Waterbak maken.

• Topicstarter Topicstarter yorick--1
  • Startdatum Startdatum
Y

yorick--1

Guest
Hoi allemaal,

Ik was laatst op zo n opendag voor rc boten die voeren in zo'n waterbak.
Het lijkt me wel wat om zo iets te willen gaan bouwen. Maar ik heb een vraag? Hoe maak je nou zo'n waterbak? want het moet natuurlijk wel waterdicht zijn. en ik denk dat je ook bepaalde materialen neit voor kan gebruiken. De waterbak moet ook vrij diep zijn omdat ik een RC Laser heb:P het lijkt me wel grappig om daar match races in te houden dus vandaar. :)

alvast bedankt!
Yorick

Beste yorick, denk goed na waar je aan begint. Bij een waterbak van 5 x 10 m en 50 cm waterhoogte zit je met een gewicht van 25 ton = 25.000 kg. Zo een waterbak kan je dus niet overal opzetten. Als een wand het begeeft zit je met een tsunami. Dus bij je volgende bezoek op zo'n open botendag kijk je maar eens welke voorzorgen die mensen genomen hebben om de wanden te versterken en om ze op hun plaats te houden. Stel daar dan maar eens een paar vragen over de beveiliging en de versterkingen. Daarbij komt dat het een paar uren kan duren voor je bak vol is. Hetzelfde geldt om de bak leeg te maken en daar heb je dan een paar sterke waterpompen voor nodig of ga je hiervoor steeds naar de brandweer bellen. Daarbij zoveel water mag je niet overal zo maar laten weglopen. En hoe ga je deze waterbak transporteren?
Ik wil je geen schrik aanjagen, maar denk er eerst eens goed over na. In onze club hebben we zo'n waterbak en voor het transport hebben we een aanhangwagen nodig. En voor het legen gebruiken we vier waterpompen met een debiet van meer dan 12 kubieke meter per uur.
Groetjes, Jos

5 op 10 meter, met 50 cm diepte.. Kan je dan niet beter een bovengronds zwembad kopen en maar voor de helft vullen??

Zo'n zwembad, 5 op 10, moet je hebben voor 1000 euro zeker??

En je bent zeker dat het gewicht / de druk op de wanden geen kwaad kan.

Beste Dave, als je met een bovengronds zwembad zo een bovenmaatse plastic badkuip in gedachten hebt, dan is mijn vraag; "Hoe wil je dat dan vervoeren?" Als je een opblaasbaar exemplaar in gedachten hebt, dan vraag ik me af hoe je wil voorkomen dat de scheepsschroeven in de kortste tijd de zijkanten open ritsen ( die dingen zijn nogal scherp ), hoe dikwandig je bad ook mag zijn en als de lucht ontsnapt, zelfs in een maar half gevuld bad, dan zit je met de hoger vermelde tsunami.
Groetjes, Jos

Ik kan wat Jos hier allemaal beschrijft en schrijft alleen maar beamen.

Het bad dat hij beschrijft is een dikke bach (afdekzeil).
Die ziet soms af met de schroeven, al zijn de meeste van plastick.
Daarbij heb je boten waarvan de boeg niet rond zijn, maar een scherpe punt. Nu als die bij
opblaaszwembad de wand doorprikt heb je gegarendeerd een tsunamie.

Het bad dat hier beschreven wordt duurt zeker al een paar uur om die te vullen met de brandslang. Het leegmaken is niet overdreven. Dit duurt zo ongeveer een 3 tal tot 4 tal uren vooraleer die volledig opgeplooid is. Dit doen we niet met een paar man. Hier heb je een deel mensen voor nodig.

Ik zou zeggen, dank heel goed na voor je zo aan iets bezint.

Groetjes
Carlo

graaf gewoon een gat van 5x10m in de tuin, en bekleed de wanden met vijverplastiek.
Het transport is in dit geval natuurlijk wel een tikje moeilijker

De aanvulling van Carlo is volledig correct. Voor de lezer die een discrepantie ziet tussen 4 waterpompen van 12 kubieke meter per uur en enkele uren opruimen. Het waterbekken in de club is 12 m x 9 m. Het opruimen van de spanijzers en verbindingsriemen, en het losschroeven van de bouten die de dikke houten panelen bijeen houden vraagt ook de nodige tijd. En tenslotte het dekzeil ( uit de agrarische sector ) weegt een paar honderd kilo, dat plooi je ook niet even op met twee man. Daar zijn meer handen voor nodig.

