Waterstofgas bij NIMH ?

Hallo,

Ik gebruik o.a. Nimh accu's in mijn duikboten, nu weet ik dat bij het opladen van loodaccu's waterstofgas vrij komt en dus niet geladen mag worden in een totaal afgesloten duikboot i.v.m. ontploffingsgevaar.

Vraagje; komt er ook waterstofgas vrij bij het laden van Nimh??

Hans

Ni-** hebben een overdrukventiel om te voorkomen dat de inwendige druk b.v. bij overladen te hoog oploopt.

Als de druk te hoog wordt dan opent het ventiel en wordt er "iets" afgeblazen. Of dit "iets" brandbaar- of op andere wijze schadelijk is weet ik niet. Maar ga er maar van uit dat er in een cel niet de meest vriendelijke stoffen aanwezig zijn.

Als de druk te hoog wordt dan opent het ventiel en wordt er "iets" afgeblazen. Of dit "iets" brandbaar- of op andere wijze schadelijk is weet ik niet.

Dat 'iets' is wel degelijk brandbaar; een aantal jaren geleden, toen we nog NiMH gebruikten in onze wedstrijdboten, waren we wel eens te enthousiast met het 'nadrukken' van de cellen vlak voor de start, om ze lekker op temperatuur te krijgen.
Als de cellen té warm de boot ingaan en er worden hoge stromen getrokken, worden ze te heet en spreken de afblaasventielen aan en komt er waterstofgas vrij.

Gemengd met de lucht in de afgesloten romp is een vonk van de borstelmotor voldoende om het mengsel te doen ontbranden.
Het heeft m'n zoon een boot gekost, ik heb alleen de knal gehoord en uit m'n ooghoek het deksel door de lucht zien vliegen; van de boot is niks meer teruggevonden.

Van tijd tot tijd komt de explosie nog wel eens ter sprake, het heeft dus wel indruk gemaakt...

Als je de NiMH niet zo hoog belast, dat ze heet worden, heb je van waterstofgas niks te vrezen.

Groeten, Jan.

Hans, lees DIT artikel bij de modelbouw FAQ eens door. Lees dan vooral ook het stukje over de historie van de NiMH cellen dan weet je wat er waar is en wat niet.

Back