waterpompje op 7 volt

Alex Talsma

PH-SAM
Voor mijn Graupner Fire Patrol zoek ik een pompje dat flink dat water verplaatst bij zeg 7 volt (2 lipo cellen). Een 12 volt accu extra meenemen is geen optie.

Nu kan ik vast ergens gewoon nieuw zo'n pompje kopen, maar dat vind ik niet leuk. Het liefst duikel ik ergens zo'n pompje op. Bijvoorbeeld van de autosloop van een ruitenwissersproeierpompje (dubbele woordwaarde).

Weet iemand uit ervaring welk type auto/model ik moet hebben voor een pompje dat op 7 volt goed draait? Of zijn er andere bronnen?

Hallo Alex,

De meeste "dubbele woordwaarde" pompjes draaien ook op een lager voltage, je zult zelf moeten bepalen, of het voldoende opbrengst geeft voor jouw toepassing.

Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je vaak de 12V motor vervangen door een 6V exemplaar.
Als dat niet kan, is een schakeling, waarmee je de 7V opkrikt naar 14V ook nog een mogelijkheid.

Groeten, Jan.

hallo

in een auto is er 12 volt als boort spanning
de pomp motor van een koplampsproeierpomp is een 6 volt motor die ze op 12 volt laten draaien
deze is beperkt in tijd (fracties van seconden)zodat hij niet doorbrand
een bekend merk dat in genk een assemblage fabriek heeft wel in die auto's zitten deze pompen in

groetjes raf

Back