Waterkoeling sleepboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Wimo, 28 jun 2014.

  1. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Hallo, ik ben Willie, en wil een sleepboot gaan bouwen. Ben op de HK-site gaan rondneuzen voor een motor en snelheidsregelaar. Aangezien de boot een flinke jongen wordt(135 cm lang en 24 cm breed), heb ik dus wel wat power nodig. Ik zat te denken aan een watergekoelde motor en regelaar. Echter hoe moet ik deze koelen? Via een eigen pomp? Ik weet dat bij de speed modellen er een pijpje achter de scheepsschroef zit, waar het water door de snelheid wordt ingeblazen, echter bij een sleepboot, zal dit moeilijk te realiseren zijn, en is ook geen gezicht wat schaal nauwkeurigheid betreft.

    Iemand een idee?

    groeten,
    Willie
     
  2. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Willie, ik zou dan toch voor een pomp gaan, en wat de koelmantel aangaat, welke motor?
    er zijn wel koelmantels te koop.
    maar een motor hoeft per definitie niet altijd gekoeld te worden is ook een beetje afhankelijk welke motor schroefcombinatie je gebruikt.
    ik heb trouwens nog een ongebruikte Bühler motor liggen is een heel sterke motor, je mag hem overnemen.
    groetjes piet
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Willie,

    Met die maten wordt het wel een hele slanke romp, dat doet me eerder aan een schip van de grijze vloot denken, dan een sleper.
    Welk model ga je bouwen?

    Bij schaalmodellen is het niet gebruikelijk om motor en regelaar van waterkoeling te voorzien; je moet de motor en regelaar gewoon dusdanig kiezen, dat de warmteontwikkeling binnen de toleranties blijft.

    Om een advies over motor en regelaar te kunnen geven is het prettig als we weten welke prop er gebruikt gaat worden, hoeveel toeren die moet kunnen draaien, welk voltage en het (geschatte) vaarklare gewicht van de boot.

    Zoiets zou geschikt zijn als je op 12V gaat varen, (krap 3000 toeren onbelast):
    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
    Hier kan een 100-120 mm prop achter gehangen worden.

    Monteer je de motor op een forse aluminium motordrager, dan zal die een deel van de warmte afvoeren, mocht je veel en zwaar sleepwerk gaan doen en wordt de motor te warm, dan kun je die motordrager (en als je toch bezig bent de regelaar van waterkoeling voorzien.

    Circulatie van het koelwater dan met een pompje, in zo'n grote romp is ruimte geen probleem.
    Neem je een slangenpompje, dan pulst het water ook nog realistisch uit de uitlaat.

    Groeten, Jan.
     
  4. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Saint Charles

    Hoi jongens, bedankt voor jullie reacties. het gaat om de sleper Saint Charles uit 1918, gebouwd voor de Franse marine, is schaal 1:35. Tekening op het web gevonden,

    Free Ship Plans: Saint Charles Tug Plans 1/35 jpeg

    Er komt een schroef van 70 mm er onder. Ik heb alleen nog maar op de site van Hobby King gekeken, en nog niet verder. Ik heb nog wel 2 Decaperms met vertraging liggen, maar door die vertraging is er veel storende herrie van de tandwielen.

    Willie
     
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Willie, ik had het in mijn vorige reactie over deze motor, dit is een sterke motor draait bijna geruisloos in is in staat een grotere schroef aan te drijven.
    mocht je interesse hebben hoor ik het wel.

    ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor

    Toerentallen onbelast:
    6 volt 1480 rpm
    12 volt 3030 rpm
    18 volt 4520 rpm
    Nominale spanning 18 VDC.
    39 Watt.
    max. 6 Ncm.
    1,7 Ampére.

    [​IMG]
     
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Er is een vuisregel bij borstelmotoren om je schroef geen grotere diameter te geven als de diameter van je motor
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb vorig jaar 14 van deze motoren ingebouwd in boten van 140 cm en op 12V heeft deze motor geen problemen met een Ø55 mm speedschroef (grote spoed).
    Bühler 6-18 VDC Motor 12V-3030 toeren 1,7A - Pakket

    Echter, dit waren geen slepers, als je wilt kunnen slepen, dan is 39W wel wat mager, zeker voor een model dat aardig wat zal wegen.

