water in motor

toen ik laatst met mijn Hobao Hyper st aan het rijden was, reed ik door een plas heen (het leek een klein plasje, dieper dan gedacht). maar midden in die plas viel het motortje uit. de uitlaat zat al deels onder water, en het luchtfilter was ook erg nat. dus waarschijnlijk is er water in de motor gekomen, voorheen liep hij redelijk, maar sinds er water in zit, is de zuiger niet in beweging te krijgen. ik heb er al wel wat after run ingedaan tegen corrosie. op internet is hier al zeer weinig over te vinden, wat moet ik nu doen? de motor uit elkaar halen en grondig schoonmaken? of kan ik hem beter direct weggooien? de motor was toch al bijna aan vervanging toe, maar het is al wat zonde als hij vroegtijdig afgedankt wordt. (ps. ik weet niet of het nuttig is, maar de motor is een mac28 )

Plug er uit, water er uit laten lopen (op z'n kop en aan de trekstarter trekken) en starten. Daarna als de motor even goed warm is geweest weer gewoon de WD40 of afterrun er in.

Het is alleen niet te hopen dat je een HydroLock hebt, dat houd in er de cilinder een compressie is geweest van water. Dit kan de drijfstang en andere zaken wel ernstige schade opleveren.
Maar eerst het bovenstaande doen.. dus plug er uit, leegtrekken en starten.

Hoe warm was je motor.
Als hij op temperatuur was en hij valt uit door water is meestal de zuigerstang zoals fuzzy al aangeeft kapot.
Want dan koelt hij zo enorm snel af dan trekt alles krom.

ik was net ongeveer 5 minuten aan het rijden denk ik, de motor was al wel redelijk warm in ieder geval. Maar aangezien er bijna geen beweging in de zuiger is te krijgen, zou het best kunnen zijn dat er het een en ander verbogen is. de motor dan maar uit elkaar halen denk ik?

als hij vast staat niet door starten maar openmaken
de mijne stond pas ook vast wel door een andere oorzaak maar toen ik hem openmaakte zag ik dat me zuiger geklapt was en als je doorstart kan je nog meer slopen dan dat er al kapot is

Ik heb het motortje uit elkaar gehaald en het een en ander schoongemaakt, en hij doet het weer! In ieder geval bedankt voor de tips

Laatst bewerkt:
Back