waterstof

• Topicstarter Topicstarter pelle
  • Startdatum Startdatum
P

pelle

Guest
hallo ik ben nieuw op dit forum en heb nog niet zoveel ervaring
maar ik vroeg me af heeft iemand hier errvaring met waterstof
wat ik wou graag waterstof willen gaan opwekken om op te rijden
maar het moet niet te duur heeft iemand een plan om het veilig te doen
onder de 20 euro

Waterstof maken door electrolyse:

Het te ontleden materiaal wordt opgelost of gesmolten, zodat de ionen vrij kunnen bewegen. In de oplossing worden twee elektroden gedompeld: de kathode en de anode. Tussen deze elektroden wordt een elektrische potentiaal aangebracht. Hierdoor zullen positief geladen deeltjes (kationen) naar de kathode bewegen en negatief geladen deeltjes (anionen) naar de anode. Aan de kathode vindt een reductiereactie plaats. Hierbij staat de kathode elektronen af aan stoffen in de oplossing. Aan de anode vindt een oxidatiereactie plaats, waarbij de elektrode elektronen opneemt van stoffen in de oplossing. De energie die nodig is voor het scheiden, is afhankelijk van de concentratie van de oplossing en neemt toe naarmate de concentratie hoger wordt.
Bij de elektrolyse van water wordt, wegens het slechte geleidingsvermogen van zuiver water, een lage concentratie van een (bij elektrolyse) inert elektrolyt (zoals natriumsulfaat of zwavelzuur) toegevoegd. Er zal waterstof ontstaan aan de kathode en zuurstof aan de anode (zie ook: Toestel van Hofmann) :

d5889bb9dd8f83c7536056e4218fc5de.png

Doordat het ene gas aan de kathode en het andere aan de anode ontstaat, kunnen de gassen gemakkelijk apart worden opgevangen. Worden ze vermengd dan ontstaat het explosieve knalgas. Bij de verbranding hiervan ontstaat weer water volgens de reactie:

53d16d0c36384af4889913e435e6a337.png

ik denk dat het nu wel lukt om het zelf te bouwen met jullie ideen en links
bedankt

Back