    Groeten, Jan.
     
  8. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    @ Piet, ja, Bühlers heb ik ook nog 2 liggen.

    Jullie brengen mij nog steeds in twijfels, maar ja, het duurt nog even voordat ik de motor nodig heb. Ben nu pas bezig met het uitvergroten van de spanten, dus...................

    In elk geval sta ik open voor alle reacties! Bedankt alvast, heren!

    Willie
     
  9. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Waterkoeling is voor een electromotor feitelijk uit de boze, want dan klopt er ergens iets niet in het ontwerp. Een motor moet toeren kunnen maken wil er een goed koppel kunnen ontstaan. Er is een EMK en een tegen EMK nodig wil een motor goed kunnen presteren. Het EMK ontstaat door de stroom die door de spoelen vloeit en daarbij een electro magnetisch veld ontstaat zowel in het anker als in de veldwikkeling. Beide velden zijn tegengesteld zodat deze elkaar aantrekken en de motor gaat draaien. Draait de motor en zijn er genoeg toeren, dan ontstaat er een tegen EMK door inductiestromen en is de motor feitelijk een generator. Deze velden zijn weer tegengesteld aan de EMK waardoor er een sterke aantrekking ontstaat tussen beide velden en dat bepaalt het koppel van de motor. Een motor die alleen op het EMK veld loopt heeft weinig koppel en trekt veel stroom, dus deze wordt heet. Gaan we dit koelen om de motor te sparen, is dat verlies van veel energie. Stel dat een motor met een direct gekoppelde schroef gemaakt is voor 1500 toeren en hij loopt maar 750 toeren, dan wordt deze heet en presteert slecht. Door nu een vertraging toe te passen van 1:2, zal de motor 1500 toeren gaan draaien en de schroef toch 750 toeren maken, zodat deze opstelling veel gunstiger is en een koeling achterwege kan blijven. Deze vlieger gaat niet helemaal op in de praktijk, want er zijn factoren die ervoor zorgen dat er toch wat verliezen zullen optreden, maar de theorie is toch wel iets waar we rekening mee moeten houden.

    Groetjes Hans.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    -Termen als EMK en tegen-EMK zijn zwaar achterhaald.
    -Een motor heeft geen tegen-EMK nodig om goed te draaien: een draaiende motor HEEFT tegen-EMK.... het is nu eenmaal een natuurkundig verschijnsel.
    -Een gelijkstroommotor heeft een rendement van ruwweg 70% en zet dus 30% van de toegevoerde energie om in warmte: of die motor wel of niet koeling nodig heeft, hangt niet af van een goed of slecht ontwerp, maar puur en alleen van of die motor tot zijn toegelaten belasting gebruikt wordt. Een Mabuchi 540 die voluit belast wordt, ontwikkelt warmte alsof je er een kleine soldeerbout in gestoken hebt, en zal dus wel degelijk koeling nodig hebben, en daar heeft de ontwerper destijds al aan gedacht, daarom zitten die ovale gaten in het huis, zodat het voor de eindgebruiker voldoende is om te zorgen voor voldoende frisse lucht.....
    Veel brushless motoren hebben een ingebouwde koelfan, veel draaistroom motoren ook...

    Hoezo: als er koeling nodig is, is er iets mis met het ontwerp....

    Natuurlijk: als toerental van de motor en toerental van de belasting niet goed matchen, wordt de boel extra snel heet, maar dat is GEEN reden om te zeggen dat als er koeling nodig is, dat er dan iets niet goed is.

    Maar ik geef zonder meer toe, dat voor veel toepassingen geen EXTRA koeling nodig zou moeten zijn...

