Waterman Arrowbile

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Taylorcraft, 6 sep 2020.

  1. pappawinnie

    pappawinnie The First Aviators

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Akersloot
    Ik begrijp dat dit niet zo veel te maken heeft met de Arrowbile, maar ik wilde het toch even delen.
    Dit depron model (wat gestuurd wordt met gas voor pitch en richting door de tiprudders in de binnenbocht naar buiten te trekken waardoor deze tip afremt) heeft twee zeer steil omhoog staande "tiproeren".

    Het zwaartepunt ligt exact op het snijpunt van de trailing edges.
    Het idee van de omhoogstaande vlakken is dat deze ruim achter het zwaartepunt liggen en het zelfde effect sorteren als het verschil in instelhoek tussen hoofdvleugel en stabilo bij een gewone staartkist.
    Omdat deze vlakken wel dichter bij het zwaartepunt liggen dan een stabilo, is de hoek veel groter om het zelfde effect te genereren.

    Dit kistje vliegt er in ieder geval zeer stabiel mee.....en is heel nauwkeurig te besturen.(land in de hand)

    Overigens zie ik nu zelf op deze foto's dat er bij de vleugels zelfs sprake is van een beetje wash-in... tipverdraaiing is bij dit model niet kritisch.
    De vliegsnelheid is erg laag, mede door de continu omhoog staande "remkleppen" :)

    Ik vind jouw model van de Arrowbile overigens erg fraai, Taylorcraft!
    (ben ook meer een balsa bouwer, maar soms probeer ik wat in depron....)

    Winfried

    IMG_1660.jpg IMG_1661.jpg
     
    DHZ vindt dit leuk.
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Dag Winfried,

    Wat een geinig toestelletje.
    Een zeer heldere uitleg en een bevestiging van datgene ik zelf in praktijk ervoer.
    Alleen is van mijn model het profiel niet één van de meest geschikte.
    Een behulpzaam forum lid is nu een verbeterd profiel aan het berekenen voor dit vliegende autootje..
    Zal het CG volgens uw tip controleren.

    Mvgr.André
     
  3. pappawinnie

    pappawinnie The First Aviators

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Akersloot
    André,

    Dank weer voor je reactie.
    Aerodynamisch gezien is deze Flypod Classic (zelfbedachte naam...) natuurlijk niet te vergelijken met de Waterman Arrowbile. Wat betreft het CG, het is goed mogelijk dat waar deze mij mijn depron modelletje ligt , niet helemaal de juiste is voor jouw model. Alleen al door een verschillende pijlstelling t.o.v. spanwijdte, koorde etc.
    Ik vond het alleen leuk om met dit model even aan te haken in dit topic.

    Ik heb er alle vertrouwen in dat de andere mannen die gereageerd hebben in dit topic beslist veel meer theoretische kennis in huis hebben om de juiste conclusies te trekken.

    Veel succes met dit bijzondere model en wie weet tot op een vliegdag (DOW)

    Mvgr. Winfried
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Dag Winfried,

    Elke Info kan ik gebruiken om dit onorthodoxe model goed aan het vliegen te verkrijgen.
    Ik neem hem zeer zeker mee naar DOW.
    Mogelijk dit weekend.

    Mvgr.André
     
  5. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Dendermonde
    Ik wil niet de muggenzifter uithangen, maar het kriebelt al dagen... Die "remkleppen" vertragen je vliegtuig helemaal niet! De snelheid wordt bepaald door de lift die de vleugel kan opwekken. De reden waarom de omhoogstaande kleppen het model vertragen is de vergroting van de invalshoek. Dus geen vertraging door remmen, alleen een hele hoop weerstand (dus meer vermogen nodig).
     
    pappawinnie en Taylorcraft vinden dit leuk.
  6. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zwolle region
    @André Heb dit model dus bekeken op de DOW en ik vind het prachtig. Op de DOW heb ik dit model niet vliegend gezien en ik weet niet of je nog een poging gewaagd hebt dit model te laten vliegen. Wat is de wingload (gr/dm²) van dit model (incl LiPo, alles)? En waar kom je dan uit met het zwaartepunt?
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Dag Eric,

    De Arrowbile heeft op DOW niet gevlogen.
    Ik wil eerst een nieuwe vleugel voor dit model bouwen met een ander profiel.
    Het vliegen met dit model is alleen mogelijk met up ingestelde elevons.
    Het vlieg gedrag is onstabiel.

