waterdicht bij veel waterdruk ?

k Ben momenteel bezig met een explorer Yacht te bouwen.
Bovenstructuur gebaseerd op een Sunseeker Trideck 37m, en de onderbouw... onderzijde van de romp van een Smit Rotterdam ...
Het geheel is 1m40 lang en 32cm breed. (voor de puristen onder jullie: de SR romp was ingekort tot 1m40)

Mijn vraag is nu, gezien heel de boot redelijk diep in het water moet komen te liggen (zie de romp van de rotterdam), dat ik veel gewicht ga kunnen dragen.... da's het goeie nieuws.

Maar door het vele gewicht wordt de druk van het water ook evenredig groter !
Mijn boegschroef blijkt al te lekken en daar ga ik iets moeten aan doen.

Kunnen de schroefassen een grotere waterdruk aan , gewoon door het vet er in ?
Er zijn toch redelijk veel forumleden met Suppliers en slepers, die hun assen ook onder de waterlijn hebben liggen , en waarbij de boten toch redelijk wat gewicht hebben.

Hebben jullie enige tips ?!?

PS mijn boegschroef heb ik reeds in een "compartimentje "gezet, en dat wordt later volgegoten met PU hars. Waterdicht zal het dan wel zijn.
Mijn assen lekken voorlopig niet.

Alvast een geweldig bedankt.
Y

Kunnen de schroefassen een grotere waterdruk aan , gewoon door het vet er in ?
Vet is om te smeren en niet om af te dichten

Was dat maar waar dan konden ze de 1:1 schepen ook zo uitrusten was wel weer goedkoop

Dus vergeet het
alle goede schroefassen zijn waterdicht door verschillende systemen:banana: :banana:
mvg
Frederik :D

Laatst bewerkt:
Hallo,
Je kunt inderdaad vet of vaseline gebruiken om je assen waterdicht te houden, wel geen dik vet gebruiken, anders wordt je stroomgebruik hoger.

De schroefaskoker regelmatig volpompen en alles blijft gesmeerd én waterdicht.

Een goede boot lekt niet

Ik heb mijn boegschroef met polymax gekit en afgewerkt met polyester
Hoop volgende week bij test vaart dat het allemaal dicht is

ehm je praat over waterdruk en lekkage... maar ehm... die romp komt maximaal 10 cm diep te liggen, misschien een centimeter meer... dat is geen waterdruk waardoor je extra lekkage oploopt... als hij lekt, dan zit er iets niet goed... het is iet zo dat ie door die extra paar cm ineens gaat lekken.

okay, bedankt mensen.
Morgen ga ik de boegschroef onder handen nemen.

Ben benieuwd hoe het met de assen gaat.
Normaal gezien gebruik ik het assenvet van Robbe , in zo'n wit harmonica potje.
Werkt perfect.

Maar mijn andere yachten liggen niet zo diep in 't water.
Kuperus spreekt over 10 cm.
Je zou versteld staan hoeveel druk je moet uitoefenen om het zaakje 10 cm diep te krijgen.
k Heb het nog niet gewogen, maar t zullen toch wel aardig wat kilootjes worden.

Alvast bedankt voor de input en k hou jullie op de hoogte.

Waterverplaatsing en druk zijn twee heel verschillende dingen.
Kort door de bocht is 10m waterkolom gelijk aan 1bar. De druk op je boegschroef is 10cm waterkolom, dat maakt 0,01bar...

En als je 't écht niet vertrouwd: ga eens in het onderzeeboothoekje vragen hoe die mannen hun schroefaskokers dicht houden...
Dan praat je over dieptes tot 3,5 meter...

@smartje: nu haal je 2 dingen door elkaar, kolomdruk (lekkage probleem) oftewel de druk die op je assen staat en op je boegschroef en als 2de het drijfvermogen van je boot. dat is namelijk de inhoud van je schip.

stel je hebt vierkante doos van 10 x 20 x 5 cm (BxLxH) dan heb je 2 kilo drijfvermogen (dus je kan 2 kilo in die doos kwijt voordat deze onder water verdwijnt.

echter je boegschroef zit (voorbeeld) bij deze doos op 4.5 cm diepte) die heeft bijna geen druk te houden.

je kan het vergelijken.

pak een emmer van 10 liter, vul deze en til hem op..... weegt behoorlijk wat....

boor nu onderaan in de zijkant een gaatje van 8 mm en hou je vinger er op... met weinig kracht (druk) hou je dat gat al dicht.

