Waterdichte servo's

Er is al meerdere malen geopperd om roer servo's in het natte deel van de sub te plaatsen, omdat je dan geen mechanische doorvoer nodig hebt, duidelijk dus, minder lekkage mogelijkheden.

Nu kwam ik toevallig bij HK waterdichte servo's tegen voor een habbekrats, en in Voorraad in NL, voor slechts $4,68 post voor een zwaar pakket is ook maar 6$

Nu vraag ik me wel af, of dit" waterproof" inderdaad bedoeld is om ONDER water te gebruiken, of dat het meer bedoeld is als "spatwaterdicht' want dan hebben we hier niets aan.
Iemand ervaring hiermee?

{als Lex dit leest, ssst}

Hierbij nog even een linkje:
H-King Waterproof Analog Servo 40g/3.2kg cm/0.17s (EU warehouse)

Cor

Zal meer spatwaterdicht zijn.....

Heb een wat duurdere servo die voorzien is van 2 rubber ringen tussen de 3 servo delen , spatwaterdicht tot op zekere hoogte.

Echt waterdicht wordt lastig maar met Plasti-dip en vet kan je een heel eind komen ;-)

Denk je nu het wiel weer te gaan uitvinden??
Die doorvoeren van Norbert Brugge zijn 100% oké, en als je hier een paar dingen mee in acht neemt lekken ze echt niet. Ik denk dat je meer problemen op je hals haalt als je draden naar het natte gedeelte moet doorvoeren.

Ik HEB die doorvoeren.
Maar om nog onbekende reden krijg ik opeens water in mijn boot.

En het idee om waterdichte servo's te gebruiken is NIET van mij: dat heb ik hier op dit forum gelezen.
Dus:
Don't shoot the Messenger!
Bedank voor je moeite en meedenken ;)
Cor

hallo cor

ik gebruik reeds 1 jaar de traxxas servos in het natte gedeelte en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gevonden

Quartel Modelbouw - TRAXXAS servo waterdicht hoog vermogen
de servo's van deze reeks zijn water dicht
of die andere die je laat zien ook waterdicht zijn ???????
het doorvoeren van de kabels heb ik ook opgelost door de servo kabels los te maken van elkaar
dan de stekker er vanaf halen
de drie kabels dan terug tegen elkaar kleven zodat ze een driehoekje vormen
dit driehoekje doorvoeren door een kabel waar je de draden hebt uitgehaald maar die rond is zodat deze door een messing buisje kan gestoken worden welk je opvult met TEC7
buisje zo een 5 cm lang nemen om zeker te zijn dat het ook werkelijk dicht is
dit is de manier die ik gebuikt heb en dus met andere manieren heb ik geen ervaring
ga je klooien met andere lijmen en dergelijke dan niet afkomen dat het lekt
vele wegen leiden naar rome maar niet alle komen er ook werkelijk aan

deze voorgestelde servo zit bij mij in de type 21 om de voorste duikroeren uit te plooien

gr raf

en in mijn race wolf.
hoewel ik heel sceptisch ben over het merk traxxas moet ik raf wel gelijk geven. het werkt nog steeds probleemloos

{als Lex dit leest, ssst}

Hoezo Cor, leg eens uit.

Als je als bestaande klant inlogd zijn ze trouwens maar $ 4.34 ... Maar is een goede tip, waard om het eens uit te proberen. Voor kogelgelagerde servo's is het sowieso al een belachelijk lage prijs!

Persoonlijk ben ik echter ook voorstander van de servo's in de WTC en dan Brüggen doorvoeren gebruiken, Die dingen doen het mits ingevet en met de juiste spanning aangedraaid perfect!

@ Cor,

Zijn je doorvoeren wel goed genoeg aangedraaid?
Heb dit ook al eens gehad, kreeg water in de onderzeeboot en wist niet waar het door kwam.
Na enig speurwerk bleek dat ik de doorvoor nog iets aan moest draaien.
Maar wat water in je wtc is toch niet erg. Ik haal er na het varen ook steeds wat water uit.
Nu is dat niet heel veel hoor.
Weet niet hoeveel water je in je boot krijgt.

