Waterkoeling

Op verzoek een klein verslagje van een naar waterkoeling omgebouwde ZG 26:

Omdat mijn paraglider (schaal 1:2) vanwege de lage vliegsnelheid en de duwprop ernstige koelproblemen ondervond moest ik wat anders verzinnen om toch een goede koeling te verkrijgen.
In eerste instantie gingen mijn gedachten uit naar een motor met geforceerde koeling maar daarmee zou ik de originele motorophanging te drastisch moeten wijzigen.
Dan toch maar eens bij de buren (lees RC raceboten) gaan kijken.
Immers de Zenoah 26 wordt verkocht ik meerdere uitvoeringen waaronder waterkoeling.
Een ook MVVS biedt een watergekoelde motor aan.
Omdat ik reeds een motor had was een ombouw de beste oplossing.
Een nieuwe cilinder via 2-brothers rc en een koelmantel van rcimport.nl gaven de eerste aanzet.
Omdat mijn paraglider normaal gesproken niet in het water ligt was er nog een waterpomp nodig om het koelwater rond te pompen.
Omdat de vaker gebruikte membraanpompjes via de carterdruk naar mijn smaak wat te weinig opbrengst zouden hebben koos ik voor een centrifugaalpompje van mtc-powerboat.de.
Met 12000 omw/u heeft deze pomp een opbrengst van 120 ltr/u, ruim voldoende dus.
Verder nog een stukje siliconenslang van 25 mm als expansievat en een radiateur, in eerste instantie een tweedehands van een scooter.
Dan nog een temperatuursensor van Jeti om het geheel tijdens de vlucht te kunnen monitoren en gaan met die banaan.
De eerste radiateur bleek bij de dop niet luchtdicht te zijn met als gevolg regelmatig een overkoker.
Deze radiateur weer vervangen door een andere scooter radiateur om de lekkages weer op te lossen.
Dan blijkt uiteindelijk dat het geheel toch veel beter koelt dan verwacht, met warm weer (25°C) komt de bedrijfstemperatuur niet boven de 36 tot 39 °C.
Veel te laag dus voor een goede bedrijfstemperatuur die volgens mij toch ergens in de buurt van de 70 a 80°C zou moeten liggen.
Na enig geëxperimenteer met verschillende (scooter) radiatoren en afdekken met tape bleek uiteindelijk een aftermarket radiateur bedoeld als extra koeling voor een stuurbekrachtiging van een auto de beste en lichtste oplossing.
Toch werd ook hier de verlangde bedrijfstemperatuur nog niet bereikt.
Daarop het expansievat meer eens aangepast met een thermostaat uit wederom een scooter.
Dat helpt, de bedrijfstemperatuur komt nu een stuk hoger uit.
Komend uit de cilinder heeft het koelwater een temperatuur van 65°C.
Wat er weer terug in gaat is ongeveer 56°C.
Het geheel bevat ongeveer 200 cc water.
Alles bij elkaar heeft deze setup ongeveer 600 gram aan extra gewicht toegevoegd.
Op een totaal modelgewicht van 12 kg nu is dat nog te verwaarlozen.
Deze setup draait nu al bijna 2 jaar zonder noemenswaardige problemen.
Een enkele keer nog een luchtbel in de pomp vanwege de wat mindere afdichting van de pompas maar met behulp van de Jeti sensoren worden koelproblemen in de lucht snel opgemerkt en kan zonder verdere schade snel de landing worden ingezet.

Piet Versleijen

Geweldig !!! mooie techniek ,

Voor wat betreft de motor op temperatuur houden , kan je niet een termostaat inbouwen die de koelvloeistof wel/niet door de radiateur laat stromen ?
Als het systeem koud is en dus dus onder de openingstemperatuur van de thermostaat zal de vloeistof door het '' korte circuit '' stromen wat bestaat uit waterpomp , slangen en cilinder. Word het systeem warmer en de thermostaat gaat open dan zal de vloeistof door het '' lange circuit '' stromen en dus ook door de radiataur. Mocht de temperatuut weer te ver dalen dan sluit de thermostaat weer.

Op deze wijze heb je dus een bedrijfstempetuur van 90 graden gewaarborgd ( afhankelijk van de openings temp van de thermostaat )

320px-Waterkoeling-systeem.jpg

Mvg,

Bart

Ik heb nu een thermostaat gemonteerd.
Wanneer de motor koud is wordt het koelwater via het expansievat langs de thermostaat gepompt om aan de andere zijde weer rechtstreeks de cilinderkop in te gaan, zonder door de radiateur te stromen.
Wanneer de thermostaat open gaat wordt hiermee een by-pass geopend waardoor een deel van het koelwater via de radiateur gaat.

Bij een "normale" waterkoeling van auto, scooter of iets anders heeft elke thermostaat een kleine by-pass waardoor de thermostaat in ieder geval met het water omspoeld wordt.

In mijn geval echter geeft een klein gaatje al te veel doorstroom om het koelwater op temperatuur te krijgen.
Vandaar de oplossing met een by-pass via de radiateur en een hoofdcircuit zonder radiateur.

Op zich ben ik nu tevreden, de motor loopt goed, reageert goed en ik houd nog wat marge over voordat het water te heet wordt.
200 cc is immers maar een kleine hoeveelheid wat je zo verloren bent.
Dan heb je helemaal geen koeling meer over.

Piet

Back