WATERMODELLEN van Jan Hermkens, 9x Ned Kampioen WATERVLIEGEN

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Jan Hermkens, 1 nov 2006.

  1. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Bij deze dan de beloofde foto's van mijn sommige (ex)watervliegtuigen.
    Enkele foto's zijn helaas niet zo best (stammen uit de jaren 80 en zijn gemaakt met een flutcamera!)


    1. Soort TULURA (Krick)
    Model destijds aan mij geschonken door Richard Branderhorst, om mij over te halen voor het eerst mee te doen aan het Ned. Kampioenschap Watervliegen (Richard was het jaar daarvoor besmet met het watervliegvirus), nou daar heeft hij spijt van gehad (grapje), want 9 jaar achtereen was deze deze titel voor mij! (1982-1990).

    Rolroertrainer. Spw: 1,60m. Gew: 3kg. Motor: 6,5cc Osmax 40, 2-takt met resopijp.
    Hier op ski's. (helaas heb ik geen watervliegfoto op drijvers)
    [​IMG]

    1882: Voor het eerst Ned. Kampioen Watervliegen met TULURA (1x) Geffense Plas Oss:
    [​IMG]



    2. Mijn Werkpaard de"JUMBO" (Robbe). Gebouwd van tekening.
    Spw: 2,20m. Gew: 5kg. Motor: 10cc 2-takt Osmax FSR 60 met Reso, later 18cc Osmax FSR 108. (Snoep/paradroppen, Zweefsleep, Sneeuwvliegen en uiteraard Watervliegen)

    Hier op ski's:
    [​IMG]

    1983, Watervliegen met de Jumbo:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Met Jumbo 3x Ned. Kampioen Watervliegen (1983 -1985):
    [​IMG]



    3. CLIPPER vliegboot
    Gebouwd van eigen Tekening, Funscale en afgeleid van de Canadair CL 215.
    Spw: 2,60m. Gew: 7,5 kg. Motor: 2x 7,5cc 2-takt Osmax FSR 45:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Watervliegen met de CLIPPER:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Met CLIPPER Ned. Kampioen 5x Watervliegen (1986- 1990):
    [​IMG]


    4. SHORT SUNDERLAND VLIEGBOOT.
    Gebouwd van eigen Tekening. Schaal 1: 10.
    Spw: 3,45m. Gewicht: 18,5kg. Motoren: 4x 7,5cc 2-takt Osmax FSR 45.
    Vleugelprofiel: NACA 4415/2415. Wortelkoorde: 67cm.
    Stabilo: spw. 1,10m. NACA 0012.
    Vleugelopp: 185dm2.
    Radio: 13 servo's. 2x ontvanger. 5 akku's (2x2 ontvanger, 1x landingslichten).
    Extra Funkties: Fowlerflaps (max. 9cm naar achteren onder 60 graden).
    2x4 Torpedo's of dieptebommen afwerpen.

    Enkele Westrijdresultaten SHORT SUNDERLAND:
    -Winnaar van menige schaal / schaalwaterwedstrijd (NL, D, CZ, CH, GB).
    -2x Ned. Kampioen Stand-off Scale tot 20 kg (1992+1993)
    -2x Open Ned. Kampioen Stand-off Scale tot 20 kg (1990+1991)
    -Vize-Meister Open Duits Kampioenschp Semi Scale tot 20kg in 1993.
    -2e plaats Europees Kampioenschap Stand-off Scale (Eropa Star Cup)tot 20kg in 1992 (5e in 1993).
    -1e plaats Bodensee Cup Schaalwatervliegen in 1994 (3e in 1993 en 1997)

    Na 14 jaar trouwe dienst (waarvan 7 wedstrijdjaren,) in de winter 2005, i.v.m. lichte schade door buitenveldse landing en slijtage, gesloopt en motoren+sommige onderdelen verkocht!

    SHORT SUNDERLAND aan land met zg. Beaching Gear (daarmee vloog ik dan op land, maar de echte was geen amphibie! puur vliegboot):
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn Model Short Sunderland RB-U:
    [​IMG]

    De echte Short Sunderland RB-U:
    [​IMG]

    Landvliegen met de Short Sunderland:
    [​IMG]

    Mijn Short Sunderland voor het eerst op water:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Deelname met de Short Sunderland aan de Bodensee Cup Schaalwatervliegen:
    [​IMG]

    Statische Beoordeling:
    [​IMG]

    Te waterlating:
    [​IMG]

    Waterfiguren en Taxien:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Start en bijna op de Step:
    [​IMG]

    Vliegen (Low Fly-pass, Torpedo's werpen):
    [​IMG]

    [​IMG]

    Fowlerflaps uit en bijna touch down:
    [​IMG]

    Touch down:
    [​IMG]

    Terugtaxien:
    [​IMG]

    1e plaats!
    [​IMG]
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Imposant.

    In meerdere opzichten. :wink:

    Ik vind de Sunderland het mooist. :p


    jan.
     
  3. wimpie

    wimpie

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Loosdrecht
    heel erg netjes, ziet er gewoon heel goed uit. ik wist niet dat we in Nederlend zulke goede bouwers hebben :oops: :roll:
     
  4. Phoenix

    Phoenix Guest

    Bijzonder mooi gemaakt, diep respect....
     
  5. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Inderdaad is die sunderland mooi, maar wat brengt je er toe om zo'n vliegtuig te slopen.

    Feit is natuurlijk dat als je hem verkoopt, en die ander gaat er mee naar wedstrijden, na reparatie, diegene met de eer gaat strijken.....
    dan geef je je eigen kunde uit handen.

    Maar toch, slopen???? Of is de schuur vol???

    Gr.
    Taco.
     
  6. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Hallo Taco,

    nogmaals, het model was 14 jaar oud, dus behalve de schade ook door de vele vluchten behoorlijk versleten en aangetast door het vele watervliegen, wat natuurlijk niet altijd op rolletjes verliep (waterschade). Was zo niet meer verantwoord om er nog mee te vliegen!

    groetjes,
    Jan.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hadden ze ook niet een keer bovenop je caravan gezeten op weg naar een wedstrijd waardoor je met een andere kist moest vliegen :?

    Staat me iets van bij uit een oude modelbouwblad :roll:
     
  8. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Hallo Berto,

    dat klopt, dat was mijn eerste Sunderland van 1990, die was net 3 maanden oud. (een nieuwe heb ik toen in 8 maanden gebouwd! Zat nog vers in mijn kop en alle mallen had, heb, ik nog).

    dat gebeurde op 1 km afstand van de waterplas in provincie Groningen, waar een competitiewedstrijd was voor het Ned. Kampioenschap watervliegen. Caravan en model zo plat als een dubbeltje, alleen de de dissel+ wielen zat nog aan de kogel die 90 graden gedraaid was!
    Gelukkig had ik in de auto mijn ouwe getrouwe Jumbo staan als reservemodel. Ben toen door de organisatie overgehaald, na een onderdak aanboden te hebben gekregen, om daarmee toch nog mee te doen.
    Resultaat; 1e plaats! (gelukkig kon ik het gebeuren tijdens mijn vluchten van me afzetten en goed concentreren= wedstrijdervaring!)

    groetjes,
    Jan.
     
  9. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Zeer fraai allemaal, hopelijk een inspiratie voor velen om deze tak van de sport weer groot te maken...
    Wat had ik die Short Sunderland graag zien vliegen!
     

Deel Deze Pagina