water inlaat voor speedboot

Hallo Kuperus,

De MHZ oplossing werkt, maar de haakse bocht heeft nogal wat weerstand, als je slangen in de boot hoog liggen (boven de waterlijn) dan is de watertoevoer niet betrouwbaar, tenzij je de boot eerst even op snelheid brengt om het koelsysteem vol te jagen.
Ik heb het nu over een elektroaandrijving, bij een verbrandingsmotor (benzine) met een membraam koelwaterpompje aan de motor is dit geen punt.

Eleganter is een drukloos systeem, waarbij de inlaat én de uitlaat onder de boot zitten, door de onderdruk heb je altijd koelwater, zoiets:

full

In de boot:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
das wel heeel gelikt... alleen nadeel hiervan lijkt me dat je niet op afstand kan controleren of je koeling hebt...

de haakse overgang leek me ook beetje veel van het goede... al is een normaal buisje met 45 graden afgeslepen onderkant natuurlijk ook een 90 graden bocht...

das wel heeel gelikt... alleen nadeel hiervan lijkt me dat je niet op afstand kan controleren of je koeling hebt...
Dat hoeft ook niet, als je de boel op deze manier inbouwt en de leidingen in de boot laag houdt, heb je altijd koelwater.

Groeten, Jan.

ik heb een waterpickup in mijn roer en een uitlaat achter de boot
en ik zie er ook geen water uit komen, en ook dat kan verstopt raken zelfs makelijker
als de manier die Jan beschrijft

ik zou de uitgang van m`n water iig iets omhoog laten wijzen oid zodat je koeling kan blijven zien... bij m`n vorige boot spoot het net onder de stootrand naar de zijkant, was een behoorlijke straal :)

btw zijn er ook onder-roeren (dus niet die metalen achter de boot, maar zoals bijv onder "wiesel" met waterpickup? vind het nl erg mooi & handig weggewerkt...

je ziet ook niet of er iets je inlaat blokkeert... kan altijd troep in het water drijven...
Dan heb ik de laatste tien jaar altijd mazzel gehad, óf heel schoon vaarwater...

Het is een hardnekkig misverstand dat je een varende 'fontein' moet hebben voor een adequate koeling.
Als er water door het systeem loopt, wordt er gekoeld, als het een fontein is, heeft het water amper tijd om warmte op te nemen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
het gaat me niet om een fontein te creeren :).. maar vooral om zeker weten dat je koeling hebt... ik voer veel in Friesland bij sneek in de buurt, en er dreef daar altijd wel maaigras of iets dergelijks door het water... wat ook prompt achter je roer bleef hangen of achter je waterinlaat...

Het is een hardnekkig misverstand dat je een varende 'fontein' moet hebben voor een adequate koeling.
Als er water door het systeem loopt, wordt er gekoeld, als het een fontein is, heeft het water amper tijd om warmte op te nemen.

Groeten, Jan.

Die eerste zin is volkomen correct!
Die tweede zin echter volledig onjuist!
Water neemt warmte op, of het nu hard stroomt of niet, water heeft geen tijd nodig om warmte op te nemen. Water heeft een soortelijke wamte ofwel joule/kilo, en daarin zit geen factor tijd. De factor tijd zit hooguit in het weg te koelen vermogen: Watt=Joule/sec, daar zit de factor tijd....

Water neemt maar om een reden warmte op, of het nu stroomt of niet: Temperatuurverschil tusen koelwater en het te koelen object! Het te koelen object word opgewarmd met een bepaald vermogen (watt of Joule/sec). Hoe harder water stroomt, hoe minder joules er per gram water beschikbaar zijn, en dus hoe kleiner de temeratuurstijging van het water in het koelcircuit. De snelheid van warmte overdracht is afhankelijk van het temperatuurverschil, en omgekeerd geld ook dat het temperatuurverschil afhankelijk is van de snelheid van warmteoverdracht. Aangezien het weg te koelen vermogen gelijk blijft, zal het temperatuurverschil tussen water en te koelen object gelijk blijven, en omdat het water door de grotere stromingssnelheid een kleinere temperatuurstijging heeft, zal het te koelen object ook een lagere temperatuur moeten aannemen.

Of het zinvol is om (heel) veel water door je koelcircuit te sturen is een heel ander verhaal, want water heeft een afschuwelijk hoge soortelijke warmte, en je hebt er dus maar relatief weinig van nodig voor een afdoende koeling. Dat is wat anders dan dat een koeling alleen effectief is als het water langzaam stroomt

Groet, Bert

Goed uitgelegd, bedankt Bert!

Zo had ik het ook bedoeld (lage flow koelt voldoende), maar ik heb het wat ongelukkig verwoord...

Groeten, Jan.

Hoi,
Het kan gunstig zijn om de afvoerbuis een grotere diameter te geven , is gunstiger daar het opgewarmde water een groter specifiek volume heeft, zodoende voorkom je een ongewenste drukopbouw in het circuit en een eventuele verstopping, als vuil er in kan , kan het er zeker uit door de grotere doorsnede. Wellicht is dit iets?
M.vr.grt., Max

Hallo Max,

Zeker is dit iets, zeker als je grotere lengtes buis in de boot hebt en de uitlaat in de zijkant (of de uitlaat bij een verbrander).

Bij mijn boten is de slanglengte van het laatst te koelen onderdeel, de motor, naar buiten toe in de zijkant maar een centimeter of vijf, dus daar zal nauwelijks druk opbouwen.

In het drukloze systeem op de foto's zorgt de zuiging van de uitlaat ervoor, dat er geen druk opbouw plaatsvindt.

Groeten, Jan.

Back