waterpomp op servo of motor?

Puffin

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Om de ketel tijdens het varen te vullen hen ik het volgende bedacht.
(machine en ketel is een Cheddar Puffin)

Heb een handpomp omgebouwd tot pomp die aangedreven kan worden door een motor of servo. Alles getest met een futaba servo met metalen tandwielen en lagers, pompen gaat goed, echter zodra het tegen de 3 bar in moet heeft de servo het zwaar. Ik kan 'm met de hand nauwelijks stoppen echter de pomp halveert de snelheid, motor in servo wordt heet en de boel gaat nog langzamer. Heb de slag al ingekort tot 18mm. ipv 26mm en dat gaat beter. Heb even met wat potjes getest en met ± 1 omwenteling per seconde zou ik de gehele ketel in ± 25 min kunnen vullen ONBELAST. De sensor zit op ± 1/4 dus bijvullen tot max en dan dus tegen 3 bar in kom ik op 8 tot 10 minuten uit. Dat is te lang. Moet het nog een keer in volumes uitrekenen maar zover is de constructie nog niet.

Ik heb vertragings motoren overwogen, maar nog niet eentje gevonden die sterk genoeg is. Omwentelingen worden aangegeven maar niet de kracht.

Ik zoek dus iets dat krachtig genoeg is om met ± 2 omwentelingen per seconde de pomp te bedienen. Diepte heb ik genoeg echter de diameter
mag niet veel groter zijn dan een standaard servo. Nu zijn er super servo's met heel veel kracht, echter ook heel duur en de vaak ook mooie electronica gaat de prullenbak in. De kracht van motoren is moeilijk te vinden.

Iemand een idee?

Ik heb het nu werkend maar iets te langzaam en of de motor het vol gaat houden??

Nope, is dan niet meer verwijderbaar en vervangbaar. Heb wel luchtkoeling bedacht. En nu met de korte slag gaat het wel maar de huidige servo is simpel niet sterk genoeg.

Maarten,
Heb je plaats aan de machine om aan het kruishoofd een plunjerpomp te monteren zoals bij mij ook is gedaan?
Dan heb je genoeg toeren om een relatief dunne plunjer te gebruiken en dat geeft dus maar weinig tegenkracht.
Ik denk dat jouw machine lang niet zoveel water gebruikt als een Stuart Compound en mijn plunjer is 2,4mm bij een slag van 22mm.
Deze pompcapaciteit is ruim voldoende bij mij, mogelijk dat jouw plunjer dan nog dunner mag.

edit:
of is het een oscillerende machine?

Gewoon een sterkere servo monteren? Je hebt ze die tegen de 25kg kunnen verplaatsen, zal toch wel genoeg zijn lijkt me?

En anders 2 servo's in serie, wordt veel gedaan bij F1 tunnel boten met buitenboord motor:
file.php

Thanks ga me eens verdiepen. Servo in serie gaat niet, ik bouw ze om tot continu draaien. Gebruik dus enkel de tandwielen en kast. Een servo van 25kg klinkt al goed.

Baggeraar, ik heb ruimte voor een pompje, echter waar te krijgen?? Cheddar had er één ooit en Regner heeft een pomp met een ook een behoorlijke inhoud, dus te zwaar. Bij de stoomtreinen is soms wel wat te vinden (axle pump) maar ook die zijn zeldzaam. Bovendien loopt ie continu en deze pomp werkt op de electronische niveau regelaar.
Een combi zou kunnen, een op de stoommachine voor ±75% wat nodig is en de ander voor 25%, echter waar te krijgen?

Water Level Detection System (WLDS) - Home

De Rb35 is te dik past niet, de ruimte (naast de gastank) is goed voor een servo. Ik heb wel plek hoger maar dat is voor het gewicht niet handig en de pomp moet dan ook hoger en gaat niet. Zal vanavond eens een foto maken van de "machine kamer in aanbouw"

Gewoon een sterkere servo monteren? Je hebt ze die tegen de 25kg kunnen verplaatsen, zal toch wel genoeg zijn lijkt me?

En anders 2 servo's in serie, wordt veel gedaan bij F1 tunnel boten met buitenboord motor:

Nu zijn er super servo's met heel veel kracht, echter ook heel duur en de vaak ook mooie electronica gaat de prullenbak in. De kracht van motoren is moeilijk te vinden.

Iemand een idee?

Ik heb het nu werkend maar iets te langzaam en of de motor het vol gaat houden??

Een sterkere servo is dus, vanwege de waarschijnlijk hoge kosten, geen optie, zo lees ik hierin.

Laatst bewerkt:
Servo's zijn geen optie als ze te duur zijn, is het echter het enige dat kan / past / heel blijft, dan is er de kwestie van alle waar naar zijn geld. Liefst dus een andere optie.

Het kan ook zijn dat toevallig iemand van een hele sterke servo de electronica heeft doorgefikt oid.....dan ben ik natuurlijk geintresseerd.

Even opgezocht de servo die er nu in zit is de FS280T met 80Ncm
(er staat: kraftmoment 6V = 80 en haltemoment is 6V = 200 Ncm)

Heb nu een Savox op het oog voor een redelijk gebruik van 160Ncm tegen een redelijk tarief. nog ff verder speuren.

Even opgezocht de servo die er nu in zit is de FS280T met 80Ncm
(er staat: kraftmoment 6V = 80 en haltemoment is 6V = 200 Ncm)

Heb nu een Savox op het oog voor een redelijk gebruik van 160Ncm tegen een redelijk tarief. nog ff verder speuren.

en ombouwen zou niet nodig zijn met....

b_12360.jpg

ruiten wisser schakeling van cti.....

Yep de bigscale zijn te groot, degene van Savox heeft 16kg en kost ietsje meer dan de HK.
Dat is al twee keer zo sterk. De ruitenwisser functie kost ook nog eens 19,- en ik twijfel of dat handig is de motor iedere keer omdraaien onder zware belasting, lijkt me dat een continue belasting 1 kant op minder slijtage geeft.... en is goedkoper.

Very nice, very expensive althans degene die qua kracht in de buurt komen, en te groot. Maar wel erg mooi spul.

zelfbouwen lukt niet Puffin ?

in de zin van zelf een pompje maken met een motortje met planetaire vertraging ?
die motortjes hebben een grote vertraging op een klein oppervlak.

Heb ik wel geprobeerd, echter niet naar wens, ook te weinig kracht en een veel te grote ruimte. Bovendien is een servo makkelijk te vervangen. Dat laatste is wel handig uit ervaring weet ik dat mijn eerste stoomschip 14 jaar oud al aan zijn derde set zit. Vocht, hitte en soms extreme belastingen, en dat slijt. Deze boot wordt een open type en alles is zichtbaar, servo's zie ik dan liever niet, dus kleine en "verstopbaar" is dan handiger.

Zojuist de servo van 16 kg getest......no problemo zelfs weer de langere slag genomen. onbelast ± 75ml per minuut, onder druk nauwelijks verschil.

Back