wateraanzuig blusinstallatie.

goedenmiddag allen.

hierbij even een vraag wat betreft blusinstallaties.
hoe hebben jullie het aanzuigpunt gemaakt en waar zit die in het schip waar het water het schip binnen komt.

wat voor pomp hebben jullie gebruikt en hoever spuit die ongeveer.
foto's erbij is makkelijk. voor de info.

alvast bedankt.

groet, harm-jan

Ik heb een rooster in de bodem gemaakt van 3x3 cm. Ik heb het rooster afschroefbaar gemaakt met hoek schroefjes zodat ik er een netje van een aquarium schoepnetje tussen kan schroeven/ vervangen. Ik gebruik een 12V brandstofpompje, het merk ben ik even kwijt, maar het is een gerenomeerd merk. Ik kom 3m ver. Ik ben aan het experimenteren met een hoge druk spuit van 50Bar. Ik heb een ventiel en een drukvaatje. Dat vaatje wil ik vullen met water. De co2 komt van bovenaf in het vat en de spuit word op de onderkant anagesloten. Ik hoop op 20 tot 30m.

wateraanzuig blusinstallatie

Hallo Harm-Jan,
Ik heb op mijn Coast Gard boot twee bluskanonnen geplaatst.
Omdat mijn boot eerst uitgevoerd was met een watergekoelde brandstofmotor, heb ik de daarvoor bedoelde water in- en uitlaat aangebracht. Dit zijn standaard onderdelen van Graupner/Robbe.
Nu de boot elektrisch is, heb ik de inlaat, die midden onderin de romp zit, gehandhaafd. Samen met een 12V pompje spuiten de kanonnen nu zo'n 4m. ver.

Ik heb een rooster in de bodem gemaakt van 3x3 cm. Ik heb het rooster afschroefbaar gemaakt met hoek schroefjes zodat ik er een netje van een aquarium schoepnetje tussen kan schroeven/ vervangen. Ik gebruik een 12V brandstofpompje, het merk ben ik even kwijt, maar het is een gerenomeerd merk. Ik kom 3m ver. Ik ben aan het experimenteren met een hoge druk spuit van 50Bar. Ik heb een ventiel en een drukvaatje. Dat vaatje wil ik vullen met water. De co2 komt van bovenaf in het vat en de spuit word op de onderkant anagesloten. Ik hoop op 20 tot 30m.

Die tip van het netje of iets van een zeefje voor de aanzuigopening kan ik helemaal onderschrijven. Voorkomt dat je rommel aanzuigt en of je pomp sloopt, of je bluskanon verstopt raakt. Ik heb een stukje van een kunststof thee-zeefje tegen de romp geplakt, werkt ook prima.

Waarom zo moeilijk?
Koop een brandstof-filtertje voor een modelauto.
aluminium-brandstoffilter.jpg

Eén helft aan de buitenkant, het stukje wat uitsteekt afdremelen en aan de binnenkant heb je meteen een aansluiting voor je slang. Binnenin zit een zeer fijnmazig filter wat alle troep uit je pomp houdt.
Niks lijmen; je boort een gat in je romp en draait het ding erop. Een rubberring maakt het geheel waterdicht.
Is het debiet te klein? Je kan 'm nog een beetje uitboren.
Werkt bij mij als inlaatopening voor bluskanons, maar ook als filter voor een lenspomp in een zeilboot.

Baggeraar is er ok weer

Ja en?

Is het mijn schuld dat jij zoiets post soms?

Ik heb al aardig wat filters in mijn leven gezien.
Daar kan ik me niet bij voorstellen dat ik die zou kunnen gebruiken.
Die waar Roel mee komt zijn wel heel erg geschikt voor plaatsing in de huid.
En dat is waar de TS om vroeg.

Je kan ook een zeefje als hieronder op de huid plakken.
01172.gif

en dan aan de binnenkant op de romp een trechter monteren.

Nu jij weer met een idee in plaats van een loze kreet.

vriendelijke groet Harm

Back