Waterboot "Viking"

Mooi Mark. Met die laatste laag epoxy proberen het profiel van het doek in te bedden?
Ik zie dat we de zelfde leverancier hebben, gezien de woonplaatsen niet zo gek natuurlijk. Waar komt het zwart ineens vandaan?

Groet,

Ad
 
Hoi Ad,

Dat zwarte is een pigment wat je toevoegt aan het mengsel voordat je het gaat bewerken.

Volgens mij is dit ook van Polyservice.nl, maar dat weet ik niet zeker.
Dit spul is niet van mij ;)

Op de foto is de eerste laag te zien.
De tweede laag was al gladder.

Groetjes, Mark
 
Los van de plank!

Gisteren de romp losgezaagd van de plank.
Alles blijft netjes in model en is verrassend licht in gewicht.

Maar we kunnen in ieder geval zeggen dat deze missie goed volbracht is.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Op naar de volgende uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt heren voor de lovende reacties!

@ Brecht: Als jij er vertrouwen in blijf houden.. dan blijf ik doorbouwen he!

@ Thijs: Het balsahout wat ik hier gebruikt heb is 15 mm dik. En er zijn twee lagen gebruikt om de kop te vormen.
En voor de romp heb ik Abachihout gebruikt. Als je dit goed nat maakt, en daarna in de vorm legt dat het moet worden, dan breekt het nagenoeg niet. Hooguit een paar splinters die loskomen, maar die schuur je naderhand weg.



Weer even wat nieuws van deze werf.

De romp is inmiddels losgemaakt van de plank. Zij is bekleed met een laag 80 grams keeperdoek, en daarna 3 keer in de epoxy met zwarte kleurstof gesmeerd.

Dit is nu uitgehard tot een harde lag, waar eigenlijk niks mee gebeuren kan.
Er zaten nog wat oneffenheden in de romp, die heb ik er uit gehaald, en moeten alleen nog even opnieuw gevuld worden.


Uploaded with ImageShack.us

De romp is zelf ook geschuurd, en kan straks mooi geplamuurd worden.


Uploaded with ImageShack.us


Nadat de grove stukken hout en doek weggesneden zijn zag het er zo dus uit:



Uploaded with ImageShack.us


Dit even afgeschuurd met het machine tot het wat aanvaardbaarder werd:



Uploaded with ImageShack.us


En daarna kwam er weer een tenenkrommend karwei, al het opgeplakte papier moest er af.
Anders zit daarachter nog geen hars. Dus met een mesje alles netjes eraf gepulkt.
En , ook alle tussenschoortjes er meteen tussenuit gezaagd met een ijzerzaagblaadje.



Uploaded with ImageShack.us


En toen dat karweitje klaar was... de binnenkant , dus al het kale houtwerk voorzien van de eerste laag P.U. hars. En dat ligt nu lekker te drogen.



Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us


Tot zover even mijn bouwactiviteiten.
Nu even nadenken over de volgende stap, het aanbrengen van een randje onder het dek, zodat ik het dek wat meer "vlees" kan geven om te lijmen.
 
het aanbrengen van een randje onder het dek, zodat ik het dek wat meer "vlees" kan geven om te lijmen.

Stukjes vierkant tussen de spanten tegen de huid plakken, daarna de zeeg erin schuren.
Dan heb je een randje tegen de huid waarop je het dek kan plakken.
(Ik heb voor dit soort naden bij de onderlosser hetzelfde gedaan)
 
Even een vraag aan de ervaren modelbouwers...

Wat kan ik het beste plaatsen tussen motor en schroefas,een enkele of een dubbele kruiskoppeling?
 
Wat kan ik het beste plaatsen tussen motor en schroefas,een enkele of een dubbele kruiskoppeling?

Een dubbele heft alle eventuele uitlijningsfouten op. Bij een enkele is dat niet het geval, en kan het nog steeds wringen.
Als je er ruimte voor hebt zou ik voor een dubbele gaan. Opletten met uitlijnen van de twee koppelingen!!!

260px-Cardan-joint_spline-shaft_topview_transparent_animated.gif


Groet,

Ad
 
Hoi Ad, ik heb een iets andere koppeling als jouw plaatje.Maar dat zal niet zoveel uitmaken denk ik?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opletten met uitlijnen van de twee koppelingen!!!

Nou nou, je doet net of dat het vreselijk belangrijk is.
Misschien dat het bij heel veel vermogen en hoge toerentallen gaat uitmaken, maar in een modelbootje kan het geen kwaad hoor.
(bij mij zit hij ook 60° verdraaid, zag ik toen alles alweer vast zat en er zijn nadien heel wat uurtjes mee gevaren)
 
Nou nou, je doet net of dat het vreselijk belangrijk is.

Nee, ik bedoel dat de twee kruiskoppeliingen spiegelsymmetrisch aangebracht moeten worden, ik had beter "ten opzichte van elkaar gemonteerd" kunnen schrijven. Dat is wel belangrijk voor de correcte werking.

Groet,

Ad
 
Dat weet ik Ad dat je dat bedoelt, ik heb daar elders ook over gelezen.

Ik heb het alleen zelf nog niet gevoeld dat er nare bewegingen inzitten als ze "verkeerd" zitten.
 
Hoi Ad, ik heb een iets andere koppeling als jouw plaatje.Maar dat zal niet zoveel uitmaken denk ik?

Nee, die bovenste is dus een cardan en zou moeten voldoen. In het groot zie je liever die met een tussenas, maar hier voldoet deze wel. Het is afwachten of deze kunststof uitvoering sterk genoeg is, maar het is een kleine boot dus ik verwacht dat het wel zal lukken.

Groet,

Ad
 
Back
Top