Waterdoop Zwarte Zee, een vraag en een tip.

Afgelopen week voor het eerst mijn in aanbouw zijnde BB Zwarte Zee gevaren in het water achter het huis.. en hij bleef drijven!! (moet toch iets goed doen kennelijk).

Huidige status:

bbzz.jpg

Ik heb nog wel een tweetal vraagjes en een tip:
- vraag 1: Klopt het dat deze boot met achteruit eigenlijk alleen maar rechtdoor wil? Ik heb een graupner 720bb met messing drieblads schroef.
- vraag 2: Voor de verschansing zit er bij BB een triplex rand bij welke echter maar zeer beroerd past. Dit triplex is heel makkelijk dwars op de vezel te buigen, voor de ronding van de romp. Is er een trucje om het ook in de vezelrichting te buigen (warmte o.i.d.)?

- tip: in verschillende berichten hoor ik veel over de (in)stabiliteit van de ZZ. Ik heb met mijn model daar eigenlijk geen problemen mee. Ik heb in de badkuip al de nodige duwtjes gegeven, maar hij blijft rechtop. Ik heb namelijk 2 platte 6V loodaccu's schuin tegen elke wand aan gemonteerd. (in een v, met de punt in de kielruimte). Als de boot nu rolt, zal het gewicht van de opgetilde accu de boot weer terug forceren. Werkt bij mij erg handig en de accu's zijn smal genoeg om er 'redelijk makkelijk' uit te krijgen als het dek erop zit..
Foto van de accuopstelling:
accus.jpg

Hoi jvbemmel,

jvbemmel zei:
Ik heb nog wel een tweetal vraagjes en een tip:
- vraag 1: Klopt het dat deze boot met achteruit eigenlijk alleen maar rechtdoor wil? Ik heb een graupner 720bb met messing drieblads schroef.
- vraag 2: Voor de verschansing zit er bij BB een triplex rand bij welke echter maar zeer beroerd past. Dit triplex is heel makkelijk dwars op de vezel te buigen, voor de ronding van de romp. Is er een trucje om het ook in de vezelrichting te buigen (warmte o.i.d.)?

De Banckert heeft een vergelijkbaar probleem met achteruit varen, bij de Banckert komt dit voornamelijk door te weining gewicht in de kont. Dus even wat lood in de kont stoppen en het gaat een stuk beter denk ik.

Bij mijn Walcheren (Smit Nederland) had ik hetzelfde probleem, het hout natmaken met een plantenspuit helpt vaak goed, mocht het dan nog niet gaan dan kun je het beste het hout goed nat maken en met een soldeerbout het hout warmstoken en buigen.

Groetjes Danny.

Bij mijn "houten" Zwarte Zee (de eerdere serie van BB) had ik inderdaad ook vreselijke stabiliteits problemen.
Ik ben destijds zover gegaan dat ik de spanten en de kielbalk tot op de huid heb weggehaald ter plaatse van de accu, om die accu maar zo laag mogelijk te krijgen. (Die oude ZZ was wel een maatje kleiner als ik het goed heb)
Na die modificatie was het beter, maar echt stabiel is het nooit geweest.
(Gelukkig nooit "blijvend" om gekiepert :wink: )

Wim

Het is inderdaad zo dat bij het achteruitvaren de dame weinig kanten op wil met haar kont.
Daar is helaas weinig tegen te doen,
tenminste als je de boot natuurgetrouw wilt houden........
De Zwarte Zee heeft nooit een boegschroef gehad, maar.......
wat let jou om er wel eentje in te bouwen.
De Zwarte Zee had een enkel roer,
maar wat let jou om het roer dubbel uit te voeren, dan luistert ze nog niet echt goed......
maar ach welke dame luistert er nou wel goed naar haar ......
ehhh laat maar :wink:

Je zal het er mee moeten doen,
tis net een echte vrouw :D

ciao, Ronald

Als het zo hoort vindt ik het best.. Ik kom er toch zo wel aardig mee uit te voeten. Fijn om te horen dat de ZZ geen boegschroef had, ik zat eraan te denken om deze in te bouwen, maar dat laat ik dus maar achterwege... mischien leuk voor een volgend project.. heb ik weer wat nieuws.

Merci,
Jeroen van Bemmel

Hi Jeroen,

Even een andere opmerking.....
Hou rekening met het feit dat er een tweetal uitvoeringen zijn van de Zwarte Zee IV.
De kleurstelling van voor 1972 en
je raadt het al
de kleurstelling van na 1972.

Ik ben al een aantal keren tegen gekomen dat deze door elkaar gebruikt worden.

Kort gezegd:
voor 1972
Zwarte Romp met voorop een witte streep
En de schoorsteen zwart met een blauwe band
ZONDER schakel
na 1972
De romp met de blauwe en gele band voorop
en de schoorsteen blauw met wel de schakel.

Als je nog op zoek bent naar detailfoto's van de ZZ IV,
kijk even op mijn site.
Daar kom je er een aantal tegen.

ciao, Ronald

bedankt voor de tip, ik ga de nieuwe versie maken, zoals op de doos. Het is mijn eerste boot, dus ik volg de handleiding nog maar even...

Goeie site trouwens, ik had hem al gevonden!

mvg,
Jeroen van Bemmel

Hallo
ik gebruik van het verzwaren van de kont geen lood
Maar namelijk stopverf dat mekelijker en kneedbaar zodat je dus weinig ruimte verliest en toch het juiste effect krijgt.

Jeroen, voor het geval je haar toch wat wendbaarder wilt maken als ze achteruit vaart: Geen boegschroef, maar een pompje in het voorschip.
Een VDO pompje van Conrad, of een ouwe ruitensproeierpomp uit een auto (moet je alleen uitkijken dat je geen loeizwaar apparaat en een amperevreter koopt) op een driestandenschakelaar bediend door een servo:
Linksom - stop - rechtsom. Twee kleine openingen in je boeg, en je kan ook achteruit (op langzame vaart) redelijk manoeuvreren...

Als ballast gebruik ik lood dat ik in een conservenblik giet waar gaatjes in de bodem geboort zijn.
Deze staat op balkjes op een teil met warm water zo krijg je peervormige druppels lood die je overal in de romp kan plaatsen.
Het lood kan je op de plaats houden door er lijm over te gieten.

jvbemmel zei:
Klopt het dat deze boot met achteruit eigenlijk alleen maar rechtdoor wil?

Op zich is dat niet onaardig.
Ik weet zeker dat er hier heel wat mensen zijn die zouden willen dat hun schip netjes recht achteruit zou lopen :)
De meeste schepen willen juist één kant optrekken bij het achteruit varen (wieleffect).
Je kan je kont de kant op krijgen die je wilt door je roer aan boord te leggen en dan even vol vooruit te geven.
Hierna kan je dan weer netjes recht achteruit varen.

Back