Waterbestendige lak

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door reinaart, 7 okt 2014.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik vraag me af welke lak je het best kunt gebruiken om het schilderwerk op je plastic model tegen het water te beschermen. Heb zelf een spuitbus Humbrol mat gebruikt voor mijn Italeri PT boat (geschilderd met WEM verf). De Humbrol matte lak lijkt me watervast maar ik heb een hekel aan het gebruiken van spuitbussen, bij mij leidt dit steevast tot zakkers die ik er dan later weer uit moet schuren :(. Liever zou ik dan ook lak gebruiken die ik met mijn airbrush kan spuiten. Voor mijn statische modellen en voor afwerking van decals gebruik ik Pledge maar ik heb gemerkt dat dit spul niet bestand is tegen langdurige blootstelling aan water. Ik ben huiverig om Humbrol mat uit de kleine verfbusjes te gebruiken omdat dit soms tot een witte waas kan leiden. Is de Revell lak (glans/mat) wellicht een betere optie? Ook vraag ik me af of de Humbrol/Revell lak ook over acrylverf kan worden gespoten. Ik gebruik voor statische modellen altijd acrylverf en mijn recente ervaringen met de eerder genoemde WEM verf zijn niet onverdeeld positief.

    Arjan
     
  2. Heli tom

    Heli tom

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Apeldoorn
    Vallejo Premium Acryl Vernis mat geeft geen witte waas en wordt gebruikt voor buitenzijde modelschepen die RC zijn en dus varen.
    Wel dezelfde premium lak gebruiken , is onverdund spuitbaar met airbrush.
    Succes,
    Tom
     
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Tom, ik zal die lak eens proberen. Ik ken wel Vallejo Acrylic Polyurethane surface primer en ik weet dat dat spul na droging inderdaad volstrekt watervast is dus dan zal de vernis dat ook wel zijn. Het primer spul is vind ik overigens moeilijk onverdund te spuiten (zou volgens de leveranciers ook onverdund moeten kunnen) en de airbrush raakt erg snel verstopt. Ik hoop dat de lak variant wat makkelijker te spuiten is. Ik heb overigens gisteren alvast Model Master lak (glans en mat) besteld, iemand die daar ervaring mee heeft? Verder weet ik dat Humbrol ook gloss en matt cote in flesjes levert (inhoud 28 ml, dus het dubbele volume van de bekende metalen busjes). Volgens internet zijn die flesjes alleen in Dordrecht te krijgen. Ik heb jaren geleden hiervan de gloss variant gehad en ik meen me te herinneren dat het erg lang duurde voor het spul opdroogde en uithardde. Ik denk dat de samenstelling van deze lak toch wat anders is dan die van de lak in de kleine 14 ml busjes.

    Groet,

    Arjan
     
  4. Heli tom

    Heli tom

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Apeldoorn
    Arjan,
    Voor de primer gebruik ik ook onverdund.
    Naald 3.5 druk 2 atm.
    Gaat prima, daar kun je ook de vernis mee spuiten.
    succes , Tom
     

Deel Deze Pagina