Gr, Eric

Betreffende die link naar de Traxxas servo: daar staat wel heel erg weinig technische info van bij; ik heb nog geprobeerd meer technische gegevens van dat ding te achterhalen op de Traxxas site, maar daar staat ook alleen maar in "met hoog koppel"

Wat heb je daar nou aan: je gaat een auto kopen en alles wat de verkoper weet te vermelden is dat ie "heel hard kan en veel vermogen heeft"
Daar kan ik echt niks mee, en zal juist daarom zoiets nooit kopen....

Ik ga die HK servo bestellen, en onder water zetten om te testen, kijken wat er gebeurd ;)

En ik ga ook verder zoeken naar een lek, en denk niet dat dat komt vanwege de servo stang doorvoeren van Brüggen, die ik er in heb zitten.

@ Erik: opeens: een sloot, voorheen kurkdroog.
Cor

Waterdichte ontvanger en een waterdichte regelaar met brushless zijn ook niet meer zon probleem gezien mijn onvrijwillige experimenten met watervliegtuigen, dus hoezo nog een WTC?
:mrgreen:

hallo

ikzelf ben ook een voorstander van de brugge doorvoeren dit niet vergeten
maar soms heb je in een WTC te weinig plaats of is er een aansluit probleem qua stuur stangen (mijn type 7 met magneet koppeling)
dan is het eenvoudiger om een servo in het nat te plaatsen dan ingewikkelde toestanden om je roeren aan je servo te koppelen
in het type 21 zouden 2 servo's moeten zitten om de voorste duikroeren te bedienen
ik gebruik ze toch nooit en doe ze dus alleen uitklappen dat vind ik reeds voldoende

wat water inbeurk betreft
alles onder 1 liter is condens de rest is inderdaad een lek

als je boot voorheen droog was dan zit je inderdaad met een probleem
als oplossing zou je door de stuur stang uit de brugge doorvoer te verwijderen
en daar een buisje met een luchtslang aan gezet door te steken
de WTC kunnen op pompen en dan kijken waar het lek zit
dus de boot wel in een test bak zetten natuurlijk
met je mond blazen is reeds voldoende om een kleine over druk te verkrijgen
je moet het niet te gek maken
als je met een open duiksysteem werkt deze uitgang wel eventjes dicht stoppen of langs daar een darmpje op de uitgang schuiven en weer door te blazen een over druk maken in de WTC

het kan ook zijn dat je sensor niet meer werkt en dus je pomp bij tank vol niet meer afslaat

gr raf

Zoals gezegd, heb ik die waterdichte servo besteld, en dat ziet er wel goed uit:
De beide naden in de kast zijn afgedicht met een dunne O-ring, en de kabel doorvoer is uitgevoerd in een zachte rubber compound.
Ook de 4 bevestigings schroefjes hebben allemaal een rubber afdichting onder de kop.
Volgens de spec. zit er een O-ring om de uitgaande as, maar zover heb ik hem [nog] niet gesloopt.

Tenslotte, er zitten allerlei heveltjes bij, en de as aansluiting is gelijk aan die van de Modelcraft.
Even 2 foto'tjes er bij ;)

O ja, en de verzendkosten zijn maar $2 en hij is in NL op voorraad....

IMG_3634_zps0b62bc23.jpg

IMG_3633_zpscd674bdd.jpg

kweet nie of da zo slim gewest is om die servo open te maken
volgens mij krijg je die nooit meer goed dicht
als die schroeven niet juist op druk zijn vast gezet gaat het geheid lekken
maar dat zien of horen we dan later wel weer
gr raf

@ Lex: nog niet verder getest, maar dat komt nog ;)

@ marc: hoe lang is een stukje touw???

@raf: hij zit weer prima in elkaar.

Heb hem nog niet onder water gehad, nog geen tijd daarvoor.
Cor

Back