Waterkoeling

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door peter voogt, 29 apr 2020.

  1. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Als ik een motor in een boot wil zetten(zeilboot) moet deze dan watergekoeld zijn en de esc/bec ook of kan ik zonder esc/bec. En hoe werkt het met die waterkoeling(pomp?)Het is puur voor het bootje weer naar "huis"te varen als er iets met de zeilen is.Net als in real life.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Als het een simpel gelijkstroom motortje is heb je geen koeling nodig. Is meer bedacht voor grotere vermogens. Hoe groot is je zeilboot en hoe zwaar?
    In wezen moet je de boot uit lagerwal weer terug kunnen varen. Heeft meer met de keuze van de motor/schroef te maken. Gr. Klaas.
     
  3. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    ongeveer 4 kg. heb jij een suggestie? van schroeven weet ik niets. van motors trouwens ook niet, of het moeten vliegtuig motoren zijn.
     
  4. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    ik wil een soort van sail-drive maken, en dan zelf 3D printen, als voorbeeld een halve outboardmotor behuizing en deze met epoxy vastzetten.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan me er iets bij voorstellen, maar voor echt advies moet ik in gebreke blijven. Als de hoogte het toelaat zou ik de motor gelijk op de verticale as van de saildrive zetten. Gr. Klaas.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Ik zeil al tientallen jaren RC en heb nog nooit een motor gemist in mijn modellen.
    Je moet een paar dingen goed voor elkaar hebben:
    - Als 'er iets is met de zeilen', heb je niet goed gebouwd, of je bent ergens met volle snelheid tegenaan gepletterd, beide is op te lossen met méér sticktime, zodat je precies weet wat je boot zal doen in een bepaalde situatie.
    - Niet gaan zeilen in omstandigheden waarvoor je boot niet geschikt is; mijn Voyager heeft een B-tuig, waarmee ik tot 5Bft uit de voeten kan, mijn Seawind is een licht weer boot die bij 3Bft al aardig aan de grens komt wat de boot nog weg kan steken zonder onbestuurbaar te worden, die wordt in dit land dus aanzienlijk minder vaak nat.

    Een schroef onder een zeilboot remt; bij weinig wind zeilt dat voor geen meter.

    Leer met je boot omgaan en je hebt geen motor nodig; het is in dit land zelden zo, dat er helemaal geen wind (meer) is en met een goed getrimde boot kom je op het kleinste zuchtje weer thuis...

    Groeten, Jan.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik kan Jan alleen maar bijvallen. Heb van alles en nog wat gezeild, vanaf de Micro Magic tot en met de Smaragd, en ik ben ook nog nooit ergens op het water 'blijven hangen' met m'n scheepjes.
    Ken je boot en ken het water. Waar zitten de ondieptes, in welk hoekje drijft het kroos en wier met deze wind... Factoren waar je rekening mee moet houden.
    En als je boot eenmaal vast zit in wier of kroos maakt een draaiende schroef het alleen maar erger... Die groene troep wikkelt zich er in een razend tempo omheen en dan ben je nóg verder van huis.

    Als 'thuiskomertje' is een "onderwatergenua" zoal een hulpmotor op een zeilboot vaak genoemd wordt, in mijn optiek een overbodige luxe.

    Als je er lol in hebt 'omdat het kán': hé, prima.
    Voor een scheepje van 4 kilo volstaat een simpel Speed 500 motortje.
    Zet er de meest eenvoudige 30mm schroef op die je kunt vinden (Géén zg. 'speedschroef' of 'oppervlakteschroef') dus een simpele tweeblads van bijv Raboesch en je kunt je scheepje naar huis varen... zelfs tegen de wind in.
    Want: dat stukje op de schroef varen is, volgens jou, alleen voor 'noodgevallen'.
    Korte tijd dus. En dan is waterkoeling nonsense.
    De regelaar hoeft ook niet watergekoeld te zijn.
    Zeilen doe je meestal op 4,8 of 6V, dus de motor, noch de regelaar gaat over z'n toeren. Bovendien... Jij zit aan de knuppels. Het hoeft niet altijd vol gas.
     
  8. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    bedankt voor de lieve reacties. ga ik zeker proberen.
     

Deel Deze Pagina