Beste Dave, als je met een bovengronds zwembad zo een bovenmaatse plastic badkuip in gedachten hebt, dan is mijn vraag; "Hoe wil je dat dan vervoeren?" Als je een opblaasbaar exemplaar in gedachten hebt, dan vraag ik me af hoe je wil voorkomen dat de scheepsschroeven in de kortste tijd de zijkanten open ritsen ( die dingen zijn nogal scherp ), hoe dikwandig je bad ook mag zijn en als de lucht ontsnapt, zelfs in een maar half gevuld bad, dan zit je met de hoger vermelde tsunami.
Groetjes, Jos

Geen opblaasbaar.. Je hebt ook een "lattenconstructie". Latjes aan elkaar klikken, en dan het zeil erin. Je weet wel.. Het probleem met de schroef/boeg is idd een struikelpunt.. Mss houten platen in het water of over de rand?

Het is maar een idee om een "goedkoop" alternatief te hebben voor zo een bak he..

En ja het vervoer.. Zo een zwembad kan je wel vervoeren in een middelgrote aanhangwagen.

En het gaat hier niet om het vullen/vervoer. De TS vraagt raad om een bak om in te racen. Ik zie toch nergens iets over vervoer/vullen... :rolleyes:

Yorick, kijk even hier:
kapaza.be > Tuin > Zwembaden en Spa's > Aangeboden: Zwembad splinternieuw
10 x 5 meter. 900 euro. Nieuwprijs 1800.

Ik zou het zo doen. Zo'n grote hoeveelheid water zorgt idd voor een grote druk. Een bestaand zwembad is de makkelijke weg uit. Voor 900 euro heb je zelf geen bak van die grootte die aan de druk weerstaat.
En de boeg/schroef.. Mja, inventief zijn of zo? Dikke plastic over de randen leggen, of houten balken aan de binnenkant rondom de randen?

Mss dat een betonnen constructie in de grond goedkoper is? :p

Yorick, ook ik wil je niet ontmoedigen, maar zo'n ding vervoeren, opzetten en afbreken daar heb je een aantal mensen voor nodig. Even een beschrijving van het opzetten, vullen en opruimen van de vaarbak van "Vaargroep Flevoland":

Vervoer:
Een forse aanhangwagen achter een personenauto.

Beschrijving en toebehoren:
Waterbak van 7 x 8 meter, randen van 45 cm hoog.
Wordt gevuld tot 10 cm onder de rand. Hoeveelheid water: 7 x 8 x 0,35 m = 19,6 kubieke meter water (= 19 ton).
Randen zijn schotten van 1,5 meter lang, gekoppeld door klemsluitingen.
Onder het zeil lopen 9 spanbanden door die de schotten bijeen houden.
Het zeil bestaat uit zeer dik landbouwplastic, voorzien van ringen aan alle kanten. Ligt het zeil in de bak, worden de ringen doorregen met touw, wat om de gehele bak loopt.

Vullen:
Dit geschiedt (met toestemming van de plaatselijke brandweer) via een brandkraan. Daarvoor hebben we een standpijp met koppelstukken en brandslang. (Gekregen van Brandweer Dronten)
Opzetten van de bak duurt (met geroutineerde leden) ongeveer een halfuur.
Vullen met de standpijp en twee slangen ongeveer 2 uur.

Het legen:
Hiervoor hebben we een electrische dompelpomp. Die moet ruim een uur voor het daadwerkelijke opruimen al gaan draaien en pompt het water naar een put.
Als de bak vrijwel leeg is, wordt één schot weggehaald en het water (gecontroleerd door de leden) loopt dan vrij weg. Zelfs dan sta je nog versteld hoeveel water een 'bodempje' van 10 cm is...

Het opruimen van het geheel duurt ter plekke een half uur.
Daarna moet het naar het clubhuis getransporteerd worden, het zeil moet te drogen gelegd worden en schoongemaakt, en uiteindelijk moet het hele handeltje netjes opgeborgen worden.
Als dat klaar is, ben je goed moe.

Het is ideaal, zo'n waterbak, want bij je kan bij evenementen, beurzen enz je hobby uitdragen. Maar je moet met een aantal mensen zijn; in je eentje lukt dat niet.
Bovendien: stel dat er iets misgaat en de bak breekt of scheurt, dan heb je 19 ton water die in één keer vrij komt. Dat resulteert vaak in behoorlijke schade in de nabije omgeving. Moet je dus (als club) voor verzekerd zijn, anders heb je een financieel probleem...

Back