    Groet, Bert
     
  11. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Ik geloof dat de boodschap niet goed is over gekomen, ik bedoel hier niet het ontwerp van de motor, maar het ontwerp van de toepassing door de gebruiker. Een motor heeft een tegen EMK, mits hij voldoende toeren kan draaien, een te zwaar belaste motor heeft dat dus niet en in principe kan je deze tegen het veld in draaien zonder dat daar veel kracht voor nodig is. Dat sommige motoren koelfans hebben is mij ook bekend, maar als de gebruiker de motor gebuikt op te laag toerental, hebben die ook geen zin. Mijn punt is, dat het rendement behoorlijk kan worden verbeterd door een reductie toe te passen en zo het toerental van de motor te verhogen.

    Groetjes Hans.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België


    125 boot een een 100 mm prop dit alles zonder water koeling op 12 volt

    dacht een 56 kilo gewicht
    overbrenging is 1/3 en op de accu vaar je ongeveer een 36 uurtjes
    het verbruik bij belasting (sleep roeiboot )is ongeveer 1.5 amp

    kan het nog sneller ja



    ook zonder water koeling maar direct drive op een 4 blad 40 mm prop
    verbruik 1.2 amp op een accu van 18 amp dus lekker lang varen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    @ Raf, jij hebt een overbrenging in jouw sleper. Maar maakt deze geen lawaai? Dat is iets wat ik wil vermijden, gierende tandwielen.

    Willie
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    ja er zit een overbrenging in en nee ik heb geen gierende tandwielen want die zitten er niet in.
    het enige wat je hoort is een zacht gebrom juist of er een diesel motor draait

    de zinnia is direct drive dus nee hier ook geen tandwielen en dit filmpje was nog niet op 100% speed maar op een 80% omdat ik juist een bocht uit kwam
     
  15. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Lawaai door een overbrenging is veel tegen te dien door het gebruik van div. materialen. Zo kan men kunststof tandwielen gebruiken in combinatie met metalen exemplaren. Ook een veel gebruikt systeem is gebruik van drijfriemen, tandriemen in combinatie met bij behorende wielen, kan veel vermogen overbrengen en is vrijwel geruisloos. Bij grotere modellen uiterst bruikbaar, in kleinere modellen is daar vaak geen ruimte voor. Het kan op verschillende manieren worden geplaatst, zowel naast elkaar als boven elkaar, hangt af van de beschikbare ruimte. Een nadeel is dat men 2 zijdig moet lageren, nog een mogelijkheid is het bouwen van oliebad reductiekasten, maar daar heeft niet iedereen de mogelijkheden en de middelen voor.

    Groetjes Hans.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    in de asche en de braakman zitten dus tandriemen

    dubbel lageren ???? de as is wel voorzien van een eindlager na de schijf maar echt druk staat daar niet op
    want het voordeel van een tand riem is dat je deze niet hoeft te spannen zoals bij een V riem
    een beetje speling is zelfs welkom en dat zie je ook aan het verbruik
    dat je voor tandriemen veel plaats nodig hebt ???? is niet waar
    je kan reeds een overbrenging maken van 1/3 die even dik is als je motor
    hier een linkje waar je der wat kunt bestellen
    http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-machine-pulley.html
    en nog een foto er bij
    [​IMG]
     
  17. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Kijk en dat bedoel ik dus. Hier kan de motor een hoger toerental ontwikkelen en daarmee een hoger koppel. Bovendien wordt hierdoor ook nog eens het koppel op de schroeven verbeterd en kan eventueel ook een iets grotere schroef worden toegepast wat weer ten goede komt aan de stuwdruk, kortom alleen maar voordelen en hier kan dus ook de koeling achterwege blijven, want dat is bij een sleepboot echt niet nodig. Een ander verhaal wordt het met electrospeed, daar kijkt men niet zo nauw en na 3 runs is dan de motor afgeschreven!
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Hans maar dit klopt niet. In elke elektro motor wordt een tegen EMK opgewekt bij elk toerental. Hoe sneller de motor draait des te hoger zal de tegen EMK zijn die wordt opgewekt.
    Die tegen EMK zorgt ervoor dat de stroom die door de motor loopt wordt beperkt. Hoe kleiner het verschil is tussen de spanning die jij op de motor zet en de tegen EMK des te kleiner zal de stroom zijn die door de motor loopt.
    Het toerental kan natuurlijk nooit zo hoog worden dat de tegen EMK net zo hoog wordt als de voeding. Er zou dan geen stroom meer kunnen lopen. Dan zou er geen magnetisch veld meer zijn dus zou de motor niet kunnen draaien.