    De spanwijdte bedraagt 75cm.
    Vleugel oppervlak is 12 dm².
    Gewicht zal ik morgen nog even nakijken.
    Model is te vinden op outerzone.uk en is eenvoudig te bouwen.

    Gr.André
     
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.707
    Locatie:
    Boskoop
    Ook bekend als de Aerobile
     
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Deze foto heb ik gebruikt om de grille van de Arrowbile na te bouwen.
    Niet helemaal schaal maar dat is het modelletje ook niet.

    2-waterman-arrowbile-1100-004.jpg
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  11. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Dendermonde
    Meer V-stelling?
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zwolle region
    Geen optie, dat heeft het origineel ook niet. Ik zou het eerder zoeken in lagere wingload, zeker als het zwaartepunt verder naar achter kan/ moet.
     
  13. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Dendermonde
    Dat het origineel het niet heeft wil niets zeggen. Ik ben een open rubber schaalmodel aan het bouwen dat geen dihedral heeft, maar ik heb toch wat toegevoegd. En dat is een nauwkeurig schaalmodel, in tegenstelling tot de Waterman. Of je het graag ziet is een andere vraag.

    Wat dan ook, het zal niet veel uitmaken. Ik denk dat hij vooral onstabiel is in de lengterichting. En daar helpt dihedral niet. Met het zwaartepunt spelen is inderdaad de beste optie, aangezien een lagere wing load een lichter model, en dus een nieuw model betekent. Een tip is misschien om het zwaartepunt lager te leggen. Ik heb ooit eens een hang glider gebouwd die niet vloog tot ik het zwaartepunt tot onder de vleugel legde. Deze gelijkt behoorlijk goed op een hang glider, dus het is het misschien wel waard om wat lood in de wielen te steken (of iets dergelijks).
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zwolle region
    Ieder z'n keuze.

    Dat laatste is maar net de vraag. Zowel LiPo als motor bevinden zich vrij ver vooraan, tien tegen één dat daar nog wel iets aan het gewicht kan worden gedaan. Vooralsnog lijkt het me een prima uitgangspunt het model met geringe aanpassingen vliegend te krijgen. Af en toe moet een model overtuigd worden dat het ècht wel kan vliegen :) (tenminste dat hoor ik wel 'ns op meetings).
     
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Een lagere vleugelbelasting is in dit specifieke geval niet de oplossing van het probleem.
    Het zwaarte punt heb ik al op diverse posities gebracht zonder een merkbare verbetering.
    Ik krijg het model alleen aan het vliegen met veel up in de elevons.
    Ook heb ik al eerder geschreven dat bij alle gevonden modellen,gebouwd van gelijke tekening allemaal met up elevons staan afgebeeld.
    Op rcgroups staat een bouwverslag van dit model en de bouwer heeft het model vergroot en het profiel aangepast
    Op foto's, in deze genoemde topic, is te zien dat de elevons zich tijdens de vlucht keurig in een neutrale positie bevinden.
    Het profiel is dus naar mijn bescheiden mening eerder de reden.
    Een te hoge vleugelbelasting kan ik compenseren met voldoende motorvermogen.
    En die is voorhanden:koud:
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
  16. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik heb al de meest vreemde creaties vliegend gekregen. Wat is het gewicht? Wat het profiel betreft... als het met een vlakke Depron-plaat vliegt, vliegt het zeker met wat welving hier en daar. Wat is de setup?
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Het vlieggewicht is met de huidige vleugel 185 gram bij 12 dm² vleugeloppervlak.
    Vleugelbelasting van 15,42 gram/dm² mag niet dit probleem opleveren waar ik nu me van doen heb.
    Vliegen doet het model maar alleen enorm instabiel en met enorm veel stuur correcties.
    Ik heb voorgenomen om een nieuwe vleugel te bouwen met een geschikter profiel.
    Probeer de vleugel wel lichter te bouwen dan de huidige.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zwolle region
    Heb je er ook een filmpje van? En met hoeveel % throttle vlieg je met welke setup (incl prop)? De wingload lijkt me prima, niet te zwaar, niet te licht.
     
  19. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Helaas(nog) niet gefilmd
    Ik heb gevlogen met niet meer dan 1/3 van het vermogen.
    Overigens moet je van het vliegen niet teveel voorstellen.
    Motor : T-MT1306-3100KV
    Propeller 6x4

    Klopt,gewicht is niet de veroorzaker
     
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Dorpje in d buurt van Oldenzaal
    Mij bekruipt wel het gevoel dat het up stellen van de elevons, bij dit model een standaard is:(
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina