water raket door plastic buis (was eerst karton)

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door want a plane, 13 feb 2006.

  1. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Als je er ook plaatjes bij wilt, ga dan even naar de site van de DRRA.
    KLIK HIER

    Ga dan naar Wat&Hoe, links in het scherm.
    Klik dan op het logo met de zwart/witte rondjes (symbolen Drukpunt/Zwaartepunt). Daar zul je alle uitleg nogmaals vinden, maar dan met leuke en overzichtelijke plaatjes.

    Veel succes

    Bas
     
  2. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
  3. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    wat is er niet gelukt aan het maken van die ringvin? Misschien kan een van ons wel een tip geven om het wel te laten lukken
     
  4. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    nou ik heb geen ring die erin pas want die kartonnen buis als ik daar een ring vanaf haal dan is hij net te groot.
     
  5. Mario88

    Mario88

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn -> Zuid Holland -> Nederlan
    hoi

    meestal ben ik meer in modelschepen geïnteresseerd
    maar omdat we een tijdje geleden met school ook een waterraket gingen bouwen ben ik hier toch maar even gaan kijken
    zelf zat ik gelukkig een groepje met iemand die wel goed met metaal was :D :D :p

    onze lanceerplatform was dan ook bijna helemaal uit staal en er zat een luchtklep op die, na dat de druk in de fles ongeveer 7 a 8 bar was, pneumatische cilinder terug trok die de raket ongeveer tot een hoogt van 200 a 250 meter lanceerde 8O :D :p

    het resultaat was mooi :D :D en de bodem van de fles lag er uit :? 8O :p

    ik heb wel er wel foto's van die ik hier niet kan plaatsen omdat ze te groot zijn of zo :? :( , als je geïnteresseerd bent stuur je maar een mailtje of een pb-tje
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.972
    Locatie:
    Rottevalle
    gewoon een fles stuk snijden, dan heb je ringen die net zo groot zijn als je raket.

    snel klaar en goedkoop.
     
  7. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    En om de ring aan je raket te maken kun je 3 of 4 oude spaken gebruiken. Als je langs de locale fietsenmaker gaat heeft hij er misschien nog wel een paar oude voor je die je zo mee kan nemen. En anders heeft hij zeker nieuwe, die zijn ook niet zo duur.

    Je plakt dan de bovenkant van de spaken aan je raket met wat duktape en vervolgens de ring die je van een andere fles hebt gesneden aan de onderkant van de spaken. Dan zou het niet zo snel meer los moeten gaan.
    Extra voordeel is ook dat deze vin dan gelijk de klap van de landing op kan vangen als hij er op landt. Daardoor blijft de nek van je fles/raket beter :wink:
     
  8. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    :arrow: Wees aub voorzichtig met metaal (spaken) in een raket. Dit kan voor zeer ersntige verwondingen leiden!!!

    :arrow: Gebruik liever kunststof staafjes die je gewoon bij de modelbouwwinkel kunt kopen. Of mooie carbonvliegerstokjes.
     
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

  10. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Kijk dat ziet er goed uit :thumbsup:

    Als je de Tie-wraps (en O-ring) hoger plaatst kun je ook gebruik maken van raketten met een ringvin onderaan.

    Ga zo door!!!

    Kom je een keer lanceren op een DRRA lanceerdag?
    Zie http://www.drra.nl en klik op activiteiten.

    Groet,
    Bas
     
  11. BigBoat

    BigBoat Guest

    Ik heb losse lanceerpijpen voor die tweede installatie, dus alles is *afschietbaar*.....zelfs 3 traps flessen 8)
     
  12. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Je hebt gelijk over metaal in raketten. Daar had ik even niet bij stil gestaan :oops: .
    Carbon fiber stokjes zijn inderdaad ook makkelijk te krijgen en net zo sterk
     
  13. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    heej,
    na een weekje vakantie moest dan tog een goede lancering komen en dat is gelukt een filmpje onderaan op mijn site:
    www.putfile.com/RC-FISHER die gene die naast die buis zit dat en ben ik ik trek de pin eruit bij iets van 5-6 bar, ik hoop dat het wat is.

    groetjes,
     
  14. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    De lancering ziet er goed uit. Er wordt een mooie hoogte behaald. Zoals al eerder beschreven, met vinnen kom je makkelijk 2x zo hoog.

    Alleen wil ik je 1 tip geven.
    Probeer de afstand tot je raket zo groot mogelijk te maken. Je zit er nu direct naast en dat blijft gevaarlijk. Vooral als hij klapt.
    Je schrijft dat je de pin erui trekt, dit kun je dus ook mbv een touwtje doen. Neem gewoon een aantal meters touw en doe het vanaf een afstand (wel zorgen dat je lanceerinstallatie vast staat aan de grond (bv. haringen).
    De volgende stap is dan om ook degene die pompt op een grotere afstand te krijgen (hogedrukslang).

    Aangezien je (nog) geen parachute gebruikt, zal je fles iedere keer als hij de grond raakt ligt beschadigen. Ook het steeds op druk brengen van je raket geeft verlies aan stevigheid.
    De kans wordt dus steeds groter dat je fles een keer voortijdig klapt, en dan wil jij er niet zo vlak naast zitten.

    Verder ben je erg op de goede weg. Ga zo door!!!!

    Als je een mooie stabiele raket hebt, met parachute, nodig ik je uit om een keer te komen lanceren op een DRRA lanceerdag.

    Groet,
    Bas
     

Deel Deze Pagina