er treed vervelende speling op.
    Maar ook dat is dan wel weer op te lossen als je zelf wat handiger bent.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. driemast

    driemast

    Lid geworden:
    28 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    3211

    Een figuurzaag heb ik. Maar nog niet veel gebruikt eigenlijk... 2de hands ben ik ook geen fan van... Ik koop liever iets minder maar wel kwaliteit... Een draaibankje 2de hands vind ik risky... Dat merkje dat boven gezegd werd kost een 150 euro...

    Waar ik momenteel precies meeste nood aan heb is een schuurmachine achtig iets en dat draaibankje...

    Foto's wil ik later wel delen, maar eerst even weer op gang komen van mijn werken...

    Ga een bestellingetje doen....
     

Deel Deze Pagina