Waterboot "Viking"

Zo hallo,

Opeens staat daar een casco, en netjes gedaan!
Je kop van balsa hout maken heb ik ook ervaring mee. Ideaal om te vormen. Uiteindelijk als je het behandeld merk je niks meer van de zachtheid

De beckerroeren die ik onder mijn smit lloyd heb zitten(ook die schaal) zijn ong. 5 cm hoog, en 4 cm lang, waarbij het achterste deel dat extra draait ong 1 cm is.
Het is wel de plastic versie, weet zo niet welk merk het is.

VrGr,

Theo

Dank jongens, voor de compimenten.

@Theo;

Bedankt! Maar zoveel plaats heb ik niet achterop.
Ik heb maar 2.5 cm ongeveer voor het roer dus waarschijnlijk zit een beckerroer er niet in voor me.
Word het waarschijnlijk toch een gewoon plaatroertje.

@Paul;

Hopelijk vaart ze al wel tegen die tijd.

De beckerroeren die ik onder mijn smit lloyd heb zitten(ook die schaal) zijn ong. 5 cm hoog, en 4 cm lang, waarbij het achterste deel dat extra draait ong 1 cm is.
Het is wel de plastic versie, weet zo niet welk merk het is.

VrGr,

Theo
Rood plastic? Dan gok ik op marx.

Het beckerroer is bij deze geschrapt van het lijstje. Simpelweg om de doodeenvoudige reden dat ze niet meer gemaakt zouden worden volgens een medewerker van Quartel en dat het gewoon niet gaat passen. En zelfbouw is geen optie omdat ik daar geen gereedschap en kunde voor heb. Jammer. maar goed, we hebben een prachtig passend roertje ervoor in de plaats.

Uploaded with ImageShack.us

En de balsablokken die ik gemaakt had zijn inmiddels verlijmd met de romp.
Vanmiddag even langs de bouwmarkt gereden voor een rasp,want die had ik nog niet.
Bij thuiskomst gelijk even geprobeerd, eerst een stuk met de rasp gevijld en daarna met een schuurpapier op stok in vorm geschuurd.

Uploaded with ImageShack.ushttp://imageshack.us/photo/my-images/203/o05s.jpg/

Echt gaaf al zeg ik het zelf.

Laatst bewerkt:
Net schuurwerk hoor.

Het roertje is mooi maar flink aan de prijs.
Als je echter de arbeid meerekent valt het wel weer mee. Qua materiaal zit er al snel een 15 euro in.
Dan is de arbeid a 42 euro wel te overzien.

Het beckerroer is bij deze geschrapt van het lijstje. Simpelweg om de doodeenvoudige reden dat ze niet meer gemaakt zouden worden volgens een medewerker van Quartel en dat het gewoon niet gaat passen. En zelfbouw is geen optie omdat ik daar geen gereedschap en kunde voor heb.

Hoezo? Je hebt toch wel een ijzerzaagje, kniptangetje en wat plasticlijm?
Beckerroeren maken is niet zo heeeel lastig hoor, althans niet als je e.e.a. een beetje versimpelt:
full

Goed, deze zijn wel iets groter dan die van jou maar ik denk dat ik het zo klein ook nog wel voor elkaar zou krijgen, met een beetje meer geduld. Misschien zelfs wel volledig in messing ook.
Maar als jij het niet ziet zitten om zelf te bouwen moet je het vooral laten, de boot ziet er ook prima uit zónder beckerroer.
Goed bezig!

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, tijd voor een nieuwe update:

De kop heeft zijn vorm gekregen en dit ging eigenlijk ontzettend goed:

De schroefas zit in de scheg, en zit gelijmd met twee componenten epoxy.

En omdat ik geen zin had om weer een stellage te bouwen om het gat te boren voor het roer heb ik deze even uit de losse hand geboord.

Daarna twee losse blokjes gemaakt voor de kont, en deze in vorm gezaagd.

En daarna aan de spanten gelijmd.

Deze vervolgens in de vorm geschuurd van de kont.
En meteen het gat voor het roer verder geboord.

En zoals bij de echte Viking ook een klein schegje gemaakt, weliswaar niet zoals op de foto, maar iets kleiner.

En het randje wat aan de kop zit ook verlijmd en in vorm geschuurd.

En als het roertje en het schroefje er los inzit, dan ziet het er al zo uit:

Volgende stap, de romp buitenkant in de PU hars zetten.

Beckerroer

Owja..

Ik ben nog op zoek naar de afmetingen van een Becker-roer van messing op de schaal 1:50.
Een kunststof versie is ook goed hoor.

Er zijn een aantal aanbieders van deze roeren, maar geen van allen geven mij antwoord m.b.t. de afmetingen zoals roerbladhoogte en breedte etc.

Iemand die zo'n ding al ingebouwd heeft of heeft liggen en mij dit kan vertellen?

Mark, Voor mijn Smit Finland(nederland) heb ik twee Beckerroeren zelf gebouwd van afvalmateriaal. Eerst maak je een tekening met de juiste maten. Als roerkoning heb ik een 3 mm asje genomen en op het bovenstuk M3 draad gesneden. De body van het roer heb ik gemaakt van plaatmateriaal (restanten raamlamel). Eerst twee plaatjes op de as gefixeerd met seconden lijm. Daar twee twee iets kortere plaatjes op. Maakt het roer dikker en sterker. Aan de achterkant een stukje plastic pijp, verdeeld in 10 stukjes om en om vastgelijmd. De "losse"stukjes komen aan het achterste deel van het roer. Alles gefixeerd met secondenlijm en daarna geplamuurd met 2C-lijm. Daar ook de onder en bovenkant mee dicht gemaakt. Het achterste deel van het roer is een cm hoger en bestaat uit 4 op elkaar gelijmde plaatjes lamel. Aan de voorkant zo op elkaar gelijmd dat de stukjes pijp er mooi tegen aan liggen. Aan de achterkant zijn de buitenste platen weer iets korter en alles afgeplamuurd zolas het hoofdroer. Doorvoer van de roerkoning gemaakt van een frans fietsventiel, waaraan ik d.m.v. hardsoldeer een paar messing plaatjes voor het stuurmechanisme voor het achterdeel van het roer heb gemaakt. Eerst de messing plaatjes uittekenen, dan boren en daarna uitzagen en afbramen. De geleidepennen aan het achterste deel van het roer schuiven in een stukje messing rond. Bij gebrek aan beter een paar koperen 5 mm houtschroeven aan stukjes gezaagd en daar een 2 mm gaatje in geboord. Het lijkt moeilijker dan het is. Het meest kritische is het meeneemmechanisme en de afmetingen daarvan. Succes ermee, Klaas.
RIMG0494_zpsdec960b5.jpg

SNBeckerroer_zpsf28b5967.jpg

Laatst bewerkt:
Back