Waterkoeling op standaard Mega dragstar 3.

Halo,
Is er iemand die een schema,of kan uitleggen hoe je het best waterkoeling op een monteerd? (water toevoer vertrekend van het standaard roer?)

Nou ik kom er wel een beetje uit.
hij wil denk ik een waterkoeling aanbrengen via het roer.

als ik het goed heb is het deze boot

graupner_2054.jpg

en volgens mij kan je daar wel een water pick up op maken
met een koper/messing buisje van 4 mm doorsnee
en een de kant die het water raakt moet schuin aflopen

hier een topic waar je het een en ander kan afkijken.
algemeen-waterkoeling

secces.

Gr, Leon.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waterpickup via het roer.

met een messingbuisje naar achteren via je schroefas.

LET OP! eerst je regelaar dan je motor!

uitlaat het beste aan de zijkant hoog zodat je de flow in de gaten kan houden.

Suc6 als je nog vragen hebt pm me maar :ontopic:

hallo, Leon

Lukt dat waterpicup systeem met dat messing buisje van 4mm op het standaard roer?
MIjn boot is een mega dragstar 3.

groeten, olvier

Hallo

Standaard in dit type boot is een afgeschuind 4 mm buisje, dat tegen de vaarrichting rechts naast de motor in de step gelamineerd wordt.
Van daar naar de regelaar en motor en door de zijkant (of in de step) naar buiten.

full

Een ander manier is een spray pick-up; het koelwater komt door een buisje, dat in de propspray steekt (in het kwadrant rechtsboven, iets achter de prop) door een siliconenslang naar de regelaar en motor, door de zijkant naar buiten.:
full

full

Een koelwater opname door het roerblad gaat alleen, als je een roergarnituur hebt, met een geboord roerblad, zoals in de foto's van Robert.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beide systemen werken goed, de inlaat in de step wordt het meest gebruikt bij wedstrijdboten, die normaliter maar zes minuten per race onderweg zijn, en dan voldoende koeling hebben.

Met een spray pick-up heb je meer waterdruk (2 bar+) en moet je ervoor zorgen dat de slangen in de boot gezekerd zijn, want als er eentje losschiet...

Groeten, Jan.

Back