Water in de band + balans vraag...

tijdje terug van MP een soort van Monster set wielen gekocht...
en doordat ik ze goed wilde schoonmaken, ben ik zo dom geweest om ze allemaal flink onder te dompellen in een sopje...

resultaat ik ben nu al 3dagen af en aan op de band aan t duw zodat er iet je (rechtopstaand) onderste gaten een straaltje/gutje water/sop uit komt

let op! dit herhaal ik steeds zodat t water verzameld op t laagste punt en dan de band snel induwen rondom en tegen de grond aan, levert goed resultaat..

maarja dus niet goed genoeg want t gaat steeds lastiger ivm minder water, maar de laatste hoeveelheid krijg ik dr niet uit :(

daar komt nog eens bij dat de meenemers er perfect uitzien maar wanneer ik ze op de vierkante alu meenemers zet, ik toch nog speling heb (wel minimaal) maar als ik de moer aan draai hou ik toch onbalans over...

zijn daar wat tips voor of kan ik deze set als verloren beschouwen?
want als ik ze op mn getunende vol alu monster zet, schud t hele ding wild alle kanten op als ik de achterwielen van de grond hou....

terwijl met de marder wielen en minimale afwijking daar nagenoeg geen last van hebben en al helemaal niet zo extreem dat je ervan schrikt en denkt hij ontploft zo of vliegt eraf :confused:

Dat geschut komt wss doordat de water aan 1 kant vd inlay zit. Maar kan je de band niet gewoon vd velg afhalen?

Banden zitten denk gelijmt, dus eraf halen lukt denk niet zo snel.
Denk dat je zo door moet gaan met het water eruit halen.
En het laatste zal wel verdampen.
En een tip: zet je auto nooit weg staand op de wielen zet de auto op een standaart of een blok hout met de wielen van de grond.anders deuken de banden erg ik en gaat de auto ook trillen.

Dat het met Marder banden veel minder is, is omdat die veel lichter zijn, en dus minder massa hebben en dus minder schudden.

Met een gaatjestang een aantal gaatjes knippen in het loopvlak van de band , ik doe altijd 4 gaatjes met het grootste gat van de tang voor mn 1/8 en grotere auto's.

Vocht en zand is dan nog maar zelden een probleem ;)
Hooguit als er nat zand in komt te zitten , maar zodra dat weer droog is rij je het ook weer zo uit de band.

Bij 1/5 of 1:6 gewoon het grootste gat op zo'n gatentang nemen , die knippen nog een beetje netjes.
Boren en dat soort dingen geeft alleen maar gerafelde gaten die er niet uitzien en het risico op inscheuren vergroten.

Had daar toen speciale boortjes voor ooit gekregen, nooit last van uitscheuren. Maar neem idd maar een gaten tang of een pons.

Het gaat alleen met boortjes die echt VLIJMscherp zijn...
De boortjes die je bij de Praxis , Gamma of zelfs betere DHZ zaak koopt zijn nooit zo scherp.

De snelste en netste manier is met de gatentang , vaak lukt dat zelfs nog met verlijmde banden.

Hoe maak je een net rond gat in een band die al gelijmd is?
Want dubbel vouwen wou bij mij namelijk niet goed.

PK verkoopt " speciale " banden boortjes, maar daar betaal je natuurlijk wel flink voor.

Ik doe het wel eens met een hete spijker, dan krijg je ook geen rafels.
Of is dat ook niet slim, om een andere reden?

Hoezo beide kanten ???

Als je de pons van de tang op de band zet knip je het gaatje gewoon op het kunstof van de velg zonder daar weer doorheen te gaan...

Ah, zo, daar had ik niet aan gedacht, dus je knipt niet in je foam?
Met beide kanten bedoelde in de binnen kant en buitenkant van de band, zonder dat deze op een velg zit.
Daarom had ik mijn band ook dubbel gevouwen, en dan proberen een half gat erin te maken met zo'n tang, dat als hem weer los laat het een rond gat word.
Hopelijk is het duidelijk, beetje lastig uit te leggen.

Maar jou manier werk niet met banden met een hoge sidewall?
Zoals Losi Super King pins en HPI Terra pins.

Als de banden al gelijmt zijn knip ik de foam gewoon mee , zand in je band/wiel is erger dan een knipje uit je foam ;)

Dubbelvouwen ???
Dat is met een gatentang helemaal niet nodig , gewoon de pons zoveel mogelijk in het midden van je loopvlak mikken en knippen maar... Zowel bij gelijmde als ongelijmde banden.

Ongelijmde banden knip je iets makkelijker in het midden van de band , maar zolang er maar ergens richting het midden een gat zit komt het vanzelf wel goed.

Sorry, het is lastig uit te leggen wat ik bedoel.
Wat ik bedoelde is voor een gelijmde band, maar dat werkte niet fijn.
Ik bedoelde niet met het loopvlak dubbelvouwen, maar in de breedte en dan even een stukje tegen elkaar houden, en dan een half gaatje knippen, zodat als je hem weer los laat een volledig gat hebt, maar dat werkt dus niet fijn.

Beschouw mijn post maar als niet gepost, brengt alleen maar verwarring :)

Back