Watervliegen en de wet?

Discussie in 'Watervliegen' gestart door mavlo77, 23 jan 2011.

  1. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ik open dit topic uit interesse.

    Ik vroeg me eigenlijk af hoe het zit met de wet- en regelgeving met watervliegen? Ik neem aan dat de meeste clubs geen watertje hebben om het watervliegen te faciliteren...?

    Dus gaan we ergens in het openbaar vliegen. Dat doe ik ook, en volgens mij doe ik met mijn elektro-geval geen vlieg kwaad (ver van bebouwing).

    Ik weet van de regeling modelvliegen uit 2005, dat we dus gewoon ongeorganiseerd met toestemming kunnen vliegen, zolang we het allemaal netjes houden.

    Maar nu zat ik eens uit interesse wat rond te klikken, en nu blijken dus heel veel riviertjes en waters te vallen onder een zogenaamde ecologische hoofdstructuur (ook waar ik wel eens vlieg). Dus ik ben daarop verder gaan zoeken in relatie met modelvliegen. En eigenlijk steeds lees ik beleidsnota's waarin recreatie met lawaai, zoals modelvliegen, wordt geweerd en niet toegestaan... Als je zo wat zit te lezen, bekruipt me bijna het gevoel alsof ik bezig ben met een bijzonder belastende activeit....

    Vreemd want in die riviertjes komen ook wel eens van die lawaaiproducerende motorboten voorbij. Dat mag dan wel.

    Iemand een idee hoe dat zit? Ik dacht altijd dat je niet in een natura 2000 gebied mocht vliegen (dat doe ik ook niet), maar dat zo'n ecologische verbindingszone daar niet onder valt. Althans, het schijnt dat ook sommige industriegebieden in die zone staan ;)...

    Ik weet niet, maar het voelt toch wat minder prettig als ik ergens aan het vliegen ben, en ik weet dat het niet mag... Hoeft er dus maar een te klagen, en ik heb een probleem?

    Of niet zo moeilijk doen en gewoon lekker vliegen?
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    De wet maakt geen onderscheid tussen boven land vliegen of boven water.
    Dus daar gelden ook dezelfde regels voor.

    Echter heb je voor het watervliegen wel weer te maken met de extra wetgeving voor de waterschappen.
     
  3. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Oja, dat ook nog.

    Maar daar is als normale burger bijna niet doorheen te komen. Meestal worden alle luchtvaartuigen over een kam geschoren.

    Maar ik begrijp dat iedereen gewoon lekker gaat watervliegen, zolang het niet onder de rook van een vliegveld is en/of niemand komt vertellen dat het niet mag?
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Daar komt het wel op naar ja.

    De enige legale watervliegplek(meeting) is 2x per jaar op Zeumeren ;-)
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    wat meetings betreft wel ja.

    Zolang jij elektro vliegt (voorwaarde 1) en toestemming hebt van de betreffende grond/water-eigenaar (voorwaarde 2) en niet in de buurt van vliegvelden of in de bebouwde kom zit (voorwaarde 3) ben je legaal aan het vliegen.
     
  6. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Bedankt voor je antwoord!

    Okee, ik vlieg uitsluitend parkflyer formaat electro en ver van vliegvelden vandaan, dus dat zit dan wel goed. Ja wie is dan de eigenaar van een rivier? ;).... Is dan toch openbaar terrein, neem ik aan? Dus ik geloof niet dat hier veel problemen mee zijn.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Daar kun je jammer genoeg niet zomaar van uitgaan.
    Er is altijd wel iemand die de eigenaar is.

    Maar ik zou me niet te druk maken hoor, wij hebben ook wel een wildwatergevlogen :roll: met 2,5mtr benzinekisten :cool:
     
  8. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Kan wildwatervliegen ook op rustig water :confused::rolleyes:
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Nop, kan alleen maar op wild water en je mag zelf ook alleen maar wild vliegen.
    Dat zit bij jouw en mij dus wel goed ;-)
     

Deel Deze Pagina