Mannen,
k Heb het compartimentje vooraan , aan de boegschroef, volgegoten met PU hars.
En kijk er lekte toch ook PU hars op de werktafel zeker !!
Dus er moet toch nog een ietsiepietsie gaatje geweest zijn.

Het zaakje ligt nu al een half uurtje in het bad.
Om alles op de waterlijn te krijgen zitten er drie 7Ah loodaccus in en één joekel van 26 Ah
Hij mag nog ietsje zakken , maar dat komt wel in orde als alles er in zal zitten.

Effe nog "hout vasthouden" (moeilijk bij een polyesteren boot), maar t blijkt droog te blijven ... binnenin.

We kunnen weer verder bouwen.
Allemaal driewerf merci voor de support.

Y

Ik meende als dat dit draadje.
Over asafdichtingen zou gaan :2gunfire:
Hoe meer vet hoe dichter toch
mvg
Frederik
ps er zijn zelfs assen watergesmeerd en toch dicht :banana: :banana:

Ik meende als dat dit draadje.
Over asafdichtingen zou gaan :2gunfire:
Hoe meer vet hoe dichter toch
mvg
Frederik
ps er zijn zelfs assen watergesmeerd en toch dicht :banana: :banana:

Die werken met :banana: :banana:-vet, toch? ;)

Een eenvoudige metalen koker met metalen as zal, zonder kogellagers of speciale afdichtringen, altijd een beetje lekken als je niet voor smering zorgt. Maar een as met goede smering, maar teveel speling, zal nog steeds vrij snel water gaan doorlaten. Heb je niet het budget voor bijv. een dure watergesmeerde as, zorg dan dat je minimale speling op de as hebt, en hij goed is ingevet met een smeermiddel dat niet snel zal uitspoelen. Roel gaf me bijv. de tip om Uierzalf van Kruidvat te gebruiken, een mengsel van vaseline, lanoline, en nog wat andere stofjes. Gebruik het nu in 2 boten, tot op heden geen druppel water binnen via de schroefas. Je zal het vet een keer moeten vervangen, dat is zeker, en een Raboesch watergesmeerde as is in theorie onderhoudsvrij, maar een goed afgestelde en netjes gesmeerde eenvoudige stalen as kan ook prima voldoen.

hallo

vanuit het duikboot hoekje
een lipring kan worderen doen en soms is een silicoon slangetje reeds meer dan voldoende om een as af te dichten tot op een diepte van 5 meter

gr raf

Hey allemaal,
Een oud draadje even weer oprakelen.
Ik ben electrovlieger maar lees wel graag over de andere takken van onze mooie modelbouwhobby.
Uit pure nieuwsgierigheid was ik op zoek hoe je een schroefas kunt waterdicht krijgen.
Dat kon ik tot nu toe nog niet plaatsen.
Als ik bovenstaande posts een beetje begrijp, kleef je een kokertje vast in de spiegel. Door dat kokertje laat je een as lopen die qua diameter zo nauw mogelijk aansluit met de binnendiameter van het kokertje ( buisje ). Het kokertje stop je vol met een goede klodder vet en dan is alles waterdicht ? Heb ik het zo goed begrepen - is het zo simpel ?
Maar hoe werkt dan een "Raboesch watergesmeerde as" en wat is een "lipring" ?
In mijn onwetendheid klinkt "watergesmeerde" als een contradictie, want water loopt toch gewoon door het kokertje en dan je boot binnen, toch ?

groetjes,

Philippe.

hallo fluppe
een lipring noemen wij in belgië een bourage
en zo ziet die er uit

1416.jpg

deze zet je in een koker die juist over je as past en die lijm of soldeer je der aan vast
de hier getoonde is een dubbele
gr raf

Back