    Als je de motor gaat belasten zal het toerental afnemen. Hierdoor zakt de tegen EMK en wordt het spanningsverschil groter. Daardoor zal de stroom dus oplopen. Doordat de stroom oploopt wordt het magnetisch veld dat door die stroom wordt opgewekt sterker dus zal de motor meer koppel leveren en niet minder zoals jij schrijft.

    Dat magnetische veld zal sterker worden naarmate je de motor zwaarder belast. Je zal de motor NOOIT "tegen het veld in kunnen draaien zonder dat er veel kracht voor nodig is." Een elektro motor is een erg mooie tractie motor juist omdat hij een heel erg hoog koppel heeft al vanaf stilstand. Hoe denk je dat anders een trein of een tram zo snel van z'n plek kan komen. En wat denk je van de startmotor van een auto of vrachtwagen?
    Hoe hoger de tegen EMK hoe minder stroom door de motor loopt en minder koppel wordt opwekt. Het is dus precies tegenover gesteld aan wat jij schrijft.

    Natuurlijk zal die kracht niet oneindig blijven oplopen. Bij een bepaalde stroom is het magnetische veld zo sterk dat het ijzer in de motor verzadigd is. Je kan dan nog meer stroom door de wikkelingen blijven sturen maar dat zal weinig of geen extra kracht opleveren omdat het ijzer al "vol" zit met magnetisme en er niet meer doorheen kan. De extra stroom zal op dat moment alleen maar warmte opwekken waardoor de motor te heet kan worden.

    Nee dus, precies omgekeerd. De motor levert niet meer koppel door hogere toeren maar juist minder. Het probleem is als je de motor te zwaar gaat belasten zakt de tegen EMK zo ver dat er meer dan de maximale stroom gaat lopen. Meer dan de maximale stroom zal niet veel meer magnetisme opwekken dan bij de maximale stroom dus zal de motor niet sterker worden.
    Daarom moet je niet verder gaan dan de maximale stroom die de fabrikant opgeeft. Bij die stroom werkt de motor met de maximale kracht en zal hij normaal gesproken ook niet te heet worden.
    Dankzij die vertraging zal de motor niet zo zwaar belast worden dat hij te ver wordt afgeremd. Bij directe aandrijving zal de schroef namelijk veel te veel energie nodig hebben om met dat hoge toerental te draaien.
    Door de vertraging zal de schroef met een lager toerental draaien en is er niet zo veel energie nodig. De motor kan sneller draaien waardoor de tegen EMK hoog genoeg kan worden en de stroom binnen de grenzen die worden opgegeven blijft. Dat klopt allemaal.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2014
  19. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
  20. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt voor je bijdrage en het meeste daarvan is mij ook bekend, maar om het voor de leek iets begrijpelijk te houden heb ik het zo neer gezet. Dat het max. koppel niet wordt bereikt op het hoogste toerental dat weet ik dus ook en dat bij het afremmen de stroom en daarmee het magnetisch veld toenemen dat is mij ook bekend. Dat je tegen het veld in kan draaien heb je voornamelijk bij kortsluitanker wisselstroom motoren en bij DC motoren is dat inderdaad minder. Wat ik bedoel is, dat bij een bepaalde belasting een goed koppel ontstaat en daarmee een laag stroomgebruik. Ga je echter over de grens, dan gaat de curve ineens steil omlaag en de stroom steil omhoog waarbij de meeste energie wordt omgezet in warmte en ga je dan de warmte afvoeren door koeling, dan is er iets mis met het ontwerp van de gebruiker. Zoals ik al zei, dit is gewoon in jip en janneke taal en voor de meesten wel te begrijpen, alle details weet ik ook niet exact meer, de curven en grafieken die ik ooit op school heb moeten tekenen zijn al meer dan 60 jaar geleden naar het cilindrisch archief gegaan en daarna waarschijnlijk in het vierkant dossier opgeborgen!

    Groetjes Hans.
     

Deel Deze Pagina